چالش ضعف آبخوان ها در آبرسانی آرین‌شهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: مطالعات پروژه آبرسانی آرین‌شهر به اتمام رسیده و اکنون در انتظار تأمین ۱۱۰ میلیار تومان اعتبار ملی است.

دوستی گفت: شبکه آبرسانی در آرین شهر شامل دو شبکه بهداشتی و آب شرب است و با توجه به بارندگی‌های خوبی که در این منطقه می‌شود، اما به دلیل ضعف آبخوان‌ها نمی‌توانیم بهره کامل را ببریم. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه آب شرب در آرین‌شهر به لحاظ کمی و کیفی دچار مشکل است، افزود: این دشت دچار فقر آبخوان است و آب برای مصرف شرب باید شیرین‌سازی شود. پروژه اصلاح خط لوله آب شرب در آرین‌شهر در راستای انتقال آب قنات فیض‌آباد به شبکه آب شرب آرین‌شهر به همت جمعیت هلال احمر استان انجام شد.

وی با اشاره به قدمت ۶۰ ساله لوله‌های انتقال آب در این شهر اظهار داشت: این امر باعث شد تا هدررفت آب شرب بالا باشد که اصلاح این خطوط این مشکل را برطرف کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه آبرسانی به آرین شهر نیاز به تعریف پروژه‌های کلان‌تری دارد، گفت: یکی از شهر‌هایی که در آستانه تنش آبی قرار دارد آرین‌شهر است که وضعیت بحرانی دارد.

دوستی تصریح کرد: مطالعاتی در این زمینه برای انتقال آب از دشت‌های اطراف انجام شده و تأمین آب شهری و شیرین‌سازی آب در برنامه کاری ما قرار دارد. انتقال آب در این شهر باید از ۳۵ کیلومتری و با حفر ۳ حلقه چاه انجام شود که نیاز به ۵ کیلومتر خط انتقال، نصب ایستگاه‌های انتقال، نصب مخزن ۲ هزار لیتری و افزایش ظرفیت شیرین‌سازی دارد. مطالعات پروژه آبرسانی شهر آرین شهر به اتمام رسیده و اکنون در انتظار تأمین اعتبار ملی است.

دوستی اعتبار مورد نیاز پروژه آبرسانی آرین شهر را ۱۱۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: جذب این رقم را از اعتبارات ملی پیگیر هستیم و از مسئولان استان نیز تقاضا داریم حداقل اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی را برای شروع کار تأمین کنند.

وی به انجام تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از غافلگیری از خطرات بحران خشکسالی تأکید و خاطرنشان کرد: در سال‌های آینده شاید کمبود آب تبدیل به بحران و تنش شود که باید از تمام ظرفیت‌ها باید استفاده کنیم. در حال حاضر توان و ظرفیت تصفیه ۸۰ متر مکعب آب در شبانه روز در آرین شهر وجود دارد که این ظرفیت باید افزایش یابد.

برچسب ها: آبرسانی ، نهضت مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.