تاکید استاندار چهارمحال و بختیاری بر احصای نیاز‌های پژوهشی

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: نیاز‌های پژوهشی کشور و استان باید با انجام طرح‌های پژوهشی برطرف و در قالب یک برنامه مدون احصا شود.

غلامعلی حیدری در اختتامیه هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران دانشگاه شهرکرد، اظهار داشت: پیشرفت در حوزه علم، پژوهش و نوآوری یکی از دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران است و دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای به علم و پژوهش و شرکت‌های دانش بنیان دارد.

وی افزود: هدف پژوهش رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در سرآمدان علم و فناوری و حل مسائل کنونی و آینده کشور و استان است.

حیدری با تاکید بر اینکه کمک به پژوهشگران و رفع موانع از سر راه آن‌ها وظیفه دولت است، اضافه کرد: همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف استان باید نیاز‌های پژوهشی خود را بسنجند.

وی یادآور شد: بهتر است پژوهش‌گران بر روی موضوعاتی کار کنند که اثرات آن در حوزه اجتماعی، تولید، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و خدمات دیگر باشد.


بیشتر بخوانید


حیدری با تاکید بر انجام کار‌های پژوهشی از سوی شرکت‌های دانش بنیان برای کمک به کاهش نرخ بیکاری، گفت: باید مبنای پژوهش‌ها تولیدی و صنعتی باشد، چرا که این اقدام می‌تواند موجب کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال را به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: باید افراد خلاق و نوآور تشویق شوند و با یک نگاه جامع از حوزه پژوهشی قدردانی شود.

استاندار چهارمحال بختیاری با بیان اینکه پژوهشگران نگاه دینی پژوهشی داشته باشند، افزود: پیوند حوزه و دانشگاه و وحدت بین این ۲ بسیار حائز اهمیت است و باید رقابت سالم در حوزه پژوهش صورت گیرد و امید است این رقابت همچنان ادامه یابد.

حیدری اضافه کرد: دولت سیزدهم برخورد سیاسی و جناحی با مشکلات کشور ندارد و به جای شانه خالی کردن از مشکلات مسئولیت پذیری داشته و موجب تحول است.

بهره گیری از ظرفیت های دانشجویی برای الگوسازی کارآفرینی

اسماعیل پیرعلی رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت: دانشگاه فضایی است که می‌تواند از ظرفیت دانشجویی برای الگو سازی و یادگیری کارآفرینی و فناوری استفاده شود.

وی با بیان اینکه حمایت‌ها از واحد‌های فناوری در چارچوب قانون و آیین نامه‌ها است، افزود: مهمترین مشکل واحد‌های فناوری مربی‌گری و بوم کسب و کار است که باید با آن آشنا شوند.

به گفته پیرعلی یکی دیگر از مشکلات واحد‌های فناور تامین فضای مناسب شامل فضای کارگاهی، آزمایشگاهی و دفتر کار است که به عنوان یک اولویت مورد نظر قرار دارد و تلاش می‌شود با تامین منابع مالی ارزان قیمت این مشکل برطرف شود.

وی یادآور شد: تامین منابع مالی ارزان قیمت برای رشد و محصول تازه نمونه‌سازی شده تا آن شرکتی که محصول آن‌ها تجاری‌سازی و دانش‌بنیان شده از محل تبصره ۱۸، صندوق نوآوری و شکوفاهی تامین می‌شود.

پیرعلی با بیان اینکه صفر تا ۱۰۰ پرداخت تسهیلات و تامین منابع مالی طی فرایندی در اختیار پارک علم و فناوری نیست، بیان داشت: تامین وثیقه جزو الزامات است و افرادی که تمایل به استفاده از این تسهیلات دارند باید آن‌ها را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه توجیه اقتصادی طرح‌های فناور از سوی صندوق پژوهش و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی روان‌تر است، افزود: البته تسهیلاتی که از صندوق پژوهش و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی تامین می‌شود نسبت به بانک‌ها از یک سری امتیاز‌ها و تسهیل‌گری از جمله کاهش ضمانت‌ها برخوردار هستند.

پیرعلی گفت: بانک‌ها دانش فنی واحد‌های فناور را به لحاظ مالی ارزش‌گذاری نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: شاید انتظاری که بانک‌ها از واحد‌های فناور دارد این است که باید فضا، سوله و ماشین‌آلات داشته باشند درحالی که این شرکت‌ها داشته‌ها و دارایی‌های سخت افزار ندارند و مهمترین دارایی آن‌ها دانش فنی است.

پیرعلی ادامه داد: با توجه به ضرورت رایزنی لازم با بانک‌ها در خصوص ارزش‌گذاری دانش فنی این شرکت‌ها و واحد‌های فناور انجام شده است.

گام برداشتن در مسیر پژوهش امید آفرین برای جامعه

یاسر پیرعلی رئیس دانشگاه شهرکرد گفت: انجام طرح‌های پژوهشی موثر برای نظام امید آفرین و برای دشمن خطرناک و تهدید آفرین است.

وی با اشاره به برخی اقدامات دشمن برای ضربه زدن به جامعه دانشگاهی و ایجاد ممانعت برای فضای تحقیقات و پژوهشی کشور، افزود: دشمن در تلاش است با سرمایه‌گذاری‌های کلان پیشرفت‌های علمی که موجب ایجاد اشتغال، خودکفایی و در یک کلام مولفه‌های نرم جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد.

پیرعلی اضافه کرد: امروز فضای دانشگاه‌ها همانند دهه‌های گذشته تنها انتخاب واحد و آموزش تئوری نیست بلکه به یک مجموعه تبدیل ایده به ثروت تبدیل شده است.

وی ادامه داد: امروز با کمک مراکز رشد و مجموعه‌های کارآفرینی دانشگاه در مسیر رشد و نوآوری قرار گرفته است.

گفتنی است؛ دانشگاه شهرکرد بیش از شش هزار دانشجو، ۴۰۰ استاد و ۲۳ هزار و ۲۲۰ دانش آموخته دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اا