آسفالت ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان قزوین

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت: بیش از ۵ هزار کیلومتر از راه‌های استان مربوط به روستاهاست و دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این راه‌ها آسفالت شده است.

حق‌لطفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت: بیش از ۵ هزار کیلومتر از راه‌های استان مربوط به روستاهاست و دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این راه‌ها آسفالت شده است که از این مقدار ۸۰۰ کیلومتر نیاز به بهسازی و روکش و هزار و ۵۰۰ کیلومتر نیاز به آسفالت دارد.

وی افزود: بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای به عنوان یکی از اهرم‌های توسعه به ویژه برای استان پرترددی مانند قزوین اولویتی جدی است. با نگاهی همه‌جانبه به حوزه راه بخصوص بهسازی راه‌های روستایی، فصل جدیدی در توسعه راه‌های استان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی جدید، مسائلی مانند پاک‌سازی راه‌ها، نگهداری راه‌ها توسط بخش خصوصی و محرومیت‌زدایی از راه‌های روستایی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

حق لطفی افزود: استان قزوین به لحاظ قرار گرفتن در کریدور‌های ارتباطی شمال و شمال غرب کشور و اتصال این استان‌ها به پایتخت نقش کلیدی دارد که ۱۱ استان در مسیر ارتباطی قزوین قرار گرفتند. از لحاظ آماری در موضوع تردد، تا پایان ماه آبان ۲۵۰ میلیون تردد در سطح راه‌های استان ثبت کردیم که نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است. طول راه‌های استان هم حدود هفت هزار کیلومتر است.

وی گفت: تعریف ایمنی در تردد و عبور و مرور هیچ وقت برای ما تمام شدنی نیست و هیچ وقت نمی‌توانیم ایمنی صددرصد را داشته باشیم. امکان دارد اقدامی در یک محور انجام شود و پس از مدتی نیازمند بهبود یا ارتقای ایمنی باشیم. در آزادراه‌های استان روزی ایمنی با گاردیل‌های موجی بود و در چند سال گذشته شروع به ارتقای آن به نیوجرسی کردیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: هدف از افزایش ایمنی، کاهش تلفات بوده است. در کل استان، در حوزه تصادفات منجر به فوت تا پایان مهرماه با ۹ درصد کاهش نسبت به سال قبل روبرو بوده ایم. در مجروحین هم تقریبا دو درصد کاهش داشتیم که رتبه استان در کاهش منجر به فوت رتبه سوم و در بخش منجر به جرح رتبه پنجم در کشور بود که البته حتی یک مورد که تاسف بر انگیز است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر مشکلات راه روستایی اولویت گذاری شده است که بیش از ۵ هزار کیلومتر از راه‌های استان مربوط به روستاهاست و دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر از این راه‌ها آسفالت شده است. از این مقدار ۸۰۰ کیلومتر یعنی ۳۰ درصد به مرور زمان، نیاز به بهسازی و روکش دارد. عمر آسفالت در آیین نامه‌ها تعریف شده است. هنوز ۶۶۰ کیلومتر، روستا‌هایی در مناطق صعب العبور وجود دارد آسفالت نشده است.

حق لطفی گفت: بر اساس نیازسنجی که شده برای هزار و ۵۰۰ کیلومتری که نیاز به آسفالت دارد حدود شش هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است. اعتبارات شهرستانی و استانی و از محل سفر ریاست جمهوری که جمع شود حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود که فاصله معناداری دارد. در ۸ ماهه امسال حدود ۱۸۰ هزار تن در راه‌های روستایی اسفالت ریزی شده است که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش دارد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از راه‌ها زیر بار شدید معادن آسیب می‌بیند. امسال در قانون بودجه صراحتا دو موضوع در حوزه معادن تصویب شده است. تمامی معادن برای عبور از راه‌ها باید از بارنامه استفاده کنند و حقوق دولتی را پرداخت کنند و ۲۵ درصد از محل فروش را باید برای همان مسیر استفاده کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: فصل حمل و نقل شامل پروژه‌های راه و شهرسازی می‌شود که در سفر ریاست جمهوری به خوبی پیش بینی شد که در حوزه ما نزدیک به ۷۶۰ میلیارد تومان که ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به راه روستایی بود تصویب شد. در حوزه راه‌های شریانی و رفع نقاط حادثه خیز هم پروژه‌های خوبی تعریف شد که میانگین پیشرفت آن نزدیک به ۷۲ درصد است.

وی گفت: با تفاهم نامه‌ای با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شده است هر سال حدود ۱۲۰ کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌ها در توان ماست که ۱۵۶ کیلومتر هم به آن اضافه شد. تعداد پروژه‌های ما در بخش الموت و طارم که محرومتر هستند بیشتر است.

حق لطفی تصریح کرد: در حوزه راه‌های اصلی یکی از وظایف نگهداری شریان‌های اصلی است. با این حجم عبور و مرور و نقش ملی و فراملی که استان قزوین دارد مجموعه اقداماتی انجام شده است. تقریبا ۱۴۷ کیلومتر از راه‌های شریانی استان قزوین بهسازی و روکش شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین گفت: امسال تناژی که در راه‌های شریانی اجرا شد ۲۲۰ هزار تن است که با در نظر گرفتن راه‌های روستایی دو برابر بوده است. هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط کشی محور‌ها انجام شده است. ۱۸ کیلومتر نصب حفاظ و ۶ کیلومتر نصب نیوجرسی داشتیم. در نقاط حادثه خیز روشنایی نقطه‌ای را در نظر گرفتیم که به ۲۰ نقطه می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.