آغاز عملیات ایجاد سایت هسته‌ای در فارس از سال ۱۴۰۳

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: از سال ۵۳ برنامه ریزی شده بود که استان فارس سایت هسته‌ای داشته باشد که به دلیل عدم تامین زمین و سایر مشکلات این کار عقب افتاده است.

جعفر قادری گفت: در حال حاضر چهار فاز فولاد کوار به بهره برداری رسید، فاز دوم فولاد نی ریز و فاز اول فولاد خرامه در آستانه افتتاح است و علاوه بر این در اقلید، فسا، آباده طشک، نی ریز، جهرم، اقلید و لامرد نیز فولاد‌هایی در دست اجرا یا پیگیری است که همه این‌ها کمک خواهند کرد که فارس به یکی از قطب‌های فولاد کشور تبدیل شود.

او ادامه داد: علاوه بر فولاد، استان فارس را با توجه به حوزه‌های گاز و نفت استان و حوزه‌های گازی که جدیدا کشف شده می‌توان قطب معدنی و یکی از قطب‌های مهم تولید گاز و نفت کشور دانست.

قادری اظهار کرد: علاوه بر این فارس استان همجوار با استان‌های تولید کننده نفت و گاز مانند خورستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد نیز هست و بنابراین باید هم در بحث تولیدات انرژی بر و هم نیروی انسانی مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی گام‌های موثری برداریم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوعاتی مانند واحد‌های پتروشیمی و واحد‌های تولید نفت و فرآورده‌های نفتی نیز در فارس بسیار موضوعیت دارند و به همین دلیل باید بحث پالایشگاه‌های استان یا پتروشیمی‌هایی که مجوز اجرا داده شده را دنبال کنیم.

قادری افزود: از طرفی وجود چهار خط انتقال فرآورده‌های نفتی از مهرآران هرمزگان به شیراز، خط انتقال نفت خام از گچساران به شیراز، خط اتیلن از عسلویه به پتروشیمی‌های اتیلن خط مرکز و خط روپیلن از عسلویه به مرودشت نیز می‌تواند آینده روشنی را برای فارس در این حوزه‌ها فراهم کند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: این چهار خط می‌تواند یک حوزه بسیار وسیع و گسترده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در استان ایجاد کند.

او گفت: یکی از دلایل تاخیر اجرای پتروشیمی‌ها در گذشته بحث تامین آب بود، اما الان که بحث انتقال آب خلیج فارس را داریم مشکلی در این زمینه نخواهد بود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: با اجرای طرح انتقال آب چهار واژه سوآپ آب، تهاتر آب با پساب، پیش خرید آب و خرید تضمینی آب را وارد قانون کردیم که با این چهار واژه، سرمایه گذاری آب در استان افزایش پیدا می‌کند و طرح‌های فاضلاب رونق می‌گیرد.

قادری افزود: با آمدن خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس محدودیت ایجاد صنعت آب بر در این استان به طور کامل برداشته خواهد شد.

او ادامه داد: مهمترین کارکردی که برای خط انتقال آب خلیج فارس وجود دارد این است که بازار آب را تنظیم می‌کند و کل استان زیر پوشش آب می‌رود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: از دیگر اقداماتی که در استان دنبال می‌کنیم بحث راه اندازی واحد عصاره گیری از برخی محصولات کشاورزی در شهرستان سروستان توسط یک سرمایه گذار است که تولیدات آن می‌تواند در صنایع مختلف به کار گرفته شود.

او افزود: یک سرمایه گذار نیز برای تولید خودرو برقی در شیراز تفاهم نامه‌ای به ارزش ۲۳ هزار میلیارد ریال با استانداری منعقد کرده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص ایجاد سایت هسته‌ای در فارس نیز گفت: از سال ۵۳ برنامه ریزی شده بود که استان فارس سایت هسته‌ای داشته باشد که به دلیل عدم تامین زمین و سایر مشکلات این کار عقب افتاد.

قادری افزود: بنا بود که یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی و یک نیروگاه قدرت صفر در استان داشته باشیم که به علت نبود زمین عقب افتاد که با تامین زمینی که توسط دانشگاه شیراز در دانشگاه کشاورزی انجام شد حدود ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار سایت هسته‌ای شیراز قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این زمین هم نیروگاه ۱۰ مگاواتی، هم نیروگاه قدرت صفر و هم مرکز تولید رادیو دارو ایجاد خواهد شد.

او اظهار کرد: همچنین در این مکان پژوهشکده فناوری کشاورزی هسته‌ای نیز تاسیس خواهد شد و تا استان فارس به مرکز آموزش نیروی انسانی برای سایت‌های نیروگاه‌های جنوب کشور تبدیل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.