در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

الگو گرفتن از حضرت زهرا (س) بهترین راه نجات بشریت است

حاج قاسم سلیمانی؛ بزرگمردی که نشان داد با الگو گرفتن از حضرت زهرا (س) به عنوان بهترین چراغ نجات بشریت می‌توان به انسانی بزرگ تبدیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی مشیری خراسانی، کارشناس مذهبی درمورد اهمیت الگو گرفتن از حضرت زهرا سلام الله علی‌ها اظهار کرد: امام زمان (عج) می‌فرمایند: مادرم حضرت فاطمه سلام الله علی‌ها برای من الگوست. از اینرو، شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاید که چطور یک زن بعد از گذشت یکهزار و چهار صد سال، می‌توانند برای امامی الگو باشند که امروز، بزرگ‌ترین و نهایی‌ترین حکومت الهی را در دنیا اداره می‌کنند.

او ادامه داد: بنده یک مثال می‌زنم که این قضیه برای همه ملموس باشد. حاج قاسم سلیمانی رحمت الله علیه از کسانی بود که در زندگی اش از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها بسیار الگو گرفت و همین الگو گرفتن باعث شد تا به شخصیت و مردی جهانی تبدیل شود و در تراز بالای انسانیت قرار بگیرد و خدماتی به جامعه بشری و اسلامی کند که امروز، زبانزد خاص و عام است.

این کارشناس مذهبی گفت: حاج قاسم سلیمانی کسی بود که یک غده سرطانی به نام داعش را از عالم ریشه کن کرد؛ داعشی که می‌خواست ریشه انسانیت را ازبین ببرد تا جایی که هر انسانی با تفکر مغایر با افکار منحوس خود را لایق مرگ می‌دانست. شهید حاج قاسم سلیمانی کسی بود که با بزرگ‌ترین تروریست‌های دنیا درگیر شد و از این صحنه، پیروزمندانه بیرون آمد. 

به تعبیر یکی از متفکران و سیاست مداران غربی، یک زمانی فکر می‌کردیم شیعه چطور ادعا می‌کند که در روایت هایشان آمده است مردی با ۳۱۳ نفر در دنیا حکومت خواهد کرد و درواقع، این موضوع را یک تخیل و یک حرف مسخره می‌دانستیم، ولی وقتی شهید حاج قاسم سلیمانی را دیدیم متوجه شدیم اگر آن مرد فقط ۱۰۰ نفر را مثل حاج قاسم سلیمانی داشته باشد قطعا می‌تواند در دنیا حکومت کند و آن را تحت سیطره‌ی خود قرار دهد و ۳۱۳ نفر اضافه هم، هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مشیری خراسانی تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی، حضرت زهرا سلام الله علی‌ها را الگو قرار داده بود و شاید خیلی‌ها بگویند چطور می‌شود و این الگو قرار دادن چگونه صورت می‌گیرد؟ که بنده، چند بُعد از این الگو بودن را بیان می‌کنم.

حضرت زهرا سلام الله علی‌ها به عنوان فرزند الگو هستند چراکه دختر پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم و حضرت خدیجه سلام الله علی‌ها هستند و زمانی که کودک خردسالی بودند پدر بزرگوارشان، حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله وسلم ایشان را مادر خود خطاب قرار دادند و به حضرت زهرا سلام الله علی‌ها لقب امُ ابی‌ها دادند که به معنی مادرِ پدر است. زیرا به حدی ایشان به پدر خود مهربان بودند که حضرت محمد صل الله علی‌ها و آله والسلم، حضرت زهرا سلام الله علی‌ها را مادر خود می‌دیدند. یعنی همان تعبیری که کتاب آسمانی قرآن کریم دارند و این است که ما برای پدر و مادران خود دعا کنیم تا پروردگار مهربان به آن‌ها لطف و رحمت نازل کنند؛ همانند دورانی که کودک بودیم و آن‌ها به ما رحم می‌کردند. درواقع، از ما می‌خواهد که در حق پدران و مادران خود خوبی و پدری و مادری کنیم و حاج قاسم سلیمانی در حق پدر و مادر خود واقعا پدری و مادری کرد تا جایی که دست از تحصیل و همه چیز کشید و رفت و پای کار و کارگری ایستاد تا برای پدر خود کمک خرجی باشد و هزینه‌های کمرشکن خواهران و برادران خود را تامین کند و خداوند متعال نیز، به حدی به ایشان عزت دادند و شهید سلیمانی را به مقام بالا رساندند که دیدن این شهید والامقام آرزوی بسیاری از شخصیت‌های دنیا شده بود تا با ایشان صحبت کنند و جلسه‌ای داشته باشند.

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: یکی از ویژگی‌های مهم و بارز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها این بود که نسبت به تربیت فرزندان خود بسیار حساس بودند؛ به طوری که خودشان به طور ویژه ورود می‌کردند و ماموریت تبلیغی به فرزندان خود می‌دادند و به آن‌ها می‌فرمودند به مسجد بروید و سخنان پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم را گوش کنید و برای من به عنوان مادرتان که در منزل مشغول کار هستم بیان کنید و با این مباحثه‌ای که درمورد مسائل تربیتی و اعتقادی با فرزندان خود داشتند و از پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم آموخته بودند این مسائل توسط حضرت زهرا سلام الله علی‌ها در ذهن فرزندان بزرگوارشان نهادینه می‌شد و این موضوع به ما یاد می‌دهد، می‌توان بچه‌ها را به بهانه ماموریت فرهنگی و تربیتی به جایی رساند که آن‌ها از بیرون آمادگی‌هایی پیدا کنند و در محیط‌های سالم تربیت شوند و حاج قاسم سلیمانی نیز، این کار را انجام می‌داد.

حجت الاسلام والمسلمین مشیری خراسانی ادامه داد: شهید سلیمانی در روز‌های جمعه جلسه‌ای برای همسر و فرزندان خود می‌گذاشت و همانند استادی بود که به آموزش معارف می‌پرداخت و سوالات اعتقادی و شبهات فرزندان را برطرف می‌کرد و گاهی از بیرون، افرادی را دعوت می‌کرد و در هر صورت، اعتقاد این شهید گرانقدر این بود که این جلسه تربیتی همیشه باید باشد و حتی ایشان سعی می‌کرد بسیاری از مواقع که خارج از تهران و کشور بود خودش را برای این جلسه برساند. مگر این که کار خاصی پیش می‌آمد و با این وجود، تاکید می‌کرد که جلسه را بدون حضور حاج قاسم برگزار کنند. 

این کارشناس مذهبی افزود: از دیگر ویژگی‌های مهم حضرت زهرا سلام الله علی‌ها به عنوان الگو در زندگی این بود چه در دوران کودکی و چه در دوران نوجوانی و ازدواج چه در دوران فقر و فشار بر مسلمانان چه در دوران ثروت و تمکن فراوان این که هیچ گاه خود را نباختند و از آن فاطمه اصیلی که بودند فاصله نگرفتند. همان تعبیری که امام صادق علیه السلام فرمودند: ما از شیعیانمان انتظار داریم که در سختی و نعمت خودشان را نبازند و گم نکرده و تغییر نکنند کما این که وقتی حضرت یوسف (ع) در چاه افتادند و به عنوان برده فروخته شدند و به بردگی رفتند و در زندان افتادند و سپس، عزیز و حاکم مصر شدند هیچ زمانی خود را گم نکردند و دچار خودباختگی نشدند. حاج قاسم سلیمانی هم، همین طور بود. نه در دورانی که از کودکی کار می‌کرد و نه زمانی که یک فرمانده پُرآوازه در دنیا بود هیچ گاه دچار خودباختگی و انحراف از مسیر نشد. 

حجت الاسلام والمسلمین مشیری خراسانی یادآور شد: امروز می‌توان از حضرت زهرا سلام الله علی‌ها الگو گرفت و به انسانی بزرگ تبدیل شد. این که امام زمان عج الله تعالی فرجه شریف فرمودند از مادرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها الگو می‌گیرم و این که بزرگ‌ترین حاکم عالم از دوران آدم تا آخر زمان که بزرگ‌ترین و با عظمت‌ترین حکومت الهی را دارد این گونه از حضرت زهرا سلام الله علی‌ها الگو می‌گیرد یقینا ما هم می‌توانیم از این الگوی خوب بهره‌مند شویم کما این که شهید حاج قاسم سلیمانی این کار را انجام داد و برکاتش را هم دید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار