در مورد ایدز بیشتر بدانید

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: بیماران مبتلا به ایدز نیازمند حمایت‌های اجتماعی، روانی، شغلی و اقتصادی هستند.

علی احمدی اظهار داشت: هم اکنون زیر ساخت‌های مناسب برای افراد مبتلا به ایدز و خانواده‌های آن‌ها کافی نیست و به گونه‌ای بیماران از جامعه طرد می‌شوند.

 وی در خصوص قابل پیشگیری و قابل کنترل بودن بیماری ایدز اضافه کرد: در صورت تحت درمان بودن بیمار و مراقبت‌های پزشکی این بیماری قابل کنترل است.

وی افزود: در حال حاضر آمار نسبت جنسیتی بیماری ایدز در کشور ۱۹ درصد برای زنان و ۸۱ درصد مردان گزارش شده است. این رقم در استان ما ۳۳ درصد کل مبتلایان زن و ۶۷ درصد مرد هستند.

به گفته وی، طبق آمار کشوری بیش‌ترین راه انتقال از طریق اعتیاد تزریقی بوده که ۵۵ درصد را به خود اختصاص داده است، البته در سه ماهه نخست امسال در سطح کشور ۵۴ درصد از طریق تماس جنسی گزارش شده که این آمار در استان ۴۹ درصد بوده است.

وی در خصوص راه‌های انتقال این بیماری، بیان کرد: راه‌های انتقال معمولا از طریق مواردی از جمله انتقال از طریق روابط جنسی محافظت نشده و ترشحات آن، خالکوبی با وسایل آلوده و مشترک آغشته به خون و استفاده از لوازم تیز و برنده مشترک در آرایشگاه‌ها یا سرنگ مشترک، اعتیاد تزریقی و همچنین انتقال از مادر الوده به جنین است که در آن خون و ترشحات مربوط به خون نقش دارند.

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این بیماری از راه‌های تنفس، خوردن و آشامیدن، دست دادن، در آغوش کشیدن، شناکردن در استخر مشترک و کنار همدیگر نشستن منتقل نمی‌شود و این بیماری مخصوص گروه خاصی نبوده، به عبارتی همه می‌توانند در معرض این ویروس قرار بگیرند چراکه مقصد ویروس گلبول‌های سفیدی است که درون خون ما وجود دارند.

وی گفت: با دارو‌های مناسب جدید و کم عارضه و درمان بیمارانی که با ایدز زندگی می‌کنند این افراد می‌توانند زندگی طبیعی با طول عمر طبیعی داشته باشند.

احمدی خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی‌های بسیار در خصوص بیماری ایدز متاسفانه به دلیل انگ، طرد شدن از جامعه و پذیرش نشدن آن‌ها همچنان افراد نسبت به شناسایی به موقع این بیماری مقاومت می‌کنند. وی تاکید افراد جامعه باید بدانند که اگر کسی مبتلا به HIV باشد و در مراحل اولیه کمون شناسایی و تشخیص داده شود و تحت درمان دارویی قرار بگیرد سیر بیماری به سمت ایدز (AIDS) پیشرفت نمی‌کند و حتی سرایت پذیری آن به شدت کم و گاهی به صفر میرسد و طول عمری مانند افراد سالم خواهد داشت. اما اگر کسی الوده باشد و برای تشخیص مراجعه نکند و تحت درمان قرار نگیرد و در مرحله نهایی بیماری کشف شود متاسفانه بر اثر ضعف سیستم ایمنی وی به عفونت‌های فرصت طلب دیگر مانند سل و پنومونی و حتی عفونت ساده دچار مرگ می‌شود؛ بنابراین خدمات تشخیصی و مشارکت اجتماعی و پیشگیری و درمان و مراقبت نقش مهمی در مدیریت ایدز در جامعه دارد. 

یکم دسامبر مصادف با ۱۰ آذر هر سال، روز جهانی ایدز است.

برچسب ها: ایدز ، مرکز بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار