کارشناس مصری:

نتانیاهو باید برای جنگ غزه و نقض پیمان کمپ دیوید دادگاهی شود

به گفته یک کارشناس مصری طرح‌های نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد محور فیلادلفیا، نقض پیمان کمپ دیوید است و امنیت مصر را تهدید می‌کند.

محمد محمود مهران، استاد حقوق بین‌الملل مصری تأیید کرد که طرح‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد محور فیلادلفیا، امنیت مصر را تهدید کرده و پیمان «کمپ دیوید» را نقض می‌کند، که نشان‌دهنده لزوم دستگیری او و پاسخگویی به جنایات جنگی علیه فلسطینی‌ها است.

این کارشناس مسائل بین المللی در مصاحبه با روسیا الیوم به اهمیت صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل توسط دادستان دیوان بین المللی کیفری اشاره کرد. به خصوص که او مستقیماً در بسیاری از جنایات بین المللی علیه مردم فلسطین از جمله جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت دست دارد.

مهران همچنین به تهدیدات اخیر نتانیاهو مبنی بر اعمال کنترل اسرائیل بر محور فیلادلفیا با هدف گسترش دامنه اشغال و آواره کردن بیشتر فلسطینی‌ها از سرزمین های‌شان اشاره کرد که امنیت ملی مصر را به خطر می‌اندازد و نشان دهنده نقض قوانین بین المللی و توافقات بین المللی است.

وی توضیح داد که نتانیاهو شخصاً مسئول مستقیم دو حمله اخیر به غزه در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ است که هزاران شهید و زخمی غیرنظامی به ویژه از میان کودکان، زنان و سالمندان برجای گذاشت.

او همچنین نتانیاهو را به ایجاد نفرت علیه فلسطینی‌ها و لفاظی علیه آن‌ها متهم کرد تا فضا را برای کشتار بیشتر و پاکسازی قومی علیه آن‌ها ایجاد کند.

این کارشناس بین‌الملل تاکید کرد: حضور نتانیاهو در برابر دادگاه عدالت و محاکمه او به دلیل جنایاتش، عامل بازدارنده مهمی در برابر تداوم نقض‌های اسرائیل خواهد بود و پیامی قوی مبنی بر پایان دوران معافیت از مجازات است.

وی خواستار اقدام دادگاه کیفری بین‌المللی و تحقیقات فوری از نتانیاهو و محاکمه او برای جنایاتی که در طول سالیان متمادی علیه مردم فلسطین مرتکب شده است، شد.

تهدیدات اسرائیل برای محور فیلادلفیا

در همین زمینه، مهران هشدار داد که تهدیدات اسرائیل برای تحمیل کنترل خود بر محور فیلادلفیا به امنیت ملی مصر آسیب می‌رساند، زیرا این محور در مرز با مصر قرار دارد و تاکید کرد که تلاش اسرائیل برای تغییر وضعیت موجود در سینا به منظور تامین منافع خود، ناقض توافقنامه کمپ دیوید و تهدید حاکمیت مصر است.

این استاد حقوق بین الملل خواستار اتخاذ تمامی تدابیر لازم در سطح منطقه و بین المللی برای حفاظت از امنیت ملی مصر در برابر هرگونه تجاوز احتمالی اسرائیل در منطقه سینا شد و گفت: زمان آن فرا رسیده است که نتانیاهو و دیگر سران اشغالگر به مجازات عادلانه خود به خاطر بی عدالتی، ظلم و نسل کشی مردم بی دفاع فلسطین برسند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار