سد شوریجه در سال آبی ۱۴۰۳ آبگیری می‌شود

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به رفع مشکلات اعتباری این طرح، ارکان اجرایی سد شوریجه با حداکثر تلاش برای پیشرفت پروژه و تحقق برنامه آبگیری این سد در سال آبی ۱۴۰۳ اقدام کنند.

محمدعلی نعمت نژاد سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: این سد می‌تواند در جبران بخشی از کسری آب شرب مشهدالرضا موثر باشد، از طرح‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم است.

همچنین علی محمد سیفی معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان رضوی در جریان این بازدید گفت: طرح سد مخزنی شوریجه در شهرستان سرخس در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مشهد بر روی رودخانه کشف‌رود با مساحت حوضه آبریز ۱۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع و آورد سالیانه ۲۹.۵ میلیون متر مکعب واقع شده که هدف آن کنترل و تنظیم سیلاب‌های کشف‌رود برای تامین بخشی از آب شرب مشهد به حجم ۱۵.۴ میلیون متر مکعب، نیاز اراضی کشاورزی کشف‌رود و محیط زیست به میزان ۲.۲ و ۳.۲ میلیون متر مکعب است.

او افزود: شوریجه از نوع سد خاکی با هسته رسی و ارتفاع ۵۱ و ۴۶.۵ متر از پی و بستر رودخانه با طول تاج ۳۷۴ متر و عرض تاج ۱۰ متر دارای مخزنی به گنجایش ذخیره‌سازی حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: آب مازاد بر ظرفیت مخزن از طریق سرریز اوجی آزاد به عرض ۶۶ متر و با ظرفیت ۱۳۵۵ متر مکعب بر ثانیه به طور مطمئن به پایاب منتقل می‌شود.

سیفی بیان کرد: سیستم انحراف سد شوریجه شامل فراز بند خاکی همگن به طول و ارتفاع ۲۵۵ و ۲۰.۵متر و تونل انحراف نعل اسبی به طول ۱۴۵ متر و با ظرفیت آبگذری ۳۶۴ متر مکعب بر ثانیه واقع در جناح راست احداث شده است.

برچسب ها: سدآب ، مخازن آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.