مازوت، بنزین یا خودروی فرسوده؛ کدام متهم گلوی تهران را می‌فشارد؟

هوای تهران در هفته‌ای که گذشت ناسالم بود این درحالیست دستگاه‌های متولی حمل و نقل و صنعت همچنان تقصیر را برگردن یکدیگر می‌اندازند.

پاییز و زمستان اوج آلودگی هوا به خصوص برای کلان شهر‌ها است. این شرایط موجب شده است تا نهاد‌ها و سازمان‌ها یکدیگر را مقصر بدانند، اگرچه سال‌های گذشته بعضی دلیل این امر را استفاده از بنزین نا مناسب می‌دانستند، اما ابتدای آذر امسال، جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در رابطه با این موضوع گفت: بنزین و گازوئیل توزیع شده در تهران همه با استاندارد یورو ۴ است و عدد اکتان بنزین تهران ۹۲ است، حتی گازوئیل مورد استفاده در نیروگاه‌های تهران نیز استاندارد یورو و میزان گوگرد آن کمتر از ۱۰ ppm است.

حمیدرضا سهرابی، کارشناس انرژی و عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG هم در این زمینه گفته بود، آلایندگی هوا و منابع آلاینده در تمامی فصول وجود دارد، اما در فصول سرد با تغیرات جوی و بحث وارونگی هوا شاهد تشدید آلودگی هوا در کلانشهر‌ها هستیم. در ایران نیز موضوع آلایندگی کلانشهر‌ها بحران جدی در دو دهه اخیر بوده و سال به سال هم تشدید می‌شود. ضمن آنکه منابع آلاینده شامل صنایع، نیروگاه‌ها، مصارف خانگی و حمل‌و نقل است، اما سهم هر بخش در آلایندگی هوا، سهمی متفاوت است.

به گفته این کارشناس انرژی سهم مصارف خانگی با توجه به مصرف گاز در خانه‌ها در مقایسه با دیگر بخش‌ها در آلایندگی هوا، سهمی ناچیز است، زیرا صنایع و نیروگاه‌ها نیز در طول سال از سوخت گاز برای فعالیت بهره می‌برند، اما با توجه به ناترازی گاز در فصول سرد، مصرف گازوئیل و مازوت، با بخشی از مصرف گاز آن‌ها جایگزین می‌شود که بسته به میزان گوگرد و کیفیت آنها، آلایندگی‌های محلی ایجاد می‌کنند. با این‌حال، اگر سهم آلایندگی منابع مختلف را در سطح کلان و نه به صورت محلی، بررسی کنیم، بیشترین سهم آلایندگی هوا مربوط به بخش حمل و نقل است که این سهم بیش از ۷۰ درصد است و تنها حدود ۳۰ درصد از آلایندگی هوا به بخش‌های غیر حمل و نقل مثل نیروگاه‌ها، صنایع و مصارف خانگی و ... بازمی‌گردد.


بیشتربخوانید


نیروگاه‌های پایتخت از مازوت استفاده نمی‌کنند، در شهرستان چطور!

در همین حال استفاده از مازوت مسئله دیگری است که به آن زیاد پرداخته می‌شود و بسیاری آن را علت اصلی این ماجرا می‌دانند. ناصر اسکندری معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی پیشتر در این باره گفته بود: استاندارد ملی ابلاغ شده برای سوخت با مازوت زیر ۰.۸ است در حالی که سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها بیش از ۳ تا ۴ درصد مازوت دارد.

از سوی دیگر مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده بود: در استان تهران و البرز مصرف مازوت در نیروگاه‌ها انجام نمی‌شود؛ ضمن اینکه بنزین و گازوئیل توزیعی با استاندارد یورو است.

سالاری‌نسب اضافه کرد: کیفیت این سوخت‌ها را سازمان ملی استاندارد در پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت مورد بررسی قرار می‌دهد و بنابراین استاندارد‌ها رعایت می‌شود. مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حالی مدعی چنین موضوعی شده که سازمان ملی استاندارد چند سالی است که استاندارد بنزین و گازوئیل ارائه نکرده است.

با کاهش دما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی همواره کارخانه‌های بزرگ و صنایع و حتی نیروگاه‌ها برای جلوگیری از تعطیلی ناگزیر از استفاده از سوخت‌های مایع یعنی گازوئیل و مازوت هستند. چند روزی است که هوای تهران ناسالم است و حتی مدرسه‌ها نیز تعطیل شده اند، این در حالیست که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مازوت سوزی در تهران را رد می‌کند. آلودگی هوا پیش از اوج سرما (۱۵ آذر _۱۵ دی) به حدی رسید که معاون استاندار تهران اعلام کرد «به دلیل آلودگی هوا کارکنان دستگاه‌های دولتی دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های زمینه‌ای، تنفسی و خودایمنی و خانم‌های باردار در صورت موافقت دستگاه می‌توانند روز دوشنبه از ظرفیت دورکاری استفاده کنند.»

با توجه به اینکه در هیچ‌یک از نیروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌شود، علی زیار قائم مقام مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی سال گذشته  گفته بود: بخشی از آلودگی هوا می‌تواند ناشی از سوخت مازوت باشد، اما نمی‌توان همه مشکلات را ناشی از سوخت مازوت دانست، زیرا ذرات معلق در هوا کمتر از ۲ میکرون هستند که نمی‌توانند منشأ سوختی داشته باشند. مثلاً گاز به عنوان سوخت پاک در زمستان و استفاده از بخاری‌های گازی تولید آلودگی می‌کند.

به گفته قائم مقام مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اکنون نفت گاز در شبکه حمل و نقل کلان شهر‌هایی مانند تهران توزیع می‌شود که یورو ۴ و یورو ۵ است و در شهر‌هایی که به لحاظ زیست محیطی شرایط مناسب دارند از گازوئیل با گوگرد بیشتر استفاده می‌شود.

ساختمان‌های بلند و تنفس سخت

بر اساس آمار رسمی، در بازه ۵ ساله ۷۵ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند. این در شرایطی است که طبق پژوهش‌های انجام شده در تهران تراکم ساختمانی یکی از عوامل تعیین‌کننده در ایجاد آلودگی هوا بوده و پایه‌گذار این بلندمرتبه‌سازی، انحصار زمین و عدم گسترش محدوده شهری است.

فرسودگی خودرو‌ها و ناوگان حمل و نقل متهم اصلی آلودگی هوا

در نهایت آخرین گزینه مربوط به آلودگی هوا فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی بوده که در این خصوص آمار و ارقام ضد و نقیضی ارائه می‌شود. سال ۹۸ عیسی کلانتری، رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرده بود، براساس آخرین گزارش رسمی فرمانده نیروی انتظامی که برای وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال شد، ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۱ درصد موتورسیکلت‌ها، ۷۳ درصد اتوبوس‌های درون‌شهری، ۶۰ درصد کامیون‌ها، ۵۸ درصد تاکسی‌ها، ۴۴ درصد اتوبوس‌های برون‌شهری، ۲۷ درصد وانت‌ها و ۴ درصد سواری‌های کشور اسقاطی بوده که ۸۰ درصد خود این سواری‌ها هم غیراستاندارد هستند. با این حجم از وسایل نقلیه اسقاطی طبیعی است هوای سالم نداشته باشیم.

در هیچ جای جهان، شما چنین آماری نمی‌بینید. این آمار نشان از یک فاجعه برای هوای پاک کشور دارد. این ناوگان فرسوده اگر بهترین بنزین‌های جهان را هم مصرف کند باز هم آلایندگی بالایی دارد. ۴ درصد سواری‌ها اسقاطی هستند، اما حداقل ۸۰ درصد خودرو‌های سواری از استاندارد لازم برخوردار نیستند. اینکه گفته می‌شود ۶۱ درصد ذرات معلق برای منابع متحرک و ۸۳ درصد گاز‌های آلاینده برای صنایع متحرک است در واقع این خودرو‌ها نفس مردم ایران را بریده‌اند. متأسفانه صنعت خودرو لوس بار آمده و بازار را به‌شکل انحصاری در اختیار دارد. واردات خودرو ممنوع است و هر محصول با هر سطح استاندارد و کیفیتی تولید شود بازار فروش دارد. جایگزینی هم به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی وجود ندارد؛ به‌عنوان مثال ۸۱ درصد موتورسیکلت‌ها باید جایگزین شوند یعنی از ۱۱ میلیون، ۹میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده و اسقاطی هستند. از سوی دیگر هر موتورسیکلت فرسوده کاربراتوری به اندازه ۸خودرو سواری آلودگی ایجاد می‌کند. وقتی این میزان آلودگی موتورسیکلت مورد محاسبه قرار گیرد عدد بزرگی می‌شود.

در ادامه این موضوع باید به سخنان داریوش گل علیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد که اواخر شهریور ماه عنوان کرد، تاکنون در کشور ۲۶ میلیون خودرو شماره گذاری شده که از این تعداد حدود ۷ میلیون خودرو به سن فرسودگی رسیده اند، همچنین ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده که حدود ۱۰ میلیون از آن‌ها فرسوده اند و عموماً نیز کاربراتوری هستند، سن فرسودگی موتورسیکلت ۶ سال تعیین شده است و سن فرسودگی خودرو هم نیز متفاوت است مثلاً سواری ۲۰ سال و عمومی ۱۰ سال در نظر گرفته شده است.

به گفته گل علیزاده شرایط خودرو‌های ناوگان حمل و نقل عمومی وضعیت بغرنجی دارند، زیرا بیش از ۸۶ درصد آن‌ها به سن فرسودگی رسیده اند که ضمن آلایندگی بالاتر نسبت به خودرو‌های نو، سوخت بیشتری هم مصرف می‌کنند.

وی تاکید کرد: سهم خودرو‌ها به عنوان منابع متحرک در انتشار آلاینده‌ها از لحاظ ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در تهران حدود ۶۰ درصد است، از این منابع متحرک خودرو‌های دیزلی شامل اتوبوس، کامیون و مینی بوس، بیش از ۳۰ درصد از سهم منابع متحرک را به خودشان اختصاص می‌دهند. بر اساس آنالیزی که انجام شد بیش از ۷۰ درصد ذرات معلقی که در هوا منتشر می‌شود از جنس دوده است که نشان می‌دهد میزان گوگرد سوخت نفت و گاز بالا است در هوا به ذرات معلق دوده تبدیل می‌شود که شاخص آلودگی در کلانشهر‌ها را تشکیل می‌دهد.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یک مستمری بگیر
۱۸:۰۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
تنها مدیران بی کفایت و آدم‌های بیسواد که راس کار هستند باعث فشار گلوی نه تنها تهران بلکه ایران هستند ، چه کسانی استفاده از ماشینهای فرسوده را مجاز کرده ؟ چه کسانی استفاده از مازوت را مجاز کرده ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
اگر سیاست دولت اجازه استفاده از خودروهای با کیفیت روز دنیا را میداد هوا اینقدر آلوده نمیشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
یعنی نمی شه فیلتر گذاشت و اثرات این آلاینده ها را تا حد زیادی کاهش داد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
وقتی فکر نباشه جان در عذابه حالا یا مردم یا مسولان یا مدیران یا نمایندگان یا نخبگان و....
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۱۳:۰۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
همه عوامل نقش دارند چه مردم چه مسولان چه خودروها چه کارخانجات دودزا چه نیروگاهها چه بنزین و چه گازوییل بی کیفیت و چه خودروهای سنگین آلوده و چه نبود حمل و نقل و خودروهای پاک برقی چه بی‌خیالی و بی فکری نمایندگان و مسولان و وزارت نفت و.....
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۰۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
آنچه مهم نیست سلامت مردم است و بی‌خیالی مسولان در وارد نکردن دهها میلیونی خودروهای برقی به کشور و بخاطر تولید خودروهای بی کیفیت و نداشتن قطب‌های خودروسازی تمام برقی
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۲:۵۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
راهکار اصلی همان تقسیم پایتخت با سه قسمت تهران غربی و شرقی و مرکزی است و خارج کردن کارخانجات از محدوده شهرها و حرکت بسمت خودروهای پاک برقی و نیروگاه‌های بادی و خورشیدی
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۲:۵۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
بی شک و یقینا بنزین و مازوت و راهکار خودروهای پاک تمام برقی و نیروگاه‌های پاک بادی و خورشیدی است
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۴۶ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
جنگل خواری باگازوییل،ریختن گازوئیل پای درخت یانمک،طوری که درخت خشک شودوهواتصفیه،نگردد.عین دادن مستمری کم به معلول بهزیستی که همیشه رخ داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
هیشکدوم گازوییل
Germany
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
قطعا بنزین بی کفایته و متهم اصلی همتن بنزین هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
تا خودروها برقی نشن چیزی درست نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
هزاران درود و آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
مقصر مسئولان مملکت هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
مقصر نه خودرو هست و نه بنزین و .... . اگه از مسولین مربوطه بپرسید نه بنزین مشکل دارد و نه خودرو . هم از بنزین استاندارد که دارند تولید می کنند دفاع می کنند و هم از خودروهای تولید داخل که استاندارد ۸۵ گانه ای دارد که خودروهای خارجی ندارند. از نطر اونها مقصر اصلی مردمی هستند که فرهنگ مصرف ندارند و بی رویه مصرف می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
کشوری که با اینهمه سرمایه باید خودروهای با کيفيت سوار شوند ولی دزدی و انحصاری ایرانخودرو و سایپا باعث شدند هرروز با کیفیت پایینتر وقیمتر بالاتر بازار را در دست بگیرند.
این دو شرکت تعطیل بشوند متوجه خواهید شد کشور چه پیشرفتی خواهد کرد.
التماس کمی وجدان و تفکر
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۰:۵۴ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
تنهامازوت "" میتونه یک چنین حجم بزرگ وبشدت خطرناکی ایجادکنه ""
حجم زیادوخطرناک ""
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۰:۵۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
تنهامتهم اصلی وخطرناک وکشنده ترین همون مازوته
مازوت ""
مازوت نه تنهاتهران بلکه قزوین وکرج وتبریزواصفهان وبرخی جاهای دیگه روبشدت آلوده کرده
مازوت اصل مطلبه وسعی میشه تامخفی بمونه وهمیشه مخفی وسری نگه داشته شده""
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
خیلی خیلی کیفیت سوخت بالا هست که خودرو و وسایل گرمایشی بالا باشه ... شما برزگان دور نخبه جان و مخترعان رو خط کشیدی منتظری که باد یا بارون آلودگی رو ببره ... خداوند بزرگ هم عقل داده که در عمل نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
همه این عوامل ریشه در افزایش افسار گسیخته جمعیت تهران و شهرهای بزرگ دیگر دارد. بخشی از این افزلیش جمعیت بخاطر سیاست اشتباه افزایش جمعیت و بخش دیگر بخاطر پذیرش میلیونها مهاجر افغانی است. البته تابوی کفتن این واقعیت که جغرافیای تهران و سایر شهرها تحمل این اندازه جمعیت را ندارد به اندازه تابوی انکار هولوکاست شده. بطوریکه همه نامدیران و خبرگزاریها از گفتن ان طفره می روند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
این داستان همش بازی مافیای پول و قدرت هست واسه فروش بیشتر دارو مگه تو این مملکت به فکر سلامتی مردم وجود داره مسولین اصلا وتسشون مهم نیست
India
حاج کیومرث
۱۰:۱۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
کامیون ها عامل اصلی آلودگی هوا هستن...
در کشور عراق که حضرت علی نِفرین‌شون کرده قیمت کامیون صفر ولوو ۳۲۸۰۰ یورو معادل یک میلیارد و هشتصد میلیونه تومنه، با قیمت بازار آزاد یورو...
همون کامیون اینجا ۱۲ میلیااااااارد تومنه...
نتیجه ش میشه اینکه ما بیخیال کامیون یورو شِش بشیم و کامیون فرسوده سوار شیم...
ببین، منِ راننده نمیتونم واسه کامیون استاندارد، ده میلیارد اضافه به دولت بدم که خرج مفت خورهاش بکنه...
ولی با کامیون فرسوده‌م میتونم دودی بهتون بدم که خورشید رو خاموش کنه...
مردم هوای آلوده رو پای حساب مسئولان ارشد میذارن...
پس شما اگه طمع به پول راننده نداشتید، هم بچه‌ت از دود خفه نمیشد، هم خودت سرطان نمیگرفتی و هم کارآمدی دولت زیر سوال نمیرفت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
البته اینجا هم نفرین شده است
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۰:۰۶ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
تراکم جمعیتی زیاد

آخه چ خبره؟
همه امکانات تو تهران تجمیع کردین

باید بهترین بیمارستانها بخصوص برای درمان طولانی تو شهرستانها احداث بشه نه شهرها

بهترین امکانات باید تو شهرستانها باشه تا اهالی ش رغبت ب ماندن داشته باشند نه بخاطر کمبود امکانات ب شهرها کوچ کنن

خودم تو شهر متولد شدم ولی شهر با کوچه ها فراغ و خیابانها ارام و خونه ها یک طبقه تبدیل شده ب کوچه ها پر از خودرو و خیابانها پر ترافیک و اپارتمانها حتی تو بن بست


همه خودرو ها چندکوچه کنار دیوار خانه بن بست ما ، هم صدا شون اذیت میکنه هم دودشون خفه مون میکنه

موقع خلوتی از خودرو، بچه ها چند محله نوبتی میان از صبح تا شب فوتبال بازی میکنن

واقعا آرامش مون از مون گرفتن

اکثرا مهاجران شهرستانی هستن ک هم تو شهرستان خونه دارن هم شهر ما
یعنی اصلا فرهنگ شهرنشینی و اپارتمان نشینی بلد نیستن

حداقل خونه شهرستان شون ب ما بفروشن بریم اونجا زندگی کنیم والله
Iran (Islamic Republic of)
سید هادی
۱۰:۱۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
سلام وضع شهرهای بزرگ از نظر آلودگی بدتر ازتهران نباشه بهتر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
هرسه عامل موجب آلودگی هواست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
چقدر مگه خودرو فرسوده تو تهران هست که این حجم از آلودگی رو بخواد ایجاد کنه؟
مشکل جای دیگه ایه
مازوت سوزی میکنن و درصد اکتان و کیفیت بنزین هم خیلی پایینه
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۰:۱۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
تراکم کارخانه ها زیاده تو تهران

این کارخانه ها باید توزیع میشد بین شهرستانها کشور
هم اهالی شون بخاطر کار ب شهرها هجوم نمیاوردند
هم زمینه ساز پیشرفت ها و رفاه برای ساکنان شهرستانها میشد

اداره و نظارت بر امور بهداشتی و محیط زیستی کارخانجات هم راحت تر میشد