شکاف در ائتلاف؛ متحدان تمایلی به عملیات آمریکا در دریای سرخ ندارند

رویترز نوشته است که کاخ سفید امیدوار بود تا با جلب حمایت جامعه بین‌الملل، پاسخ قاطعی به حملات یمن در دریای سرخ بدهد.

رویترز در گزارشی نوشته است که با گذشت یک هفته از راه‌اندازی ائتلاف دریایی «حافظان امنیت» در دریای سیاه، بسیاری از متحدان آمریکا که ابتدا با مشارکت در این ائتلاف موافقت کرده بودند، با فاصله گرفتن از آن، به طور مستقیم یا غیرمستقیم اکراه خود را نشان می‌دهند.

ایتالیا و اسپانیا به عنوان دو متحد اروپایی آمریکا که در فهرست کمک‌کنندگان به عملیات حافظان امنیت بودند، در بیانیه‌هایی ظاهراً از این ائتلاف دریایی فاصله گرفته‌اند.

پنتاگون می‌گوید که این ائتلاف از بیش از ۲۰ کشور برای حصول اطمینان از تردد آزاد میلیارد‌ها دلار کالای تجاری از طریق گذرگاهی حیاتی در دریای سرخ در نزدیکی سواحل یمن تشکیل شده است.

با این حال، حدود نیمی از این کشور‌ها تاکنون برای تأیید کمک‌شان به این ائتلاف پیش‌قدم نشده یا به آمریکا اجازه چنین کاری نداده‌اند. این کمک‌ها از اعزام ناو جنگی تا صرفاً اعزام یک افسر ستادی متغیر است.

اکراه متحدان آمریکا از پیوند دادن خود با این ائتلاف، تا حدی شکاف‌ها و اختلاف نظر عمیق ایجادشده ناشی از جنگ غزه را منعکس می‌کند؛ شکافی که در یک سوی آن، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به‌رغم انتقادات از اسرائیل و محکومیت‌های بین‌المللی علیه آن به دلیل حملات علیه نوار غزه، همچنان به حمایت قاطع از تل‌آویو ادامه می‌دهد و این در حالی است که براساس اعلام وزارت بهداشت غزه، تاکنون بالغ بر ۲۱ هزار فلسطینی کشته (شهید) شده‌اند.

دیوید هرناندز، پرفسور روابط بین‌المللی در دانشگاه کومپالتنسه مادرید با اشاره به اینکه مردم اروپا به طور فزاینده به جمع منتقدان اسرائیل پیوسته‌اند، گفت که دولت‌های اروپایی خیلی نگرانند که بخشی از رای‌دهندگان واجد شرایط علیه آن‌ها شورش کنند.»

نیروی دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه هیچکدام از حملات پهپادی یا موشکی یمن در دریای سرخ بی‌نصیب نمانده‌اند. به گفته فردی آگاه به خط مشی فکری دولت بایدن، واشنگتن معتقد است که درخواست برای واکنش بین‌المللی به حملات فزاینده یمن، با جنگی که در غزه درگرفته است، فرق می‌کند!

دریای سرخ درگاه ورودی برای کشتی‌هایی عبوری از کانال سوئز است که این کانال حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی را مدیریت و در جابه‌جایی و حمل و نقل دریایی کالا بین آسیا و اروپا نقشی حیاتی ایفا می‌کند. حملات یمن به کشتی‌هایی که به مقصد اراضی اشغالی حرکت می‌کنند، باعث شده است برخی کشتی‌ها از «دماغه امید نیک» در آفریقا به عنوان مسیر جایگزین استفاده کنند و این تغییر مسیر زمان و هزینه جابه‌جایی محموله‌ها به مراتب افزایش می‌دهد.

شرکت حمل و نقل دریایی «مرسک» دانمارک شنبه هفته جاری اعلام کرد که عملیات‌های ترابری خود در دریای سرخ و خلیج عدن را ازسر می‌گیرد، اما شرکت آلمانی «هاپاگ لوید» اعلام کرده که دریای سرخ بیش از حد خطرناک است و همچنان از مسیر جایگزین استفاده خواهد کرد.

گرچه آمریکا ادعا کرده که ۲۰ کشور در ائتلاف دریای سرخ حاضرند، اما تنها نام ۱۲ کشور را اعلام کرده است. پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون مدعی است که «واشنگتن به کشور‌ها اجازه داده تا خودشان درباره مشارکت در این ائتلاف، صحبت کنند.»

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به طور نصفه و نیمه حمایت خود از این ائتلاف دریایی را اعلام کرد. گرچه انگلیس، یونان و سایرین به طور علنی از عملیات آمریکا در دریای سرخ استقبال کرده‌اند، چندین کشور حاضر در فهرست اعلامی آمریکا بلافاصله تاکید کردند که در این عملیات دخالت مستقیم ندارند!

وزارت دفاع ایتالیا اعلام کرد که بنا به درخواست مالکان کشتی‌های ایتالیایی، یک ناو به دریای سرخ اعزام می‌کند و این اقدام به ائتلاف دریایی آمریکا ربطی ندارد. فرانسه نیز در راستای آنچه تأمین امینت کشتیرانی آزاد در دریای سرخ خوانده است، از اقدامات آمریکا حمایت، اما تاکید کرد که ناو‌های فرانسوی تحت فرمان پاریس خواهند ماند.

اسپانیا اعلام کرده است که به این ائتلاف دریایی ملحق نخواهد شد و از ائتلاف کنونی اتحادیه اروپا موسوم به عملیات «آتالانتا» که برای مبارزه به دزدان دریایی است نیز استفاده نخواهد کرد. پدرو سانچز، نخست وزیر این کشور، اما دیروز گفت که تمایل دارد تا برای مقابله با این مشکل، ایجاد واحد عملیاتی متفاوتی را در نظر بگیرد.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی پیش‌تر اعلام کردند که تمایلی به این اقدام ندارند.

خشم عمومی نسبت به حملات اسرائیل علیه نوار غزه به خوبی بخشی از اکراه رهبران سیاسی جهان را درباره پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا توضیح می‌دهد. یافته‌های نظرسنجی اخیر «یوگاو» حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از افکار عمومی غرب اروپا به ویژه اسپانیا و ایتالیا، بر این باورند که اسرائیل باید اقدام نظامی در غزه را متوقف کند.

یک منبع دیپلماتیک اروپایی با کم‌اهمیت جلوه دادن نگرانی‌ها درباره یکپارچگی این ائتلاف، مدعی شد که تلاش‌ها برای تشکیل این ائتلاف همچنان ادامه داشته و این اتئلاف در خطر فروپاشی نیست.

مایکل مالروی، معاون اسبق وزیر دفاع آمریکا در خاورمیانه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، مدعی شد که هدف پنتاگون از تشکیل این ائتلاف جدید، ظاهراً این است که هرگونه حملات آتی از جانب یمن را موضوعی بین‌المللی جلوه داده و آن را از جنگ غزه جدا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲
آنها یمنی ها را میشناسند ومیدانند مثل اردوغان وبقیه که فقط شعار میدهند نیستند واگر میگوید عمل میکند
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۱:۲۹ ۰۹ دی ۱۴۰۲
درود بر حوثی های یمن که با یک قواره لباس و یک شمشیر اینچنین مقاومت در برابر عربده کشان عالم می کنند ملتی که چیزی برای از دست دادن ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۸ دی ۱۴۰۲
متحدان خودشونو خراب کردن،آمریکای ضعیف کش ترسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خدانکنه مردم بیمارچشم انتظاردارو مردم برای کالا وتجارت ملیتها همواره باید ترانسفرداشته باشند لعنت برگداصفتان نوکررباوتبعیض وظلم وحشی منحرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۸ دی ۱۴۰۲
آخرش گندش درمیاد مه ائتلاف تشکیل شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خدا نگهدار سپاه یمن انشاالله همیشه پیروز باشند
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر آمریکا
Russian Federation
محمودزاده
۱۹:۵۴ ۰۸ دی ۱۴۰۲
بترسید از حوثی های یمن یادگار ساسانیان در شبه جزیره عرب که نقش عمده ای در تحولات اخرالزمانی داشتن و با نگاهی بصیرتان به حوثی های یمن که اینک چیزی برای از دست دادن ندارند ایا تاریخ در حال تکرار است
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۹:۴۸ ۰۸ دی ۱۴۰۲
تمایل ندارن چون
نیازی به ائتلاف نیست
وکسی نوکرآمریکانمیشه
مرگبرآمریکا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۴۵ ۰۸ دی ۱۴۰۲
خدا را شکر ما تمایل به همه چیز داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۸ دی ۱۴۰۲
اگه این آمریکاست ، کشورهای بی غیرت و بی بخار رو مجبور می کنه ، ائتلاف تشکیل می ده.
آخرین اخبار