آذربایجان دو دیپلمات فرانسوی را اخراج کرد

باکو دو دیپلمات فرانسوی را به دلیل اقدامات ناسازگار با سیاست‌های جمهوری آذربایجان اخراج کرد.

جمهوری آذربایجان امروز سه‌شنبه اعلام کرد که دو دیپلمات فرانسوی را به دلیل فعالیت‌های «ناسازگار» در چارچوب تنش بین دو کشور بر سر حمایت پاریس از ارمنستان، اخراج کرد.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، «آن بویون» سفیر فرانسه برای اطلاع از «اقدامات دو کارمند سفارت فرانسه که در تضاد با وضعیت دیپلماتیک آن‌ها بوده است» احضار شد.

در این بیانیه آمده است که این دو دیپلمات باید ظرف ۴۸ ساعت خاک جمهوری آذربایجان را ترک کنند.

نوامبر گذشته، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، فرانسه را متهم کرد که با تسلیح ارمنستان، به درگیری در قفقاز دامن می‌زند. آذربایجان و ارمنستان دو جنگ بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ داشتند.

ارمنستان و آذربایجان گفته اند که امکان امضای توافقنامه صلح جامع تا پایان سال وجود دارد، اما مذاکرات با میانجیگری بین المللی بین جمهوری‌های شوروی سابق پیشرفت چندانی نداشته است.

علی اف و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در چندین نوبت با میانجیگری اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کردند. اما در ماه اکتبر، علی اف از شرکت در مذاکرات با پاشینیان در اسپانیا خودداری کرد، زیرا او فرانسه را به اتخاذ «موضع جانبدارانه» متهم کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، به همراه شارل میشل، رئیس شورای اروپا، قرار بود میانجی این مذاکرات باشند. آذربایجان به طور معمول فرانسه را که محل زندگی یک جامعه بزرگ ارمنی است، به جانبداری از ارمنستان در مناقشه منطقه‌ای بین دو کشور متهم می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار