آغاز واکسیناسیون دام های سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی در کهگیلویه و بویراحمد

دو میلیون و هشتصد دام سبک و سنگین بر علیه بیماری تب برفکی در کهگیلویه و بویراحمد واکسینه می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه بیماری تب برفکی یک بیماری اقتصادی است، افزود: بعد از مشاهده این بیماری در کشورهای غربی و شرقی ، سازمان دام پزشکی کشور تلاش می کند این بیماری وارد نشود و دام ها را بر علیه این بیماری واکسینه کند.
 
رجایی فر افزود: در استان به زودی ۹۵ درصد جمعیت دام های سبک و سنگین بر علیه این بیماری واکسیناسیون شود و انتظار می رود عشایر و روستائیان با واکسیناتورهای ما همکاری کنند.
 
وی ادامه داد: بعد از انجام این واکسیناسیون چند مرحله خون گیری از دام های واکسینه شده انجام می شود تا در صورت وجود این بیماری از گسترش آن جلوگیری شود.
 
رجایی به عشایر و دامداران توصیه کرد اگر قصد خرید دام جدید دارند فقط از طریق گواهی بهداشتی دامپزشکی این کار را انجام دهند.
 
وی گفت: در صورت خرید دام جدید آنها را در یک مکان خاص تا دو هفته قرنطینه کنند تا در صورت مشاهده این بیماری در این مدت سایر دام ها به این بیماری گرفتار نشوند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان همچنین ادامه داد: دامداران از افراد متفرقه و ورود خودروها به محوطه پرورش دام ها خودداری کنند.
 
وی علائم این بیماری در دام های بزغاله و بره را در قلب آنها عنوان کرد و گفت: علائم این بیماری در دام های سنگین وجود تاول ها در سم ها و پوزه آنها است که باعث لنگش آنها می شود.
 
رجایی اضافه کرد: در صورت گرفتار شدن دام ها از این بیماری باعث کاهش تولید شیر و گوشت برای دامدار می شود که به نوعی یک ضرر اقتصادی است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.