تاثیر وضعیت کنونی افغانستان بر امنیت آسیای مرکزی

معاون وزیر خارجه تاجیکستان گفت: امیدواریم اعضای این سازمان به تامین امنیت بیشتر در مرزهای مشترک ما و افغانستان کمک کنند.

سودیک امامی معاون وزیر خارجه تاجیکستان در نشست شورای وزیران خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در «اسکوپیه» اظهارداشت: وضعیت نظامی-سیاسی افغانستان بر امنیت آسیای مرکزی تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: در مناطق شمالی افغانستان فعالیت گروه‌های تروریستی، قاچاق غیرقانونی سلاح و مواد مخدر وجود دارد بنابراین این چالش‌ها در آینده نزدیک ممکن است به منبع اصلی نگرانی در منطقه کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا تبدیل شود.

معاون وزیر خارجه تاجیکستان همچنین تصریح کرد کشورش حفاظت از مرزهای مشترک با افغانستان و افزایش توان مدیریت مرز را در اولویت قرار خواهد داد.

امامی خاطرنشان کرد در پنج سال گذشته تاجیکستان با همکاری سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا و اتحادیه اروپا، مجموعه‌ای از کنفرانس‌های بین المللی را برگزار کرده و توجه جامعه جهانی را به روند ضد تروریسم «دوشنبه» جلب کرده است.

وی گفت: ما انتظار داریم که روند تاجیکستان همچنان به یک بستر مهم برای گفتگو و تبادل تجربه برای همه ذینفعان تبدیل شود.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان پیش از این در نشست مشورتی سران کشورهای آسیای مرکزی در «دوشنبه» گفته بود: ما نگران افزایش تهدیدهای تروریستی هستیم که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد.

تاجیکستان بیش از 1.3 هزار کیلومتر مرز با افغانستان دارد و مقامات این کشور بارها به ایجاد دولت فراگیر و کمک به مردم افغانستان تاکید کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار