اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان همدان

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای طرح جهش تولید در ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان خبر داد.

امیر لاهوتیان با اشاره به روز جهانی خاک از برگزاری هفتمین مراسم گرامیداشت روزجهانی خاک در همدان خبر داد و گفت: این برنامه ۱۲ آذرماه در دانشکده کشاورزی استان و مصادف با هفته پژوهش برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه تاکنون ایران با ثبت ۲ هزار و ۷۵۶ وقایع رخ داده و بار گذاری شده در سایت فائو رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: خاک موجود زنده و پویایی است و ما تلاش می‌کنیم زنده بودن و پویایی را آن را برای تامین امنیت غدایی جاندارانی که حیات و ممات آن‌ها به آن بستگی دارد، حفظ کنیم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه خاک از آب مهمتر است چرا که محدودیت‌هایی که برای خاک وجود دارد، رخ دهد به زمان زیادی برای تامین یک سانتیمتر خاک نیاز داریم گفت: تنها ۲۹ درصد از خاک جهان حاصلخیز است بنابراین حفظ و حراست از آن باید در دستور کار قرار گیرد.

او با اشاره به بالا بودن میزان فرسایش خاک در ایران گفت: امروزه ما در بحث ساخت مسکن در حاشیه شهر‌ها نیز با مشکلاتی رو به رو هستیم، اما آنچه مسلم است، تغییر کاربری در اراضی با خاک درجه یک و دو رخ نخواهد داد.

لاهوتیان با تشریح چالش‌های موجود در بخش خاک گفت: متاسفانه در تبدیل شخم برگردان دار، در بحث خاک حفاظتی، حرکت ما سریع و تند نبوده است اگرچه اقدامات انجام شده، قابل قدردانی است.

او شخم زارعی نامناسب در اراضی استان را از دیگر چالش‌های موجود برشمرد و گفت: راهکار رفع این مشکل نیز انجام کشت مستقیم، کشت کم خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی است که در این راستا نیز تولید کنندگان خوبی در استان داریم که میتوان به مجتمع کارخانجات ماشین برزگر اشاره کرد که دستگاه‌های لازم را تولید می‌کنند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه آموزش کشاورزان و بهره برداران در این عرصه می‌تواند به رفع چالش‌های موجود در عرصه حفاظت از خاک برطرف کند گفت: بیش از ۷۰ درصد خاک‌های استان جزو خاک‌های جوان و کمتر توسعه یافته بوده و ۶۶ درصد اراضی استان نیز زیر یک درصدو ۴ درصد بالای ۲ درصد مواد عالی دارند.

او با اشاره به اینکه کشاورزی حفاظتی ضمن حفظ رطوبت خاک، بقایای کشت قبلی را هم حفظ می‌کند گفت: مدتهاست که دیگر آتش زدن مزارع در استان برای از بین برون بقایای کشت قبلی به شدت کاهش یافته است.

لاهوتیان درباره اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها توسط ستاد اجرایی فرمان امام گفت: این طرح قرار است در ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام شود تا بتوانیم ماده عالی خاک را بالا برده و فرسایش آن را کم کنیم. البته ۳۰۰ هزار هکتار آیش در استان داریم که با جهش تولید می‌خواهیم آیش زرد را به آیش سبز تبدیل کنیم.

او با اشاره به اینکه با توسعه محصولات علوفه‌ای گیاهان دارویی و حبوبات در اراضی دیم می‌توانیم در ایجاد آیش سبز گام برداریم گفت: در طرح جهش تولید در دیم زار‌ها تعهد استان ۴۳۰ هزار هکتار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.