کتابخانه مرکزی زنجان چشم انتظار اختصاص اعتبار در سفر رییس جمهور

کتابخانه مرکزی زنجان که حدود ۱۴ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد، با پیشرفت فیزیکی ۲۲ درصدی، سال‌هاست که متوقف مانده است.

میزان مطالعه و کتابخوانی همواره به عنوان یکی از شاخص های توسعه به ویژه توسعه فرهنگی قلمداد می شود و وجود کتابخانه ها و میزان رونق آنها از شاخص های مهم رصد وضعیت مطالعه در جامعه است.

کتابخانه های مرکزی، کلاس فرهنگی هر استان است که در همه مراکز استان ها وجود دارند یا آماده افتتاح هستند ولی در زنجان از سال‌های دور این پروژه رها شده و متوقف مانده است.

راه اندازی این کتابخانه می تواند بسیای از نیازهای حوزه فرهنگی و کتابخوانی را تامین کند ولی به سرانجام رساندن پروژه کتابخانه مرکزی زنجان یک همت استانی می طلبد.

بر اساس مصوبه مورخه ۳۰ آبان سال ۱۳۷۸، هیات وزیران، مقرر شد کتابخانه مرکزی زنجان با بهره گیری از اعتبارات ملی و استانی به نسبت مساوی طی ۲ سال احداث شود و در سال ۱۳۸۹ نیز بعد از تجهیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

این پروژه که در زمینی به مساحت ۱۰ هزار و ۵۷۲ مترمربع و با زیربنای ۱۸ هزار و ۸۵۰ متر مربع طراحی شده، طی این سال ها فقط ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نبود کتابخانه مرکزی خلاء بزرگی در استان است

استاندار زنجان با بیان اینکه نبود کتابخانه مرکزی خلاء بزرگی در استان است، گفت: تکمیل این پروژه، جزو طرح‌های مولدسازی استان قرار گرفته است و امیدواریم منابع مورد نیاز آن را بتوانیم تامین کنیم.

محسن افشارچی افزود: سعی می کنیم این پروژه را هرچه زودتر به اتمام برسانیم؛ چون برای ما مهم است که این پروژه در استان به افتتاح برسد؛ همکاری و هم‌افزایی سازمان‌های استانی در این پروژه می‌تواند کمک کند و کار را پیش ببرد.

استاندار زنجان اختصاص اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان از محل ردیف بودجه دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان را از اقدامات مهم در این حوزه اعلام کرد و گفت: در این حوزه پیگیری‌ها جدی‌تر از قبل انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ساخت کتابخانه مرکزی زنجان به عنوان یک مطالبه و از اولویت های مهم استان است.

کتابخانه مرکزی زنجان

تکمیل کتابخانه مرکزی زنجان نیازمند چهار هزار میلیارد ریال اعتبار است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: تکمیل طرح کتابخانه مرکزی این استان نیازمند حداقل چهار هزار میلیارد ریال اعتبار است که تامین آن از منابع استانی امکانپذیر نیست.

محمد رضاخانی افزود: پروژه کتابخانه مرکزی زنجان با پیشرفت فیزیکی ۲۲ درصدی چندین سال رها شده بود و تکمیل آن در مقطع کنونی به بودجه سنگینی نیاز دارد.

وی اظهار کرد: برای به سرانجام رساندن پروژه کتابخانه مرکزی زنجان طرح های مختلفی در چند سال گذشته برای مشارکت دادن بخش خصوصی یا شهرداری مطرح بود که همه آنها منتفی شد چون کتابخانه مرکزی یک برند فرهنگی در هر استان است و ایجاد کاربری های دیگری مثل واحدهای تجاری در کنار آن، چندان مناسب نیست.

رضاخانی با بیان اینکه حق مردم زنجان است که پروژه کتابخانه مرکزی در استان هرچه سریعتر به سرانجام برسد، اظهار کرد: رسانه های استان باید در این خصوص مطالبه گری کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان زنجان با بیان اینکه حوزه های فرهنگی به ویژه کتابخانه ها در استان از کمترین بودجه برخوردار است، گفت: سطح و تنوع خدمات کتابخانه مرکزی فراتر از کتابخانه های عمومی بوده، ولی زنجان از این نوع خدمات محروم است.

وی با بیان اینکه کلنگ احداث کتابخانه مرکزی زنجان در دی ماه ۱۳۸۸ به زمین زده شده است، گفت: برای این پروژه که به صورت استانی و ملی تعریف شده بود، اگر طی سال های گذشته هر سال اعتباری برای آن اختصاص می یافت، حتما تا زمان حاضر به پیشرفت فیزیکی بیشتری می رسید.

ضرورت تعریف شدن کتابخانه مرکزی زنجان به عنوان پروژه ملی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه برای تعیین تکلیف پروژه کتابخانه مرکزی استان گام های متعددی را برداشته ایم، گفت: اعتبار مورد نیاز این طرح برای تکمیل شدن از توان استان خارج است و سعی می کنیم تا در آستانه سفر رییس جمهور به استان این پروژه به عنوان یک طرح ملی لحاظ و تامین اعتبار آن در مصوبات سفر گنجانده شود.

احمد خداوردی افزود: تکمیل این طرح جزو مطالبات بر زمین مانده مردم است.

وی اظهار کرد: هدف و سیاست استان در توزیع اعتبارت، اتمام پروژه های نیمه تمام یا طرح های نیمه تمام اولویت دار و تامین حداکثری اعتبارات آنها در سفر رییس جمهور به استان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: اعتبار تخصیص یافته به استان در سفر اول رییس جمهور به زنجان ۴۱ هزار میلیارد ریال و متمم آن ۳۰ هزار میلیارد ریال و در مجموع ۷۱ هزار میلیارد ریال بود که برای تکمیل پروژه ها و طرح ها تخصیص یافت.

منبع ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.