سهم ۴۳ درصدی صنایع در آلودگی هوای اراک

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: صنایع اراک در آلودگی هوای این شهر سهم ۴۳ درصدی دارند و نظارت بر این بخش تشدید یافت.

یوسف یوسفی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: صنایع اراک در آلودگی هوای این شهر سهم ۴۳ درصدی دارند و نظارت بر این بخش تشدید یافت. این آمار بر اساس مطالعات سیاهه انتشار آلودگی کلانشهر اراک است و ۵۷ درصد دیگر نیز مربوط به منابع متحرک و مصارف خانگی از جمله خودروها است.

وی بیان کرد: با توجه به سرد شدن هوا، گشت و پایش شبانه‌روزی صنایع، معادن و واحدهای صنفی استان مرکزی با جدیت انجام و تا اواخر بهمن‌ماه دنبال می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: در این پایش‌ها وضعیت آلایندگی هوا به لحاظ کارکرد صحیح و کامل بودن سیستم‌های کنترلی بررسی می‌شود و وضعیت خروجی پساب، فیلتراسیون، سیستم پایش آنلاین، نحوه مدیریت پسماند و خوداظهاری واحدهای صنعتی و تولیدی مورد بررسی قرار می‌گیرد که با توجه به عدم رعایت الزامات زیست محیطی از جمله خاموش کردن فیلترها و یا رهاسازی پساب به اراضی مجاور، اخطاریه‌های زیست محیطی لازم داده می‌شود.

یوسفی یادآور شد: تعداد روزهای آلاینده هوای اراک در سال گذشته به ۱۳۸روز و از ابتدای امسال تاکنون به۱۰۱ روز رسیده که بیانگر افزایش پنج درصدی است.

وی گفت: در راستای اجرای قانون هوای پاک، حدود ۱۸ دستگاه اجرایی متولی و مسئول هستند و اقدامات کنترلی سازمان حفاظت محیط زیست بر روی صنایع آلاینده به تنهایی و بدون افزایش مشارکت اجتماعی در داشتن هوایی پاک و سالم موثر نخواهد بود.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۱ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت ایران دارای حدود سه هزار واحد صنعتی و تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک است که سهم زیادی از این واحدها در اراک مستقر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرا
۱۹:۱۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
نیروگاهی که بیشترنیروی انسانیش بومی نیستند وحدود ۸۰درصد آلودگی آن بیشترصنایع دیگراست وهیچ سودی برای مردم نداشته هم آبهای زیرزمینی ازبین برده هم هوای اراک