درگیری‌های جهانی و بحران‌های بشری، چشم‌اندازی تاریک برای سال ۲۰۲۴

سال ۲۰۲۴ در حالی آغاز شده است که جنگ، کشتار و بحران بشری در نقاط مختلف جهان سایه افکنده است و احتمال تشدید و گسترش آن وجود دارد.

در حالی که جهان به سوی سال ۲۰۲۴ پیش می‌رود، سایه‌های درگیری و رنج انسانی بر هر امیدی برای سالی صلح‌آمیز و باثبات ظاهر می‌شود. درگیری‌هایی که از سال گذشته آغاز شده، از اول سال ۲۰۲۴ پیش‌نمایش تلخی از آنچه ممکن است در پیش باشد ارائه کرده‌اند، که ۲۰۲۴ را به سالی بدتر از سال‌های پیشین تبدیل می‌کند.

جنگ در غزه

سال ۲۰۲۴ در حالی در غزه آغاز شد که این باریکه را به مرگبارترین منطقه برای غیرنظامیان تبدیل کرده است؛ درگیری بی امان بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس که از ۷ اکتبر گذشته آغاز شد. تا ۶ ژانویه ۲۰۲۴، شمار شهدای فلسطینی ناشی از درگیری‌های جاری به طور نگران کننده‌ای به بیش از ۲۲ هزار نفر رسیده است. زیرساخت‌های غزه اکنون ویران شده است؛ جنگ همچنان سیستم مراقبت‌های بهداشتی آن را تا مرز فروپاشی پیش می‌برد. علاوه بر این، به گفته آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، غزه تنها «هفته‌ها با قحطی فاصله دارد».

در یک مفهوم گسترده تر، وضعیت خاورمیانه در روز‌های اولیه سال پس از حمله رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت که به شهید شدن صالح العاروری، معاون رئیس حماس در لبنان انجامید، به سرعت رو به وخامت گذاشت. این حمله که به توقف مذاکرات صلح در غزه منجر شد، ترس از تشدید بحران را افزایش می‌دهد.

جنگ غزه

جنگ اوکراین و روسیه

تهاجم روسیه به اوکراین که تقریباً دو سال پیش در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، همچنان ادامه داد و به نظر می‌رسد دستیابی دو طرف به صلح در بن بست باشد. با این حال، مقامات اوکراین روز ۱ ژانویه سال ۲۰۲۴ را در پی بزرگترین حمله هوایی مسکو در این دو سال عزای عمومی اعلام کردند. این موضوع امید به احیای مذاکرات صلح را کاهش می‌دهد و احتمالا شاهد احیای حملات و درگیری‌های وحشتناک و مرگباری خواهیم بود.

تحولات در آسیای شرقی

همچنین در آسیا، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی قرار است پرتاب موشک و ماهواره‌های شناسایی را در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد و جنگ بین چین و تایوان ممکن است آغاز شود، زیرا جزیره تایوان برای انتخابات ریاست جمهوری در ۱۳ ژانویه آماده می‌شود و ارتش چین مانور در دریای چین جنوبی را ادامه می‌دهد. 

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به تازگی اعلام کرد شبه جزیره کره در آستانه نزدیک شدن به یک درگیری مسلحانه است.  وی در ادامه هشدار داد: جنگ در شبه جزیره کره می‌تواند در هر زمانی رخ دهد و این مسئله دقیقا به دلیل حرکات تقابل جویانه نظامی آمریکا و متحدانش است. با این وجود، اگر دشمن گزینه تقابل نظامی را انتخاب کند و کره شمالی را تحریک کند، ما بدون هیچ گونه تعللی با بسیج سخت‌ترین ابزار‌ها و توانایی‌هایی که در اختیار داریم آن‌ها را به طور کامل نابود خواهیم ساخت. 

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین اخیرا اعلام کرد پکن به طور قاطعانه مانع از تلاش هر کشوری خواهد شد که باعث جدایی جزیره تایوان از سرزمین مادری شود. مسئله تایوان یکی از مهمترین زمینه‌های اختلافی میان چین و جبهه غرب به رهبری آمریکاست. پکن این جزیره را بخشی از خاک خود دانسته و بر بازگشت تایوان به سرزمین مادری تاکید دارد، موضوعی که واشنگتن با ارسال کمک‌های تسلیحاتی به تایپه در عمل در حال نقض آن است.

کره شمالی

بحران بشری در آفریقا

فراتر از میدان‌های جنگ، جهان با بحران‌های بشردوستانه در مقیاس وسیع نیز مواجه است. بر اساس فهرست نظارت اضطراری کمیته نجات بین‌المللی، سودان در آستانه مواجهه با یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در سال ۲۰۲۴ است. درگیری داخلی این کشور را به سمت فروپاشی سوق می‌دهد و منجر به کشتار جمعی و آوارگی اجباری می‌شود. به طور مشابه، سودان جنوبی با ناامنی و آشفتگی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند که با بلایای طبیعی تشدید شده است. این بحران به بورکینافاسو، میانمار، مالی، سومالی، نیجر، اتیوپی و جمهوری دموکراتیک کنگو کشیده شده است. اگرچه این کشور‌ها تنها ۱۰ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده اند، اما این کشور‌ها بیشترین درد و رنج انسانی را متحمل می‌شوند و تقریباً ۸۶ درصد از کل نیاز‌های بشردوستانه در سطح جهان را تشکیل می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۶ دی ۱۴۰۲
ایشالا نابودی اسراییل البته ما که ...نداشتیم دم یمن گرررم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۶ دی ۱۴۰۲
مگه جنگ و کشتار رو جز آمریکا کسی راه میندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۱۶ دی ۱۴۰۲
سال ظهور سال ۲۰۲۹ میلادی و تا آن روز هم دعا برای فرج و هم روز به روز د.ر دنیا ظلم و جنگ های بیشتری رخ خواهد داد این را پدر بزرگم گفته حدود ۲۰ سال قبل
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۶ دی ۱۴۰۲
تعیین کنندگان وقت کافرند خداوند لعنتشون کنه کسایی که تعیین وقت میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۱۷ دی ۱۴۰۲
کذب الوقاتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۶ دی ۱۴۰۲
شک نکنید و بدانید، ایران برای همیشه استوار و ماندگار خواهد بود حتی اگر جهان به هم بریزد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۶ دی ۱۴۰۲
منبع و منشأ تمام فتنه ها و ناآرامی ها در جهان،1شیطان بزرگ یا همون آمریکا 2روباه پیر یا انگلیس٣رژیم کودک کش یا اسرائیل صهیونیست است و همه مزدورانشان. شما بنگرید و تحقیق کنید اتفاقات چندقرن گذشته را و عامل آنها را مرور کنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۶ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟
Italy
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۶ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۶ دی ۱۴۰۲
هیچی دیگه یه باره بگید دنیا به آخر رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۶ دی ۱۴۰۲
شما به چشم انداز تاریک ایران در 2024 بنگرید، با این سیل اتباع غیرقانونی در ایران، آیا شاهد ادامه اقدامات خرابکارانه و تروریستی نخواهیم بود؟؟؟؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۶ دی ۱۴۰۲
ایران همیشه استوارو پاینده است
آخرین اخبار