فرونشست ۱ تا ۵ سانتی‌متری به ازای هر متر افت سطح آب زیرزمینی

مدیر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: به ازای هر متر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شاهد فرونشست ۱ تا ۵ سانتی‌متری در کشور خواهیم بود.

علی بیت اللهی مدیر مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در  گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فرونشست زمین، پدیده‌ای تدریجی است. دلیل اصلی آن در کشور ایران، افت سطح آب‌های زیرزمینی است. هرچند که در برخی مناطق ساحلی در دنیا، بر اثر بالا  آمدن سطح آب، به ویژه در زون هایی که ساخت و سازهای بزرگ و بلندمرتبه باشد، به دلیل اثر اشباع شدگی لایه های  آبرفتی نزدیک به سطح و کاهش مقاومت آنها در برابر نیروی وزن روی سطح زمین مستحدثات سنگین نیز، نشست و یا فرونشست زمین مشاهده شده است.

به گفته وی، نشست زمین ناشی از وزن مستحدثات، به دلیل نیروی وزن و فشارش به سطح زمین است، درحالیکه فرونشست زمین، ناشی از نیروی کششی از درون زمین به سطح زمین در اثر تراکم لایه های تحتانی است.

او می گوید: فرونشست زمین علاوه بر تغییر در سطح آب زیرزمینی، به دانه بندی آبرفتی که تغییرات سطح آب در آن‌ها رخ می‌دهد نیز بستگی دارد.

بیت اللهی بیان کرد: بررسی‌های میانگین گیری شده نشان می‌دهد که به ازای هر متر افت سطح آب زیرزمینی، حدود ۱ تا ۵ سانتیمتر فرونشست زمین را می‌توان انتظار داشت.

او گفت: هرچند که رابطه افت آب و فرونشست زمین به صورت دائمی، خطی نبوده و به مرور زمان با افت سطح آب و افزایش فرونشست زمین و به تبع آن، تراکم لایه های که سطح آب در آنها پائین تر رفته، آهنگ و نرخ نشست زمین کمتر و رابطه کلی فرونشست زمین با افت سطح آب، از خطی به غیرخطی تبدیل خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار