آغاز سرشماری حیات وحش در مناطق حفاظت شده جنوب استان اردبیل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از آغاز سرشماری حیات وحش در مناطق حفاظت شده استان خبر داد.

حسن قاسم پور گفت: این سرشماری همه ساله در اواسط آذرماه انجام می‌شود و امسال نیز مانند سال‌های گذشته از امروز آغاز و به مدت ۶ روز انجام می‌شود و نتایج آن برای برنامه‌ریزی‌های مدیریت حیات وحش منطقه استخراج و مورد استفاده کارشناسان امر قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال و منطقه حفاظت شده دربند مشکول شهرستان کوثر به منظور ضرورت تحلیل‌های کیفی و کمی از وضعیت زیستگاه های استان انجام می شود.

به گفته او، مقایسه میانگین جمعیت هدف حیات وحش در دوره‌های بلند مدت و کوتاه مدت، کارشناسان محیط زیست را از چالش‌ها و ظرفیت‌های زیستگاه های حیات وحش آگاه می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: سرشماری حیات وحش در این مناطق توسط هفت گروه عملیاتی متشکل از محیط بانان و کارشناسان در دو محور از زیستگاه‌های بخش شاهرود و بخش خورش رستم انجام می‌شود.

قاسم پور گفت: این گروه‌ها نسبت به سرشماری گونه کل و بز به عنوان حیات وحش هدف و سایر پستانداران بزرگ جثه همچون خرس، پلنگ، گرگ، روباه، گربه وحشی، شغال و خرگوش مورد مشاهده اقدام خواهند کرد.

او روش سرشماری را پیمایشی و با استفاده از دستگاه GPS و دوربین‌های چشمی، تلسکوپ و دوربین‌های عکاسی حرفه ای در مسیرهای تثبیت شده عنوان کرد و افزود: آمار هر مسیر با آمار مسیر سال‌های قبل مقایسه و علل و عوامل تغییرات جمعیتی در هر مسیر مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه در این سرشماری، میزان زادآوری وحوش و جمعیت پستانداران شاخص منطقه احصا می‌شود، گفت: تعداد و نحوه پراکندگی گونه‌های شاخص و وضعیت زیستگاه‌های آنها در اختیار کارشناسان اداره حفاظت و مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق قرار گرفته و بر اساس آن برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی حیات‌وحش اجرا خواهد شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.