خطر وقوع سیل در ۸۰ درصد عرصه‌های سیل‌خیز خراسان رضوی

استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ۸۰ درصد عرصه‌های سیل‌خیز خراسان رضوی با خطر سیل‌خیزی متوسط تا زیاد و خیلی زیاد روبرو است.

مرتضی اکبری روز سه‌شنبه به مناسبت پنجم دیماه و سالگرد زلزله بم و ثبت آن در تقویم کشور با نام روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: شهرستانهای تربت جام، تربت حیدریه، مشهد و کاشمر از جمله شهرهایی هستند که شدت سیل‌خیزی در آنها دارای شدت زیاد و خیلی زیاد است.
 
وی گفت: بر اساس آمار و گزارشات منتشر شده بیش از ۴۳ نوع مخاطره در جهان شناسایی شده است که از این میان شکل‌گیری ۳۸ نوع آن در ایران امکان‌پذیر است.
 
استاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: مخاطراتی همچون خشکسالی، آلودگی هوا، زلزله، سیل، فرونشست زمین، بیابان‌زایی، فرسایش خاک، طوفان‌های گرد و غبار، انواع آفات، امراض و بیماری‌های گیاهی و جانوری از مهمترین مخاطرات شناسایی شده در ایران و بویژه استان خراسان رضوی است.
 
اکبری گفت: در استان خراسان رضوی نیز آمار و ارقام چندان امیدوار کننده نیست، به طوریکه ۲۲ شهرستان از مجموع ۳۳ شهرستان این استان دارای عرصه فرسایش بادی است و همه این شهرستانها نیز تحت تاثیر تحرکات جوی و اقلیمی بیابانی قرار دارند.
او افزود: نگاهی به نقشه‌های نواحی زلزله‌خیز استان نیز نشان می‌دهد وجود گسل‌های متعدد و فعال در سطح خراسان رضوی نیز منشاء بروز زلزله‌های شدید همراه با خسارت‌های مالی و جانی بوده است که از این میان می‌توان به گسل بینالود، درونه و دشت بیاض اشاره کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.