مخبر دزفولی خبر داد:

وضعیت مطلوب ایران در زمینه ثبت اختراع و تجاری‌سازی محصولات

رئیس فرهنگستان علوم گفت: در حال حاضر در زمینه ثبت اختراع، تجاری‌سازی و تولید علم، وضعیت خوبی در کشور داریم.

محمد رضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم در جشنواره حرکت گفت: دانشگاه ها از نظر امکانات، تعداد محققان و دانشجویان محدود بوده اما امروز در زمینه ثبت اختراع، تجاری سازی و تولید علم، وضعیت خوبی در کشور داریم. معتقدم که انجمن های علمی یک جریان نخبه علمی و با نشاط جوانی را دارا هستند.

وی بیان کرد: یکی از وظایف درون سازمانی، تقویت انجمن های علمی است. یکی از راه های تربیت محقق، توسعه انجمن‌های علمی دانشجویی است. 

مخبر دزفولی ادامه داد: انجمن علمی که با جامعه خودش ارتباط بر قرار نکند درک درستی از مسائل جامعه خود پیدا نخواهد کرد و نیازهای کشور را متوجه نخواهد شد. در جریان علم کار تحقیقاتی با کار جمعی نهادینه نشده و کار تیمی تبدیل به یک فرهنگ نشده است.

وی تاکید: جریان علم در دنیای امروز بسیار گسترده شده و شاخه‌های متنوعی از علوم در حال شکل‌گیری است.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه حضور ایران در عرصه جهانی علم به روش های مختلف شکل‌ می‌گیرد، گفت: حضور در مستندات علمی و فعالیت در حوزه‌های علمی جزو حضور ایران در عرصه‌های علمی به حساب می‌آید. دانشمندان ایرانی در میان افراد پراستناد قرار دارند.

رئیس فرهنگستان علوم افزود: ۷هزار انجمن علمی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم فعالیت می‌کنند. تعداد قابل توجهی از انجمن ‌های علمی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و آزاد فعالیت می‌کنند. 

مخبر‌ دزفولی گفت: وظایف انجمن‌های علمی به دو دسته درون‌سازمانی و برون‌سازمانی تقسیم می‌شود. وظایف درون‌سازمانی شامل تسهیل و جلوگیری از سختگیری برای ورود افراد می‌شود و وظیفه برون‌سازمانی هم شامل ارتباط با جامعه می‌شود. 

وی گفت: انجمن‌های علمی باید با فرهنگستان‌ها ارتباط برقرار کنند. گروه‌های علمی متعددی در فرهنگستان علوم مشغول به فعالیت هستند. همچنین تلاش‌هایی برای ایجاد گرو‌ه های جدیدی در رشته‌هایی مانند هوش مصنوعی،زیست‌پزشکی در فرهنگستان علوم در حال انجام است.

برچسب ها: فناوری ، ثبت اختراع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار