۹۶ درصد چاه‌های آب خراسان رضوی مجهز به کنتور هوشمند هستند

مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ۹۶ درصد چاه‌های برقی در این استان به کنتور هوشمند مجهز شده اند.

غلامرضا ممدوحی مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در حاشیه نشست بررسی منابع آب شهرستان تایباد در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در سطح استان خراسان رضوی، تعداد ۱۰ هزار و ۱۰۱ حلقه چاه وجود دارد که ۹۶ درصد آن‌ها به کنتور هوشمند مجهز هستند.

وی افزود: این کنتور‌های هوشمند توسط شرکت‌های بخش خصوصی به کشاورزان و دیگر متقاضیان عرضه می‌شوند و میزان برداشت آب هر چاه بر اساس پروانه آن، از راه دور قابل پایش می‌باشد.

مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: نصب کنتور‌های هوشمند باعث رعایت ۸۰ درصدی الگوی مصرف توسط مالکین شده است و طبق پروانه چاه خود، آب برداشت می‌کنند.

ممدوحی بیان کرد: امسال در راستای سازگاری با سند کم آبی استان و هدف گذاری که در کمیته صیانت منابع آب صورت گرفته، تعداد هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیر مجاز مسدود خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: شهرستان‌های قوچان و مشهد بیشترین چاه غیر مجاز را دارند و از ابتدای امسال تا کنون هزار حلقه چاه غیر مجاز در سطح خراسان رضوی پلمب شده است.

مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در این استان ۳۷ دشت وجود دارد که از این تعداد ۳۴ دشت در رده ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارند و مجوز حفر چاه در این دشت‌ها داده نمی‌شود.

ممدوحی اضافه کرد: سطح آب‌های زیرزمینی در خراسان رضوی به شدت افت کرده است که علت آن کاهش بارندگی و افزایش تبخیر آب با توجه گرما زیاد، افزایش برداشت در بخش کشاورزی و کاهش برگشت آب به زمین و همچنین افزایش برداشت آب در بخش شرب و صنعت می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: در خراسان رضوی ۸۴ درصد و ۱۳ درصد آب‌های زیرزمینی به ترتیب در بخش‌های کشاورزی و آب شرب و مابقی آن در بخش‌های صنعت و خدمات مصرف می‌شود.

در این نشست کشاورزان شهرستان‌های تایباد و باخرز مسائل، دغدغه‌ها و خواسته‌های خود را با مسئولان و کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی مطرح کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.