روزنامه‌نگار انگلیسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حمایت‌های آمریکا از اسرائیل وارد مرحله فرسایشی شده است

یک روزنامه‌نگار انگلیسی معتقد است کمک‌های بی‌چون و چرای آمریکا از رژیم صهیونیستی دیگر نمی‌تواند برای مدتی طولانی ادامه داشته باشد.

مورنینگ کانسولت (Morning Consult) یک شرکت آمریکایی است که در حوزه نظرسنجی‌های آنلاین فعالیت می‌کند. این شرکت با بهره‌گیری از ابزار‌های تحقیقاتی، داده‌هایی را در اختیار سازمان‌های اقتصادی و سیاسی قرار می‌دهد و روزانه ده‌ها هزار نفر از مردم را در موضوعات مختلف ارزیابی می‌کند. بر اساس یکی از نظرسنجی‌های مورنینگ کانسولت، اکثر مردم آمریکا خواهان برقراری آتش‌بس در نوار غزه هستند. طبق این نظرسنجی، ۳ نفر از هر ۵ نفر، یعنی ۵۹ درصد شرکت کنندگان، از برقراری آتش‌بس در غزه حمایت کرده‌اند. این در حالیست که آمریکا علی رغم تمامی انتقاد‌های داخلی و بین المللی به حمایت‌های بی‌چون و چرای خود از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ادامه می‌دهد.

حال برای بررسی بیشتر سیاست‌های آمریکا در قبال اسرائیل باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای با آنتونی رولی، یک روزنامه نگار کهنه کار انگلیسی ترتیب داده که مشروح آن در ذیل از نظرتان می‌گذرد. 

-آینده سیاسی آمریکا را با توجه به حمایت‌هایش در جنگ اخیر غزه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آنتونی رولی: آمریکا برای مدت طولانی با رژیم تل آویو، یک شریک استراتژیک که دارای ارزش‌های مشترک و همسو با منافع آمریکا در منطقه است، اتحاد پایداری داشته است. این حمایت تزلزل ناپذیر در ماه‌های اخیر با تشدید حمایت آمریکا از اسرائیل به شیوه‌های بی‌سابقه‌ای اهمیت بیشتری یافته است. از ۷ اکتبر، آمریکا حمایت خود از اسرائیل را در سطوح مختلف افزایش داده است که نشان دهنده عمق مشارکت استراتژیک واشنگتن-تل آویو است.

در بحبوحه تشدید درگیری‌ها در نوار غزه، آمریکا توانایی‌های جنگی اسرائیل را تقویت کرده است. آمریکا همچنین از اسرائیل حمایت سیاسی تزلزل ناپذیری کرده و آشکارا از اقدامات آن دفاع کرده است. این کشور از نفوذ دیپلماتیک خود برای محافظت از اسرائیل در برابر محکومیت در سازمان ملل استفاده کرده و قطعنامه‌هایی را که می‌توانست به رژیم اسرائیل فشار بیاورد را وتو کرده است.طی جنگ کنونی غزه آمریکا در نشان دادن آشکار تعهد خود به اسرائیل، دو بار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را که از اسرائیل خواسته بود جنگ در نوار غزه را متوقف کند، وتو کرده است.

حمایت تزلزل ناپذیر واشنگتن از رژیم اشغالگر نیز انتقادات جهانی را برانگیخته است. چنین حمایت‌های بی قید و شرط تلاش‌ها برای دستیابی به صلح در منطقه را تضعیف می‌کند. تامیر پاردو، رئیس سابق موساد، در یادداشت اخیر خود، سطح حمایت آمریکا از اسرائیل را "بی سابقه" توصیف کرده است.

در سطح امنیتی، همکاری بی‌سابقه‌ای بین اسرائیل و واشنگتن وجود دارد، مانند همکاری بین آمریکا و بریتانیا... علاوه بر این، تشخیص اینکه اسرائیل در مواقع بحران سلاح‌ها و مهمات لازم را به دست می‌آورد، در روابط بین‌الملل بی‌سابقه بود. در واقع همکاری اطلاعاتی و عملیاتی فراتر از حد تصور بود. حمایت تزلزل ناپذیر آمریکا از اسرائیل ممکن است در آینده کاهش یابد و این تغییر احتمالی را به این تصور نسبت داد که اسرائیل دیگر به عنوان یک "دارایی" از سوی آمریکا تلقی نخواهد شد. حمایت آمریکایی از اسرائیل ممکن است در آینده با فرسایش روبرو شود.

-پیش بینی شما از رابطه آینده آمریکا با رژیم صهیونیستی چیست؟

آنتونی رولی: خطر بزرگ برای اسرائیل این است که، برای اولین بار، می‌تواند در رویارویی مستقیم با بالاترین منافع امنیت ملی آمریکا باشد، و این رفتار غیرمسئولانه دولت اسرائیل و رئیس آن می‌تواند منجر به تهدید وجودی برای دولت صهیونیستی شود. به نظر می‌رسد با توجه به چالش‌های چند جانبه‌ای که دولت جو بایدن با آن مواجه است، حمایت آمریکا از اسرائیل ممکن است کاهش یابد.

قدرت اقتصادی در حال گسترش چین، به همراه تأثیر جهانی در حال رشد، بحران مداوم در اوکراین و تأثیرگذاری روسیه از جمله عوامل مؤثر در نگرانی‌های مقامات آمریکایی است. آمریکا که در حال حاضر در جبهه‌های مختلف درگیر است، با تعادل پیچیده این پویایی‌های ژئوپلیتیک دست و پنجه نرم می‌کند.

به طور همزمان، فشار اعمال شده توسط افکار عمومی چه در داخل و چه در سطح بین المللی باعث تشدید ناراحتی در کاخ سفید می‌شود. این نگرانی وجود دارد که حمایت مستمر از اسرائیل ممکن است خطری برای منافع ملی آمریکا باشد.

یک نظرسنجی اخیر که توسط مرکز شورنشتاین مدرسه هاروارد کندی در رسانه‌ها، سیاست‌ها و سیاست‌های عمومی انجام شده است، تفاوت حزبی قابل توجهی را در حمایت از اسرائیل در میان بزرگسالان جوان نشان می‌دهد. داده‌ها نشان می‌دهد که تنها ۵۳ درصد از جوانان دموکرات از اسرائیل حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۲۷ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که آمریکا باید کمک‌های بشردوستانه خود به فلسطینی‌ها را افزایش دهد. این نظرسنجی آنلاین از ۱۳۶۳ بزرگسال پاسخ داده است. در حالی که نتایج بر حمایت غالب از اسرائیل در آمریکا تأکید می‌کند، آن‌ها همچنین بر نگرانی فزاینده در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین تأکید می‌کنند. علاوه بر این، یافته‌ها حاکی از تعمیق بالقوه شکاف‌های حزبی در مورد این موضوع در آینده است.

با توجه به عوامل موجود، به نظر می‌رسد که تغییر محسوسی در سیاست آمریکا در اسرائیل در حال وقوع است. برخی صهیونیست‌ها متوجه شده اند که ممکن است به عنوان باری برای آمریکا تلقی شوند. این به رسمیت شناختن نگرانی‌هایی را در مورد پیامد‌های احتمالی برای جایگاه اسرائیل در منطقه افزایش می‌دهد، زیرا دوام این رژیم در منطقه به طور پیچیده با حمایت آمریکا مرتبط است. بدون حمایت قوی از سوی آمریکا، چالش‌های اسرائیل برای حفظ آن به‌طور قابل توجهی بزرگ خواهد شد.

آنتونی رولی یک روزنامه نگار کهنه کار متخصص در امور اقتصادی و مالی آسیا است. او قبلاً سردبیر بازرگانی و سردبیر امور مالی بین‌المللی مجله اقتصادی دور شرق مستقر در هنگ‌کنگ بود و قبلاً در روزنامه تایمز لندن کار می‌کرد.

برچسب ها: آمریکا ، غزه ، اسرائیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۸ دی ۱۴۰۲
اين كمك ها ابدي بوده و خواهد بود. اسراييل چماق سركوب و اهرم موثر توطئه امريكا بوده و هست. امريكا نه تنها هراسي از گسترش درگیری‌ها در منطقه ندارد بلكه با ذوق و شادي تمام در راستاي سياست برنده و تيز ايران هراسي از ان به تاكتيكي در جذب ترويج و گسترش روابط خويش با كشور هاي منطقه استفاده حداكثري ميكند. اساس حيات تكحكيم نفوذ سياسي و پايداري اقتصاد امريكا بر پايه ايجاد گسترش تشديد و دامن زدن به همين در گيري ها و هرج و مرج ها با كمك اسراييل است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۹ دی ۱۴۰۲
دوران بزن بهادری آمریکا تمام شد حال دیگر آمریکا شیری فرتوت و کم دندان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۸ دی ۱۴۰۲
انگلیس غلت کرد با آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۸ دی ۱۴۰۲
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۱۸ دی ۱۴۰۲
دودولتیه که همه قبول دارن
آخرین اخبار