شناسایی اشعه ایکس در ۱۲۰ منظومه سیاره‌ای توسط Spektr-RG

رصدخانه Spektr-RG پرتوی اشعه ایکس را در ۱۲۰ منظومه سیاره‌ای شناسایی کرد.

رصدخانه فضایی Spektr-RG تابش‌هایی از اشعه ایکس را در ۱۲۰ منظومه سیاره‌ای کشف کرده و اخیرا آن را در کهکشان خودمان نیز مورد بررسی قرار داده است.

مارات گیلوانوف، محقق ارشد مؤسسه تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه، می‌گوید که دانشمندان قادر به تشخیص پرتو‌های ایکس منتج از ۲۹ منظومه ستاره‌ای که دارای سیارات بالقوه قابل سکونت هستند، نبوده‌اند.

گالیوانوف در‌ سخنرانی خود در کنفرانس علمی «اخترفیزیک انرژی بالا برای امروز و فردا» (HEA-۲۰۲۳) اضافه کرد: به پیشنهاد آکادمی سونایف، حدود ۳ هزار ستاره از منظومه‌های سیاره‌ای را مورد مطالعه قرار دادیم و تابش پرتو ایکس را در ۱۲۰ مورد آن‌ها شناسایی کردیم. جالب اینجا است که هیچ‌کدام در فهرست ۲۹ منظومه ستاره‌ای بالقوه قابل سکونت وجود ندارد، اما می‌توان فرض کرد که این مسئله ممکن است نشان دهد که اگر حیات در آنجا وجود داشته باشد، انتشار اشعه ایکس آن را تهدید نمی‌کند که البته اطمینان از این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

به گفته وی، این کشف نشان می‌دهد که رصدخانه فضایی Spektr-RG می‌تواند داده‌های مشابهی را در مقیاس بزرگ هنگام رصد ستارگان منفرد و منظومه‌های سیاره‌ای مرتبط با آن‌ها به دست آورد. این داده‌ها به دانشمندان سیاره شناسی در آینده کمک می‌کند تا شرایط سیارات بالقوه قابل سکونت را با دقت بالا ارزیابی کنند و همچنین اثرات احتمالی حضور تمدن‌های فرازمینی را جستجو کنند.

منبع: تاس