ارتباط زلزله هرات با زلزله‌های خراسان رضوی به نمونه برداری نیاز دارد

زلزله منطقه هرات با زلزله‌های خراسان رضوی نیاز به نمونه برداری دارد تا اگر ارتباطی بین آنها وجود داشته باشد بیان شود.

رضا آسایش پور رئیس شبکه لرزه نگاری خراسان رضوی وابسته به موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران گفت: به راحتی نمی‌توان شکل گیری زلزله‌های در نزدیکی مشهد و ارتباط آن با زلزله هرات که با فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتر شکل گرفته است مرتبط دانست و این کار پیچیده نیاز به نمونه برداری علمی و تخصصی دارد.

او افزود: بین گسل هرات و هریرود تا منطقه نیشابور و شاندیز در خراسان رضوی نزدیک به حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله وجود دارد و این فاصله به راحتی نمی‌تواند بر روی گسل‌های نزدیک شهر مشهد اثرگذار باشد و به برداشت میدانی نیاز دارد.

رئیس شبکه لرزه نگاری خراسان رضوی ادامه داد: روند اصلی مقابله با کاهش اثر زلزله مستحکم سازی، سازه است و در شهر مشهد سازه‌هایی که بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ سازمان نظام مهندسی ساخته شده باشد، تاب آوری زیادی دارند و به راحتی در مقابله زلزله، فرو نمی‌ریزند.

آسایش پور بیان کرد: سازمان نظام مهندسی بر اساس لرزه خیزی و مخاطرات طبیعی منطقه، استاندارد‌هایی برای استحکام بنا درنظر می‌گیرد و اگر سازه‌ها در مشهد بر اساس این آیین نامه ساخته شده باشند در مقابله با زلزله تاب آوری دارند همان گونه که در زلزله بم نیز شاهد بودیم سازه‌های استاندارد که بر اساس قواعد مهندسی ساخته شده بودند، دچار کمترین تخریب شدند و بیشترین آسیب‌ها در سازه‌های غیر استاندارد رخ داد.

برچسب ها: زلزله ، نمونه برداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.