صادرات ۱۲۲ میلیون تن مواد خام/ تولید ۲۰ ماده دارویی معدنی پیشرفته تا دو سال آینده

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از صادرات ۱۲۲ میلیون تن مواد خام و واردات ۳۷ میلیون تن به ارزش ۶۰ میلیارد دلار خبر داد.

صادق صادق زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته گفت: حوزه ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته دارای دو حیطه فعالت توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان بوده و موادی که نسبت به حالت پیشین ارزش افزوده‌ای ایجاد کند ماده راهبردی و راه رسیدن به مواد پیشرفته است. در ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته ۴ حوزه مواد معدنی، مواد پتروشیمی، مواد نوظهور و ساخت پیشرفته در نظر گرفته شده است.

او افزود: در این حوزه بررای ساخت پیشرفته از فناوری مواد استفاده می‌شود. برای مثال در ساخت ماشین و ربات از ساخت پیشرفته و مواد استفاده می‌شود. تحولی که در حوزه سه بعدی ایجاد شده، به دلیل فعالیت و حضور ستاد برای خلق ایده‌های جدید است. 

دبیر ستاد فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته بیان کرد: از سال ۱۳۹۶ سندی انعقاد شده که تاکنون اجرایی نشده است و امیدواریم تا دو ماه آینده این سند را تحویل شورای انقلاب فرهنگی دهیم. کاهش خام فروشی و افزایش کیفیت مواد در زندگی مردم از مهم‌ترین مزیت ساخت پیشرفته است.

او اظهار کرد: ایران از سال ۱۴۰۲، ۱۲۲ میلیون تن مواد خام به ارزش ۵۳ میلیارد دلار را صادر کرده و ۳۷ میلیون تن کالا به ارزش ۶۰ میلیارد دلار مواد خام وارد کرده است. به دلیل نداشتن فناوری تبدیل مواد، مواد خامی که صادر می‌شود به کشور باز می‌گردد.

صادق زاده گفت: ستاد فناوری‌های های مواد و ساخت پیشرفته در یک الی دو سال آینده ۲۰ ماده دارویی معدنی پیشرفته را تولید و وارد بازار خواهد کرد. در حوزه باطری به ۴ بخش مواد اولیه ( باطری های ليتيومی) ، تامین انرژی( ساخت خودرو برقی) ، تامین برق  و ساخت پیشرفته اهمیت داده شده و به این بخش ها توجه ویژه شده است.

او اظهار کرد: ۹ هزار شرکت دانش بنیان در این حوزه فعالیت می‌کنند که ۴ هزار از این تعداد تحت نظر ستاد توسعه مواد هستند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.