حبیب‌نژاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

گشت ارشاد برای مسئولان و دستگاه‌ها با سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی

معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور گفت: بحث مهمی به‌عنوان امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به دولت یا همان گشت ارشاد مدیران داریم.

احمد حبیب‌نژاد، معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با سامانه پیگیری اجرایی قانون اساسی اظهار کرد: بحث مهمی به‌عنوان امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به دولت یا همان گشت ارشاد مدیران داریم. تا به امروز سامانه‌ای نبوده که شهروندان نقض قانون اساسی را به مقامات عالی‌رتبه برسانند لذا برای همین موضوع سامانه و درگاهی به نام سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی برای مشارکت مردم  پیش بینی کردیم.

وی ادامه داد: این موضع دو حالت دارد. زمانی پیش‌بینی و ایده‌ای برای اجرا وجود دارد و موقعی غیر از آن برای پیگیری و نقض قانون اساسی توسط دستگاه و یا سازمانی مسئله را مطرح می‌کنید. ما با استفاده از همین سامانه و مشارکت مردمی، پیگیری و نامه‌نگاری می‌کنیم و جواب می‌گیریم و به شهروند مورد نظر که این مسئله را مطرح کرده است پاسخ را می‌رسانیم.

حبیب نژاد افزود: تا به امروز حدود ۲۵۰ مورد بررسی شده است و سعی هم شده است با توجه به آنکه تیم جوانی هم پشت این موضوع حضور دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ شهروندان را به اطلاع آن‌ها برسانیم.

وی تاکید کرد: معمولا دو یا سه روزه گزارشی را تهیه می‌کنیم و نامه‌نگاری‌ها را انجام می‌دهیم و بازخورد‌ها را از دستگاه‌ها کسب می‌کنیم و به‌دنبال بهبود این روند هستیم.

معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور اظهار کرد: قرار است به‌زودی این سامانه ما که اکنون فعال است به سامانه سامت (سیستم ارتباطات مردمی دولت) وصل شود تا مستقیما همان‌جا به سازمان‌ها ارجاع داده شود البته علاوه بر گزارش نیز با دستگاه‌های متخلف برخورد هم می‌شود که بعضی‌ها را نمی‌توان مطرح کرد.

وی درباره ناآشنا بودن مردم با این سامانه گفت: یکی از دلایل این نبود شناخت برای آن است که قانون اساسی مفهوم نخبگانی دارد و کمی باید قابل فهم باشد. ما اکنون سعی داریم در گام اول ورود به سامانه را آسان‌تر کنیم  در گام دوم هم کمی باید در سطح رسانه‌ها شناخت بیشتری درباره این سامانه ایجاد شود.

حبیب‌نژاد گفت: با کمک شهرداری اکنون در ایستگاه‌های مترو بارکد‌هایی گذاشته شده است و مردم می‌توانند به سامانه وصل شوند، اما متاسفانه هنوز شناخت کاملی از این موضوع وجود ندارد.

معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد: آدرس این سامانه https://asas.iripo.ir  است مردم می‌تواند با مراجعه به آن تخلفات دستگاه‌ها از اجرای قانون اساسی را اطلاع دهند.

وی درباره افزایش هزینه نقض قانون اساسی گفت: اکنون به‌راحتی هر قانونی را هرکس می‌تواند نقض کند. ما مطالبه‌گری می‌کنیم، اما متاسفانه به‌دلیل آنکه قانون اساسی کمی مهجور باقی مانده نقض آن جدی گرفته نشده است. یکی از اقداماتی که می‌توان مشترک با رسانه ملی انجام داد آن است که هزینه این اقدام را مشخص کرد.

حبیب‌نژاد در پایان گفت: باید هزینه نقض قانون اساسی را به گونه‌ای تعیین کنیم تا هر کس جرات نقض آن را نداشته باشد، اما اکنون این‌گونه نیست و متاسفانه به راحتی و با کمترین هزینه اقدام به نقض آن می‌کنند. شاید یکی از مهمترین عوامل افزایش مشارکت عمومی شهروندان همین است، شهروندان اگر بدانند که نقض قانون اساسی برای مسئولین هم هزینه دارد امید و اعتمادشان به نظام افزایش پیدا می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
اجرای قانون اساسی بر همگان واجب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
این رو برای خنده مردم گفتید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
ایکاش همیطورم گشت ونیرو واسه دزدی واختلاس تورم داشتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
این همونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
از قاضی شعبه 119 مجتمع قضایی تهران به کجا شکایت کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
اصلاح قانون در درجه اول و تناسب کیفر با جرم در درجه دوم و امر به معروف و نهی از منکر در درجه سوم از جرایم و فساد دستگاههای دولتی و خصوصی جلوگیری می کند. البته تحریم‌ها در بسیاری از موارد باعث خنثی شدن قوانین خوب شده است که باید گفت چیز بدی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
به نظرم افزایش هزینه برای نقض قوانین اثری در کاهش آن ندارد چون به مرور عادی می شود و از طرفی خیلی ها هزینه های بالا را هم قادرند بپردازند.
بهترین کار فرهنگ سازی است . البته افزایش هزینه ها جیب دولت را نیز پر می کند و چند صباحی است که این رویه در مورد همه چیز اجدا می شود ولی دریغ از یک ذره کاهش نقض قانون.
باید اصولی و کارشناسی به مسائل پرداخت و قشر ضعیف را نیز در نظر گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
هر جا هر انسانی منفذی برای چپاول پول و راه بازی برای دزدیدن داشته باشه به احتمال ۵۰ درصد موفقیت اقدام خواهد کرد پس باید منافذ دزدی با اصلاح قوانین بسته شودونظارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
بخدا یکسری ادعاها باورم نمیشه یعنی نمیتونم قبول کنم
اینکه فرزند وزیر جمهوری اسلامی در امریکا یا کانادا زندگی میکنه !
اخه چرا ؟!
جامعه خودمون چشه مگه ؟!
اینکه مسئول نظام جمهوری اسلامی که از ریشه انقلاب اگاهی داره و شهداء را میشناسه و الان هم بهترین حقوقو داره میگیره دستش بطرف بیت المال میره !!!!
خدایا خودت به ملت و مملکت رحم بکنو ارامش و صدق و صفا را در پهنه کشورمان حاکم بفرما!
Germany
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
نیم ساعت در شهرداری ناحیه .. اصفهان بشینید و تعداد روش گیرها را شمار بندی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
برو بابا......
United States of America
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
اگر امثال مدیریت چای دبش و شرکت فولات و صندوق بازنشستگان و بانک ثامن بقیه ادارات دولتی خصوصی گشت ارشاد آمران به معروف ونهی از منکر داشتند اینجوری ثروت ملی غارت نمیشد
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۰۸:۵۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : تخلفات در همه جا لبریز شده از هر لحاظ که فکرش را کنید و به یک فرهنگ در جامعه ایران اسلامی درآمده و اگر آن روز تخلفی صورت نگیرد باید تعجب کرد قانون اساسی ایران اسلامی کلا در ایران اسلامی وارونه داره اجرایی عملیاتی می شود هر چه در قانون اساسی نوشته و گفته شده در کف جامعه ایران اسلامی و در کف میدان وارونش رو مشاهده می کنیم اگر نه این نبود وضعیت اسفناک فقر فلاکت فساد فحشا طلاق بی‌بندوباری غربگرایانه هنجارشکنانه متجاهرانه مبتذلانه براندازانه خانوادهای ایرانی و این نبود اختلاسهای متعدد مکرر دزدی‌های کلان از بیت المال مسلمین از ثروت‌های ملی ایرانیان و این نبود پرداخت چندرغازی صدقاتی اندک یارانه معیشتی نفری ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به اقشار ضعیف جامعه اسلامی بله کار از گذارشات مردمی گذشته تخلفات جرمها گناه‌ها منکرات حرام خوریها دروغگویها شامورتی بازیهای در تمامی سطوح مختلف جامعه اسلامی به یک فرهنگ جاری ساری درآمده زیر نام پوشش دین اسلام ناب محمدی ص زیر پرچم نظام اسلامی زیر قانون اساسی وارونه شده اگر چرا باید خانواده ایرانی از شدت فقر فلاکت بیکاری بی پولی کارشان به طلاق منفورانه و فساد فحشا خیانتکاری بیافتد ؟!!! چرا نباید یارانه معیشتی مردم اقشار ضعیف به هر نفر کم کمش حداقلش به نفری ۵۰۰۰/۰۰۰ پنج میلیون تومان رسیده باشد چرا نباید به همه بیکاران جامعه یک حقوق حداقلی پرداخت شود چرا نباید به همه از کار افتادگان زن مرد حقوق مستمری بگیر بازنشستگی در ایران اسلامی تعلق بگیرد چرا فقط به آنان که ۳۰ سال استخدام رسمی بودند کار شغل ثابت دایم با حقوق مزایای خوب عید پاداش حق ماموریت حق اضافه کاری و هزار حق دیگر داشتند ما زمین باغ شهری خانه های ویلایی چند تا خودرو خانه برای خودشان در این ۳۰ سال در ادارات اورگانهای دولتی خصولتی مختلف جفت جور کردند بعدشم بازنشستگی خوب می گیرند تا آخر عمرشان در رفاه سیری به سر برند ولی عده زیادی از مردم ایران اسلامی به علت نداشتن اینچونین موقعیتهایی باید تا پایان عمرشان در فقر فلاکت بدبختی هزاران مشکلات بیماری بسر برند کجای اسلام ناب محمدی ص اینچونین نوشته و گفته که هر کسی کار شغل پول پارتی دایمی داشت با عزت ثروت عیش نوش زندگی کند و از ثروت ملی به حسابهایشان ماهانه شاهانه ریخته شود ولی مابقی افراد مردم جامعه تا پایان عمرشان در فقر فلاکت بدبختی نداری غم غصه اندوه فراوان تنهایی بسر برند ؟!!! . والسلام و صلوات التماس دعا . اللهم عجل لولیک فرج .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۴۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
ضمن تشکر از همه خدمت گذاران که با جان و دل برای مردم و کشور عزیزمان زحمت می کشند و در زمینه هایی شاهد رشد و بهبود شرایط هستیم،
چرا این گشت ارشاد در ادارات و سازمان های دولتی حس نمی شود؟
شما کجایید؟
خروجی کار رو چرا نمی بینیم؟
یکی از سازمان ها رو بررسی کنید و بر اساس قانون با شدت برخورد کنید که برای بقیه ادارات و سازمانها هم درس عبرت شود.
موفق و پیروز باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
وا .مگه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
هزاران مورد دیگر
کار از این حرفا گذشته
Germany
ناشناس
۰۹:۴۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
وای به روزی که بگندد نمک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
ای چی میگید شما
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۷:۳۱ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
اگر راست می گوید مسولانی که بچه هایشان اینک در دامن پر مهر و محبت شیطان بزرگ در حال پرورشند را از قدرت برکنار کند
آخرین اخبار