ابر دزدی در مرز‌ها صحت دارد؟

داریوش گل‌علیزاده، مدیر دفتر اقلیم و هوای سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است یکی از پیامدهای اصلی تغییر اقلیم، کم‌بارشی است.

درحالی که کوهستان‌های ایران، به‌خصوص کوهستان‌های غرب کشور هیچ بارشی را به خود نمی‌بینند، چند کیلومتر آن‌سوتر، کوه‌های کشور همسایه پوشیده از برف‌های چندمتری است. کمتر کسی است که این روز‌ها تصاویر دست به دست شده از کوه‌های پربرف مرز ایران و ترکیه را ندیده و با خودش نیندیشیده باشد که چه تفاوتی بین این سوی مرز و آن سوی مرز وجود دارد؟ سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور، از علت‌های اصلی در شکل‌گیری شرایط ناپایدار جوی را توپوگرافی ترکیه، ارتفاع و پستی و بلندی‌های سطح زمین، وجود دریاچه‌ها و میزان رطوبت عنوان می‌کند. اسماعیل سیمایی، مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی نیز صحت و سقم فیلم‌ها و عکس‌های منتشرشده در فضای مجازی را تأیید نمی‌کند و می‌گوید: از این‌گونه مطالب در فضای مجازی بی‌شمار است. نمونه اخیر آن فیلم منتشر شده از بارش برف در کشور عربستان است که طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که این فیلم برای سال‌های گذشته است.

تغییرات اقلیمی
سال‌هاست که کارشناسان هوا و اقلیم‌شناسی، بر تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی تأکید دارند. اسماعیل سیمایی، مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی نیز تغییرات اقلیمی به‌صورت طبیعی و انسانی را در ریزش بارش‌ها تأثیرگذار می‌داند و می‌گوید: تغییر اقلیم و گرمایش جهانی یکی از دلایلی است که مانع از ریزش بارش‌ها شد و پیش‌بینی‌های امسال تحقق نپذیرفت. به گفته او میزان افزایش دما در استان آذربایجان غربی نسبت به حالت نرمال حدود ۲.۹ درجه بالاتر بوده است.
این مسئول معتقد است که بعید به نظر می‌آید که درباره کشور ترکیه چنین ادعایی واقعیت داشته باشد. زیرا مطالبی هم درخصوص کذب بودن این بارش‌ها وجود دارد.

به گفته او، واقعیت این است که کل مرز آذربایجان غربی و ترکیه، تقریباً مرز کوهستانی است. حتی در کوهستان‌های مشترک و ارتفاعات، برف‌هایی که می‌بارد شاید در ایران هم باشد، اما به دلیل اینکه در دسترس عموم نیست و از دور دیده می‌شود به حساب مرز ترکیه گذاشته می‌شود.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی می‌گوید: کشور ترکیه نسبت به کشور ما دارای عرض جغرافیایی بالاتری است و حدود دوبرابر میانگین بارش کشور ما را دارد. وجود دریای مدیترانه در جنوب و دریای سیاه در شمال دو منبع رطوبتی بسیار غنی هستند و، چون جریان سیستم‌ها از غرب به شرق است، سامانه‌های بارشی و توده هوا متأثر از منطقه هستند و مرز کوهستانی ما باعث می‌شود که توده ابر‌ها به این سوی مرز نیاید.


بیشتربخوانید


داستانی مشابه در ایران
او با بیان اینکه ما در کشور خودمان با این پدیده مواجه هستیم می‌گوید: در شمال کشور رشته‌کوه‌های البرز و قله دماوند منطقه را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. نیمه جنوبی شامل تهران، قزوین، زنجان و... است. وقتی توده هوایی از دریای خزر رطوبت می‌گیرد و با کوه‌های البرز برخورد می‌کند سرمایش متراکم می‌شود و بارش در مناطق نیمه شمالی و سواحل انجام می‌شود. تهران، قزوین، زنجان و سمنان که این سوی کوهستان هستند، باران و بارش آنچنانی نمی‌بینند. این داستان به نوعی بین ما و کشور ترکیه نیز اتفاق می‌افتد، اما نه بشدت و ارتفاع رشته کوه‌های البرز. زیرا مرز بین ما و ترکیه کوهستانی است و سامانه‌هایی که کشور ترکیه را تحت تأثیر قرار می‌دهند به‌واسطه وجود کوهستان مرزی، به آن شدت کشور ما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند.

او با بیان اینکه مسائل دیگری هم تأثیرگذار هستند، می‌گوید: تغییرات اقلیمی به‌صورت طبیعی و انسانی در ریزش بارش‌ها تأثیرگذار هستند. نکته مهم و اساسی دیگر، مقایسه و مطرح کردن مرز است. مرز را نادیده بگیرید و داخل کشور را مدنظر قرار دهید. در کشور خودمان به جز استان گلستان و خراسان شمالی تمام استان‌های کشور، نسبت به وضعیت نرمال، بارش‌ها رشد منفی دارند و بالطبع موضوع اقلیم مرز ایران و ترکیه زمانی می‌تواند صحت داشته باشد که ما بگوییم تمام استان‌های ما پربارش هستند و فقط استان آذربایجان غربی این مشکل را دارد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا دریاچه ارومیه و خشکی آن نیز در این زمینه مؤثر بوده‌است، می‌گوید: احتمال آن ضعیف است، اما به دلیل اینکه مطالعات خاص و جامعی در این زمینه صورت نگرفته، نمی‌توان اظهارنظر قطعی در این خصوص داشت و مطالعات جامع‌تر در شرف انجام است. اما اگر یکی از عوامل تأثیرگذار هم باشد این‌گونه نیست که بگوییم صددرصد به خاطر خشکسالی دریاچه است و شاید درصد جزئی و پایینی را به خودش اختصاص دهد.

به گفته این مسئول، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی یکی از دلایلی است که مانع ریزش بارش‌ها شده و پیش‌بینی‌ها تحقق نپذیرفت. میزان افزایش دما در استان آذربایجان غربی نسبت به نرمال حدود ۲.۹ درجه بوده است.

او درخصوص تأثیر دکل‌های ضدتگرگ بر بارش‌ها نیز می‌گوید: اگر تأثیر داشته باشد بسیار کم است، زیرا بعید به نظر می‌رسد که یک دکل ضدتگرگ در مقابل توده و سامانه‌ای که گاهی یک نیمه کشور و یا کل کشور و حتی گاهی دو کشور را درگیر می‌کند، از عوامل کاهش بارش در منطقه باشد.
 
جنگ اقلیمی
در همین زمینه سحر تاج‌بخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور معتقد است: ترکیه به دلیل قرار گرفتن در عرض جغرافیایی بالاتر از کشور ما و دو منبع رطوبتی قابل توجه در شمال و جنوب کشورش، میانگین بارش سالانه‌اش ۵۰۰ میلی‌متر است، این در حالی است که میانگین بارش سالانه در ایران حدود ۲۰۰ میلی‌متر است.
این مسئول با بیان اینکه ابر‌هایی که از دریای مدیترانه نشأت می‌گیرند در آسمان ترکیه، عراق و ایران نفوذ دارند، ادامه می‌دهد: برخی ابر‌ها که در سامانه بالاتر شکل می‌گیرند، به آسمان ایران نمی‌آیند و هم‌مرزی ایران و ترکیه هم تأثیری در این فرایند ندارد، به همین جهت تغییرات آب و هوایی در ترکیه با تغییرات آب و هوایی در ایران متفاوت است.

این مسئول، مسائل مطرح شده درخصوص جنگ اقلیمی را رد می‌کند و می‌گوید: هیچ کشوری در دنیا، نمی‌تواند به صورت پنهانی و با بهره‌گیری از قدرت زیاد، انرژی سیستم‌های جوی را تحت کنترل خود درآورد. باتوجه به فراوان بودن انرژی سیستم‌های جوی، تحت کنترل درآوردن آن‌ها با فرایند‌های کوچک‌مقیاس امکان‌پذیر نیست. با وجود این تاجبخش می‌گوید: از عوامل جنگ اقلیمی، می‌توان به خشکسالی و تنش آبی برخی از کشور‌ها اشاره کرد که از پیامد‌های تغییر اقلیم و افزایش دمای کره زمین است. کشور ما یکی از اصلی‌ترین مناطق در زمین است که مشکل تنش آب دارد و بخشی از این تنش می‌تواند متأثر از پیامد‌های تغییر اقلیم باشد.

منبع: روزنامه ایران

برچسب ها: کم بارشی ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۶:۴۸ ۲۲ دی ۱۴۰۲
درباره ابر پروژه ایران رود چیزی شنیده اید
#ایرانرود
#ایران_رود
طرح ایران رود این طرح باید بررسی شود لطفا به لینک زیر بروید و حمایت کنید تا در مجلس بررسی شود
https://www.farsnews.ir/my/c/219241
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۰ دی ۱۴۰۲
روزی و برکت از ایران رفت .
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۹ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟
Netherlands
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۹ دی ۱۴۰۲
پس کوهای مرزیمون با ترکیه جا بجا کنیم تا هوای بارشی وارد کشورمون بشنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۲ ۱۹ دی ۱۴۰۲
زمان قطعی رسیده ۷ سال ذخیره نکنیم بهتر هست با این گرانی
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۸ دی ۱۴۰۲
من کل پاییز تو گیلان با استین کوتاه بیرون اومدم اصلا سابقه نداشت انقدر هوا گرم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۸ دی ۱۴۰۲
موندم چرا فقط تو مشکلات هی خبرهای چرت دست به دست میشه که مثلا ابرها رو میدزدن و...!
اولا اگه میشد این کارو کرد امثال آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی و چندی پیش دبی و... انقدر بارید که سل و سونامی اومد و چه شهرهایی را که عین یه تپه شنی شست و برد وانگار نه انگار شهری اونجا بوده. خب اگه این امکان وجود داشت مثلا همین آمریکا که بیشترین تکنولوژی را داره چرا جلو افزایش ابر بیش ازحد یا وقتی بارش ازحد گذشت کاری نکرد ابرها ازاونجا برن؟؟!
دوما سال قبل بود که همین شهر خودما و اطرافمون و خیلی از شهرهای دیگه برف اومد که تو 50 سال گذشته بی سابقه بود و خیابونهای ما اصلا دیگه جای برف نداشتن که لودرها بتونن جابجا کنند و با کمپرسی میبردن از شهر بیرون و....!
خب چرا پارسال نگفتن کشورهای فلان ابرها را فرستادن سمت کشور ما که بعضی جهاه 20 متر برف بیاد که تا تابستون تازه بعضی جاده های روستایی را تونستن باز کنن!
خلاصه یه سری فقط کارشون شده حرف مفت!
برید به آمریکا بگید ابرها رو جابجا کن که هی سیل نیاد و زیرسازیها مثل جاده و.. رو تابود کنه و اینهمه بی خانمان بشن و کشته و مفقود!
بعضی افراد واقعا کارشون وحرفهاشون ازحد گذشته . بابا سال قبل 20 متر برف اومد که نماز خوندن که برف دیگه نیاد (بعضی جاها وروستاهای اطراف ما) چون خونه هاشون مدفون شده بود .
پس لطف کنن این افراد لااقل دعا کنند و .... که برف و بارون به اندازه بیاد نه کم نه زیاد .ولی مسخره بازی نکنند که ابرها رو میدزدن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۹ دی ۱۴۰۲
پارسال هم اگه دقت کرده باشی چون کشورهای اروپایی درگیر جنگ اوکراین بودند وبا کمبود سوخت و انرژی مواجه شده بودند هوا تو این کشورها مثل سال های قبل سرد نبود و بارندگی آنچنانی نداشتند ولی در عوض بارش ها و سرما تو کشور ما بی سابقه بود به همین دلیل حتما یه تکنولوژی یا روشی هست که این اتفاقات میوفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۸ دی ۱۴۰۲
رودخانه های ایران رو به خشکی میروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۹ دی ۱۴۰۲
تنها راه حفظ شرایط نگاهی دوباره به شرایط جدید برای بهره برداری از آب وخاک است و پوشش گیاهی مقاوم برای حفظ رطوبت خاک و جاری نشدن سیل ها. و بستن آب بند ها در مسیر مستعد تشکیل سیلابهای خسارتزا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۸ دی ۱۴۰۲
احیانا سد آتاتورک که باعث خشکسالی نشده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۱۸ دی ۱۴۰۲
مسئولین کشور چرا فکری نمی کنید دور تا دور کشور رو برف باران گرفته فقط ایران تغییر اقلیم داده
ترکیه هیچ عربستان چی
بابا عربستان شده شمال شترهاش علف خار شدن
مسئولین محترم دارن با برنامه و ماهواره های پیشرفته
و سرمایه گذاری هنگفت. ابر. باران وبرف رو از ایران
دور می کنن یه فکری بکنید تا دیر نشده
سرمایه جهت بارو سازی ابرها که
اگر بزارن ابری بیاد
از جون ادم ها که ارزشش بیشتر نیست
دنیا و کشورهای همسایه رو تهدید کنید
کیه مسئول
چو ایران نباشد تن من مباد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۱۸ دی ۱۴۰۲
ناشکری مردم ایران باعث اینهمه عذابی است که گرفتاریم
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۸ دی ۱۴۰۲
ابر دزدی ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۱۸ دی ۱۴۰۲
اگر به وسیله ی کانال زدن آب دریای عمان رو وارد کنید میکردن و از کجا دریاچه ای تشکیل میدادن اونوقت کشور ما سرسبزتر از اروپا میشد...مهم اینه که دولت برای رفع خشکسالی هیچ تدبیری نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۸ دی ۱۴۰۲
نمیشه از دریای عمان یه خلیج در عمق خاک. تا خراسان کشید
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۲:۳۴ ۱۸ دی ۱۴۰۲
این خانم تاجبخش اول میگه توده ها از غرب به شرق هستند بعد مثال شمال به جنوب البرز و دماوند رو میزنه!؟
چی میزنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۱۸ دی ۱۴۰۲
قضیه مشکوکه
از طرف دیگر تجهیزات دفع آفات من در محل انباشت ضایعات نتان یاهو باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۷ دی ۱۴۰۲
میگن ملا نصیرالدین می گفت هرکی هرچی گم میکنه میاد خونه مارا میگرده ازشان بدما توخونه ما پیدا میشه حالا شده کار مسئولان ما هرچی شایعه می کنن شانسی همان هم میشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۷ دی ۱۴۰۲
نباریدن برای ما ازمایش الهی و برای امریکا عذاب الهی هست خخخ
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۳:۲۶ ۱۷ دی ۱۴۰۲
عذاب الهی که در قرآن و تاریخ آمده، بعضا همین تغییر اقلیم است که منجر به خشکسالی و قحطی و بدبختی مردم زشت کردار آن شهرها می‌شده و نهایتا آنجا به محلی خشک و لم یزرع و خالی از،سکنه تبدیل می‌شده.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۱ ۱۸ دی ۱۴۰۲
سالیان زیادی است که هشدار کم بارشی مطرح شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۱۷ دی ۱۴۰۲
سال‌هاست که کارشناسان هوا و اقلیم‌شناسی، بر تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی تأکید دارند.

یعنی این فقط شامل ایران می شود......؟
United States of America
رهی
۲۳:۰۱ ۱۷ دی ۱۴۰۲
عجب حرفایی پس این ابرا کجا می‌ره زیبار رفت عربستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۷ دی ۱۴۰۲
این چرت وپرتاچیه حالابه فرضم که بدزدن مگه غیرخداکسی میتونه بارش برف وباران نازل کندتاخدانخادنمیشه عقل ناقصتون رابه کارببندین حالاببرن انجا بازم اگه خدانخادنمیاد زیادی گناه ماباعث بسته شدن درهای رحمت خداشده ترک نمازوروزه وتمسخرش میشه این بی پوششی وغربی گشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۷ دی ۱۴۰۲
دروغه اقلیم نیست خود جوتغیرکرده چهارمحال پارسال ۲۵ متر برف امد هیچ عجیب نبود بازم میاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۱۷ دی ۱۴۰۲
آب وهوا وخاک نفت وگاز وابر همچی ایی مملکت دولت میفروشه دزدی نیس بلک خود مسئوولینم دس دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۷ دی ۱۴۰۲
سلام تغییرات آب و هوا در فضایی ایران کار دشمنان ماست زیرا دور اطراف ما متاسفاته همسایگاتی بی شعور و گرگ صفت و دریده قرار دارند هرلحظه به فکر صربه زدن به کشور عزیزم ایران قرار دارند از شرق پاکستان افعانستان و ترکمنستان از جنوب کشور های ملخ خور شمال آذربایجان و شمال‌غرب ترکیه و حتی عراق مسولان ما باید دست به جنبند تا غافل نشوند این اردوغان منافق گفته جنگ آینده جنگ آب است باید جدی گرفته شود مانند قدس در فکر این موضوع آب جدی گرفته شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۷ دی ۱۴۰۲
این روزا این حرفهای غیر منطقی و غیر علمی زیاده. مثلا میگویند چون ایران با اسرائیل و کشورهای غربی رابطه خوبی ندارد ان کشورها ابرها را از روی ایران دور میکنند حالا با چه وسیله ای این کار را انجام میدهند خدا داند. حالا یک سوال پس چرا کشورهایی مانند عربستان یا مصر یا اردن یا امارات و دیگر کشورهای منطقه ما که رابطه بسیار خوبی با کشورهای غربی دارند و پول فراوانی هم دارند. چرا کشورهای غربی با این تکنولولژی خود ابرها را به سمت این کشورها نمیفرستند؟!!!!! و انها را از خشکسالی نحات نمیدهند و متلا در عربستان همیشه بارانی باشد!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۷ دی ۱۴۰۲
اقا ی گل. تو ی استان حداقل باید بارون باشه . باید با چند تا کارشناس ایرانی یا خارجی مشورت بشه . و ریشه یابی بشه . اب ابادانی هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۷ دی ۱۴۰۲
این همه ادعا دارین که می تونید ابر ها رو بارور کنید .
هر روز هوا جوری که الان بارون یا برف میاد اما چند ساعت بعد آسمان صاف میشه .خیلی خیلی مشکوکه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۷ دی ۱۴۰۲
بکو می دزدن اما زورمان بهشون نمی رسه نبایستی حدافل استان فارس ی نم باران داشته باشه مثل سابق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۷ دی ۱۴۰۲
یه جای کار ایراد داره حالا کجا الله اعلم
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۷ دی ۱۴۰۲
فقط خدا
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۷ دی ۱۴۰۲
کی دیگه میخوایییییین ثبت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۷ دی ۱۴۰۲
با حرف زدن چیزی معلوم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۱۷ دی ۱۴۰۲
هواشناسی ایران در این حد و قواره نیست که اظهار نظر کند و نباید بار وری ابرها را تحت نظر و اختیار هوا شناسی قرار می دادند چون پاسخگوی خسارت و اعلام درست وضعیت هوا شناسی خودشان هستند اصلا نمی شود تصور کرد که ابری بارور کنند از ترس عواقب احتمالی آن. سری که درد نمی کند دستمال نمی بندند . از نظر علمی به هیچ وجه بعید نیست که ابرها مدیریت شوند. .توان علمی و تفکر مریض مدیران هواشناسی سند نیست. تا زمستان به پایان نرسیده علل را باید مسئولانه یافت و چاره اندیشی کرد کشور و ملت توان تحمل درد دیگری ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۷ دی ۱۴۰۲
راستشو به مردم نمیگن...خدابه دادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۷ دی ۱۴۰۲
بخدا داریددروغ میگیدبه ملت خداازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۷ دی ۱۴۰۲
آب به رویمان ببینید و ابرم همین که ما تلف بشيم از دست گرانی
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۷ دی ۱۴۰۲
برخی میگن کشور هاییییی بیگانه ابر دزدیییی میکنننن که ابر رو کشور ما نمیاد
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۷ دی ۱۴۰۲
قلب ادم ها باعث کم بارونیییییی نیت ادم ها خدا همو خداییییی قدیم که س متر برف میبارید
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۷ دی ۱۴۰۲
این کم بارونییییی همش کار خداست این ابر دزدیییی صحت ندار اینا همش حرف هاییی بی خودهههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۷ دی ۱۴۰۲
هارپ...یا چطوریه درآمریکا طوفانهای بیسابقه اتفاق م ی افته سیل...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۷ دی ۱۴۰۲
هواگرمتر بشه اب دریاها بیشتر تبخیر و ابرمیشه الان که باران هم نمیاد ابرها کجامیره؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۷ دی ۱۴۰۲
دروغه چهارمحال ۲۵ متر برف پارسال اومد وهمش دارد برف دروغه اقلیم نیست گردش زمینه شاید دراینده قطب آب شود
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۷:۲۷ ۱۷ دی ۱۴۰۲
این قسمت حرفم با کسانی ایه که می گن محتویات فضای مجازی دورغه و اینها برای سالهای گذشته بوده و از این حرفها ...
به نظر خودتون این همه تغییرات اقلیمی مشکوک نیست ...
وقتی که ما با بارور کردن ابرها می تونیم باعث بارندگی اون ابر بشیم اونوقت ابرقدرت ها نمی تونن تغییراتی توی آب و هوای ما بدن ...

تابستان چه بکنیم با بی آبی و اونوقت این همه بی خیالی و بی تدبیری مسئولین ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۷ دی ۱۴۰۲
مگه تازه گیا ارتفاع ترکیه بالاتر رفته یا کوهها جابجا شدن؟
چرا سالهای قبل برف و بارون میومد؟ بنظرمن قضیه مشکوکه
یا بخاطر خشک شدن دریاچه ارومیه اس یا اینکه کار اسرائیله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۷ دی ۱۴۰۲
وقتی خود ایران و تمام دنیا داره بارورسازی ابرها رو انجام میده آیا نمیشه ابرها رو قبل از رسیدن به ایران بارور و تخلیه رطوبت کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۷ دی ۱۴۰۲
آخه مرد عاقل تغیر اقلیمی بالا رفتن گرمایش زمین رو کجتی دلم بزارم وقتی کیورهای عربستان برف میباره؟ بنده خدا بجا قانع کردن خودتون عقلتون رو بکار بندازین ببینم مشکل از کجاس این از ته بیسوادی جامعه وزیران ما هستش
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۵۵ ۱۷ دی ۱۴۰۲
فعلا چه باور کنیم و چه باور نکنیم ترکیه اینکار را کرده نه در هوا بلکه در زمین و عراق و سوریه و قیمتهای شمال‌غربی ایران از جمله دریاچه ارومیه را خشکانده کیست که نداند دجله و فرات و ارس با سد سازی ترکیه خشک می‌شوند
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۵:۵۴ ۱۷ دی ۱۴۰۲
این چه حرفیه دیگه؟ چطوریه که ترکیه اونور مرز دچار تغییرات اقلیمی نشده، فقط ایران شده؟ شمال عراق تغییرات اقلیمی نیومده، فقط زاگرس ایران تغییر اقلیمی اومده؟ افغانستان تغییر اقلیمی ایجاد نسده فقط تو خراسان ما تغییر اقلیمی هست؟
حرفایی نزنین که توش بمونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۱۷ دی ۱۴۰۲
فقط توجیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۷ دی ۱۴۰۲
تاذحدود ده سال پیش همه چی نرمال بود یا بهتر بگم اینقدر بحرانی نبود
دیگه اینو که نمیشه انکار کرد ترکیه کلی سد زد
الان اقلیم اردبیل عینه باکو است ولی باران نمیبارد
در ضمن جهودها از نظر علمی سطح بالایی دارند و شما شاید از چیزی خبر ندارید
عربستان برف و باران میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۷ دی ۱۴۰۲
سالیان زیادی است که هشدار کم بارشی و مسله اب را مطرح کرده اند کارشناسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۷ دی ۱۴۰۲
چرا که نه
Iran (Islamic Republic of)
سلار
۱۵:۲۴ ۱۷ دی ۱۴۰۲
هارب کجانسب شد بریم نسل بکنیم جرا باران نیاد ایران
Germany
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۷ دی ۱۴۰۲
دریاچه رو خشک کردید
هوا گرم تر میشه و رطوبت کمتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۷ دی ۱۴۰۲
ما فقط بلدیم تکذیب کنیم مثل یه مرد نمیتونیم بگیم ک از علم و تکنولوژی عقب موندیم ، اون کشورها نون غیرت و علم و پولشون رو‌میخورن ک پولشونو تو راه درست خرج میکنن نه برای چایی دبش
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۸ ۱۷ دی ۱۴۰۲
ترکیه حق آبه ایران از ارس رو یک هشتادم کرده اونوقت میگن جنگ اقلیمی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۷ دی ۱۴۰۲
هر چی گفتن یا خیر بوده یا بعید البته از درجه علمی ایشون!!!!. و وقتی برامون بعیدتر خواهد شد یا خیلی دیر شده یا سرمون کلاه گذاشتن چندتا دانشمند ژاپنی بیارید نظر بدهند نظرات ایشون مساوی صفر مطلق هستش. همیشه عمل و عکس العملی وجود داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۷ دی ۱۴۰۲
چرا تو این منطقه فقط کشور ما دچار تغییر اقلیم میشه؟؟یه مسئله دیگه هم هست اونم اینکه همیشه منطقه شمال و شمال غرب کشور ما بارندگی های خوبی داشته ولی از روزی که اسرائیل جنایتکار پاش به کشور آذربایجان باز شد هر سال شاهد کاهش بارندگی در این مناطق هستیم؟
Germany
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۷ دی ۱۴۰۲
هارپ باید بزنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۷ دی ۱۴۰۲
آذربایجان
نماینده صهیونیست ها در قفقاز...
ترکیه هم، خودش را، پدر خوانده آذربایجان می‌داند!
منتظر تغییرات اعجاز انگیز باشید.
ترکیه، اسرائیل، عربپستان و...
کیش و ماااات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۷ دی ۱۴۰۲
حتما
آخرین اخبار