نامه ترامپ به دادگاه عالی آمریکا

ترامپ از دادگاه عالی آمریکا خواست تا تصمیم بالاترین نهاد قضایی در کلرادو که او را از شرکت در انتخابات در این ایالت منع می‌کند، باطل کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از دادگاه عالی این کشور خواست تا تصمیم بالاترین نهاد قضایی در کلرادو که او را از شرکت در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری در این ایالت منع می‌کند، باطل کند.

از سویی دیگر وکلای ترامپ از تصمیم مشابهی که وزیر امور این ایالت علیه رئیس‌جمهور سابق گرفته بود، در قوه قضاییه تجدیدنظر کردند.

کلرادو رئیس‌جمهور سابق را به دلیل نقش وی در جریان هجوم جمعیتی از هوادارانش به مقر کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، ناشایست برای تصدی پست ریاست جمهوری دانستند.

روز چهارشنبه، وکلای رئیس جمهور سابق از دادگاه عالی  آمریکا، متشکل از ۹ قاضی، که سه نفر از آن‌ها شخصاً توسط ترامپ منصوب شده‌اند، خواستند تا تصمیم صادر شده علیه موکل خود توسط دادگاه عالی کلرادو را بررسی و آن را باطل اعلام کند.

دو هفته پیش، دادگاه عالی کلرادو حکم داد که ترامپ صلاحیت تصدی ریاست جمهوری را ندارد، زیرا او در یک شورش در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ شرکت کرد» که جمعیتی از حامیان او به مقر کنگره یورش بردند.

 این حکم بر اساس اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی آمریکا است که هر کسی که قبلاً با قانون اساسی کشور سوگند یاد کرده باشد، در صورت شکستن سوگند خود با شرکت در شورش، از تصدی پست‌های انتخابی منع می‌شود.

 وکلای ترامپ در اظهارات خود گفتند که اگر این تصمیم قضایی لغو نشود، این اولین بار در تاریخ آمریکا خواهد بود که سیستم قضایی از رأی دهندگان به نامزد اصلی یک حزب بزرگ در این کشور جلوگیری می‌کند.

این وکلا افزودند که صلاحیت برای تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا موضوعی است که منحصراً به کنگره تعلق دارد و در اختیار دادگاه ایالتی نیست که در این مورد بررسی و تصمیم بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار