۵۰۰ هزار هکتار از اراضی همدان زیر کشت دیم است

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از ۷۰۰ هزار هکتار اراضی در حال کشت، ۵۰۰ هزار هکتار آن دیم و بقیه از کشت آبی استفاده می‌کنند.

علی بایگانه با بیان اینکه مدیریت امور زراعت بر نحوه کشت در ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان نظارت می‌کند، گفت: ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان نیز تحت آیش قرار دارد.

او همدان را استانی غله خیز دانست و گفت: به غیر از گندم و جو محصولات متنوعی دیگری در استان کشت می‌شود و می‌توان به سیب زمینی، دانه روغنی، چغندرقند، علوفه و یونجه اشاره کرد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی استان همدان گفت: این استان در بسیاری از محصولات کشاورزی کشور صاحب رتبه است و ۲۰ درصد سیب زمینی کشور در استان همدان کشت و برداشت می‌شود.

بایگانه درباره سطح زیر کشت گندم گفت: در زمینه محصول گندم نیز با سطح برداشت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتن در ۵۷۰ هزار هکتار رتبه هفتم کشوری را در اختیار داریم.

او در خصوص اجرای طرح جهش تولید و مجموعه‌ای از طرح‌های ملی در استان گفت: طرح جهش تولید برای چهارمین سال نیز در دیمزار‌ها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و جهاد کشاورزی در حال اجراست.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان گفت: امسال در ۴۳۷ هزار هکتار محصولاتی مانند گندم، جو و گیاهان تناوبی مانند حبوبات، دانه‌های روغنی، گیاهان علوفه‌ای و دارویی کشت می‌شود.

بایگانه با بیان اینکه گندم و جو در استان کشت شده است، گفت: کشت بقیه گیاهان در فصل بهار است.

اومهمترین ارقام تولید بذر گندم آبی را ارقام مختلفی مانند پیشگام، میهن، حیدری و سیمین و در گندم دیم ارقام صدرا، باران، واران، هشترودی و سرداری عنوان کرد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه استان همدان ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن انواع بذر را دارد، گفت: بین ۱۵ تا ۲۵ درصد نیاز استان از بذر اصلاح شده داخل استان تامین می‌شود.

بایگانه نیاز سالانه استان همدان به بذر گندم را ۷۰ هزار تن و جو را ۲۰ هزار تن برآورد کرد.او درباره عدم تمایل کشاورزان به کشت نخود گفت: ارقام قبلی نخود که کاشت می‌شد پاکوتاه بودند و هزینه زیادی به جهت گرفتن کارگر بر کشاورز تحمیل می‌شد، اما امروزه با کشت نخود ارقام جدید (پابلند) بدون نیاز به هزینه اضافه و کارگر، به صورت مکانیزه کشت و برداشت می‌شود و صرفه مناسبی برای کشاورز دارد.

او گفت: نخود رقم پابلند که دانه درشت است، مواد معدنی بیشتری دارد، اما ارقام سایز کوچکتر برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان همچنین از لگوم‌ها به عنوان گیاهان علوفه‌ای برای مصرف دام یاد کرد که نه تنها موجب افزایش نیتروژن خاک می‌شوند بلکه مواد حاصلخیز خاک را افزایش می‌دهند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.