افزایش مشارکت بانوان در اهدای خون با اجرای پویش مهر فاطمی در فارس

پویش مهر فاطمی با شعار بانوی ایرانی، نبض زندگی و اهدای خون، از شهادت تا ولادت حضرت زهرا (س)، ۲۶ آذر تا ۱۳ دی ماه همزمان با سراسر کشور در مراکز اهدای خون استان فارس در حال برگزاری است.

مجید اکبرزاده مدیرکل انتقال خون استان فارس گفت: هدف از برگزاری این پویش مشارکت بانوان در امر اهدای خون است، زیرا نیمی از جمعیت کشور بانوان هستند، از این رو ضروری است این قشر از جامعه آگاهی لازم جهت اهدای خون را کسب کنند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس با تاکید بر اینکه فقر آهن و کمبود آن به عنوان دو بیماری شایع بانوان موجب شده است تا باور‌های اشتباهی در خصوص اهدای خون به وجود آید، افزود: بانوان ایرانی با اصلاح باور‌ها و استفاده صحیح از مکمل‌های آهن می‌توانند مانند مردان و همچنین بانوان در سراسر جهان نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

او با بیان اینکه نسبت اهدای خون در میان بانوان در دنیا ۴۵ درصد است، خاطرنشان کرد: بانوان کشور ما نیز با رعایت برخی نکات و استفاده صحیح از مکمل‌های آهن می‌توانند خون نرمال داشته باشند و مانند سایرین ۳ بار در سال خون خود را اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان فارس با اشاره به اینکه مشارکت بانوان ایرانی در این طرح هم‌اکنون قابل قبول نیست و میانگین اهدای خون آن‌ها پایین‌تر از میانگین جهانی است، تصریح کرد: در فارس به طور کلی ۱۴ پایگاه اهدای خون فعال است که سه پایگاه ثابت و یک پایگاه سیار اتوبوس در شهر شیراز است. در شهر‌های لامرد، کازرون، مرودشت و گراش یک پایگاه ثابت اهدای خون و در شهر‌های جهرم، آباده، داراب و فسا علاوه بر فعالیت پایگاه‌های ثابت، پایگاه سیار نیز وجود دارد.

اکبرزاده در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به عملکرد هشت ماهه این سازمان گفت: در هشت ماهه نخست امسال بیش از ۱۶۲ هزار مراجعه کننده برای اهدای خون به پایگاه‌های خونگیری مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزایش ۱۱.۴۳ درصد بودیم و از این تعداد مراجعه کننده نیز بیش از ۱۱۵ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند.

مدیرکل انتقال خون فارس با اظهار به اینکه به طور کلی شاهد افزایش ۵.۴ صدم درصدی میانگین خونگیری و اهدای خون در تمام رده‌ها در فارس بودیم، افزود: متاسفانه این شاخص برای بانوان ۴۰.۶ کاهش داشته است. 

اکبرزاده با تاکید بر اینکه فارس به موجب وجود بیمارستان‌ها و مراجعه بیماران از همه استان‌ها و شهر‌ها به خصوص مناطق جنوبی کشور همواره از تمامی ظرفیت‌های خود در بحث خونگیری استفاده کرده است، گفت: طبق ابلاغ سازمان باید امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲/۶۷ رشد خونگیری داشته باشیم تا بتوانیم نیاز ۱۰۰ درصدی بیمارستان‌ها را محقق کنیم.

او با بیان این نکته که شرایط تولیدات خونی کنونی در فارس نرمال است و هیچ بیمارستانی با کمبود خون مواجه نیست، افزود: ضروری است مردم بدانند تمام تولیدات خونی در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت تولید مازاد، این تولیدات فقط به سیستان و بلوچستان و برای بیماران تالاسمی با کسب موافقت‌ها و مجوز‌های لازم ارسال و مصرف می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار