فرهنگ و سنت‌های عشایر چابهار در جذب گردشگر نقش بسزایی دارند

فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: وجود جمعیت ۷۰۰ نفری عشایر در چابهار و دشتیاری و فرهنگ و سنت‌های این قشر بزرگ می‌تواند در جذب گردشگر سهم بسزایی داشته باشد.

جواد سپاهی در جلسه شورای عشایر چابهار در منطقه عشایری لاوری این شهرستان اظهارکرد: امور عشایر با برنامه‌ریزی دقیق خواسته‌های این قشر بعنوان ذخایر انقلاب را احصا و برای مدیریت و حل آنها اقدام و مشکلات پیش رو را مرتفع کنند.

وی با اشاره به اینکه توجه ویژه به عشایر باعث رشد و توسعه منطقه خواهد شد، افزود: مناطق عشایری چابهار می‌تواند بعنوان مقصد گردشگری مسافران و گردشگران در بندراقیانوسی ایران شود.

فرماندار چابهار اقدامات امور عشایر در یکسال گذشته را بسیار خوب عنوان کرد و گفت: ساماندهی عشایر و جمع آوری بانک اطلاعاتی درست از طرف امور عشایر چابهار در ۶ ماهه گذشته قابل تحسین است.

۲۳۰ خانوار عشایر چابهار و دشتیاری در تامین لبنیات و گوشت منطفه ایفای نقش می‌کنند

رییس امور عشایر چابهار و دشتیاری نیز گفت:بیش از ۲۳۰ خانوار عشایر با جمعیت ۷۳۰ نفر سهم زیادی در تولید گوشت و لبنیات منطقه را دارند.

محمد شاکر سپاهی با اشاره به اینکه مناطق عشایر نشین چابهار و دشتیاری در مکان‌های بکر و حتی در کنار ساحل سکونت دارند، افزود: اگر بتوانیم ساماندهی درست این عزیزان را اولویت کاری خود قرار دهیم و مشکلات آنان را مرتفع کنیم این مناطق بکر می‌تواند در جذب گردشگر و حتی حضور شهر نشینان چابهار در مناطق عشایری حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی ادامه داد: کشک تولیدی در منطقه عشایری دج‌ها می‌تواند بعنوان سوغات منطقه معرفی و حتی به گفته خود بومی‌ها بصورت چمدانی تا کشور عمان و امارات بعنوان سوغات بر سرزبان ها افتاده است.

رییس امور عشایر چابهار و دشتیاری گفت: شیر تولیدی شتر در منطقه وشنام‌ها همیشه مورد استقبال و استفاده ساکنان سیستان و بلوچستان و حتی مسافران بوده است.

وی پهنه عشایر نشینان چابهار تا دشتیاری را بعنوان خط گردشگری عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم با سبک و سیاق و فرهنگ منطقه نسبت به ساخت بومی گردی‌های محلی براساس بافت هر منطقه عشایری اقدام نماییم در جذب سرمایه و توانمندسازی عشایر قدمی مثبت برداشتیم.

سپاهی ادامه داد: عشایر منطقه دریاچه صورتی را یک ظرفیت در تولید صنایع دستی عنوان کرد و افزود: تولیدات این عشایر در قالب بازارچه محلی در کنار دریاچه در حال فروش بوده و قرار است این بازارچه با مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری چابهار ساماندهی تا معیشت و زندگی ساکنان منطقه متحول شود.

وی گفت: با برگزاری رقابت ورزشی، شتر دوانی، بازی‌ های بومی محلی، جشنواره‌های فرهنگی، جُنگ‌های شبانه در مناطق عشایری می‌توانیم در معرفی این مناطق به کشور و برای گردشگران اقدام کنند.

برچسب ها: عشایری ، فرمانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار