معاون پشتیبانی و فناوری پارک علم و فناوری خراسان مطرح کرد:

نمایشگاه هفته پژوهش؛ فرصتی برای افزایش همکاری میان صنعت و پژوهشگران

معاون پشتیبانی و فناوری پارک علم و فناوری خراسان گفت: در حاشیه نمایشگاه هفته پژوهش، فضایی برای ارائه نیاز‌ها از سمت صنعتگران اختصاص داده شده است که در آن پژوهشگران و شرکت‌های فناور مخاطب قرار می‌گیرند.

حسینعلی اخلاقی معاون پشتیبانی و فناوری پارک علم و فناوری خراسان گفت: افتتاحیه در روز پنجشنبه ۹ آذرماه ساعت ۵ بعدازظهر با حضور مسئولان و مدیران استانی و کشوری برگزار می‌گردد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای برگزاری این نمایشگاه از ۵ ماه گذشته آغاز شده، افزود: با هم‌افزایی و همکاری که با همه اعضای ستاد زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان داشتیم، تلاش کردیم نوع برگزاری نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته مقداری متفاوت باشد. هدف تامین منافع شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، نخبگان و پژوهشگران مؤثر در زیست‌بوم فناوری استان است.

معاون پشتیبانی و فناوری پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: بنا داریم پس از هفته پژوهش، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیانی که در این نمایشگاه محصولات‌شان را عرضه می‌کنند، بازخورد دهند که این نمایشگاه برای بازار و فعالیت‌های آن‌ها تأثیر مثبت داشته است یا خیر.

اخلاقی با اشاره به نگاه مردمی‌سازی که از جمله سیاست‌ها و اولویت‌های پارک علم و فناوری خراسان است، گفت: همان‌گونه که سال گذشته تعداد بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان از نمایشگاه هفته پژوهش بازدید کردند، برنامه‌ریزی شده که امسال نیز با هدف ایجاد امید و انگیزه در نسل جوان، بازدید‌های متعددی از ظرفیت‌های پژوهش و فناوری استان صورت گیرد.

وی با اشاره به وجوه تمایز نمایشگاه امسال با سال‌های قبل، بیان کرد: نخست فاصله گرفتن از کلیشه‌هاست. سال‌های قبل هر یک از ارگان‌ها به صورت مستقل در نمایشگاه غرفه‌ای داشتند، اما امسال با هم‌افزایی اعضای زیست‌بوم استان قرار بر آن شد که در پاویون مشترک با عنوان «زیست‌بوم نوآوری شرق کشور» در کنار هم حضور یابیم.

معاون پشتیبانی و فناوری پارک علم و فناوری خراسان ادامه داد: اتفاق دیگری که این نمایشگاه را متمایز می‌کند، این است که شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان هم به صورت متمرکز محصولات‌شان را ارائه می‌کنند. هزار مترمربع، یعنی حدود ۴۰ درصد ورودی نمایشگاه را به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان اختصاص دادیم و بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور چه به صورت غرفه و چه به صورت کانتر در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنایع غذایی، نفت و گاز، صنایع خلاق فرهنگی و .. در این پاویون تخصصی محصولاتشان را ارائه می‌کنند.

اخلاقی با اشاره به حضور ۴۰ شرکت از مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در این پاویون، افزود: در کنار این دو فضا یعنی زیست‌بوم نوآوری شرق کشور و پایون شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، دیگر ارگان‌ها همچون شهرداری مشهد نیز حضور فعال خواهند داشت. صنایع دفاعی با محوریت صنایع دفاعی شهید فهمیده و ارگان‌های مختلف دفاعی و نظامی کشور در یک پاویون ویژه حاضر خواهند شد. همچنین معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، حوزه علمیه مشهد، اداره کل فنی‌وحرفه‌ای، سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و ارگان‌های دولتی همچون استانداری و سازمان برنامه و بودجه نیز به طور مجزا فضا‌هایی را در اختیار دارند.

وی بیان کرد: بر اساس رویداد «تستا» که امسال برگزار می‌شود، نیاز‌های صنایع و ارگان‌های مختلف استان احصا شده و در قالب سامانه «ساطع» این نیاز‌ها به اطلاع همه فعالان حوزه پژوهش و فناوری استان رسیده و کتابچه‌ای هم در این خصوص آماده شده است. در حاشیه نمایشگاه فضایی برای ارائه نیاز‌ها از سمت صنعتگران اختصاص داده شده است که در آن پژوهشگران و شرکت‌های فناور مخاطب قرار می‌گیرند.

معاون پشتیبانی و فناوری پارک علم و فناوری خراسان اضافه کرد: بدین ترتیب در نمایشگاه و پس از آن، پروپوزال‌هایی از سمت پژوهشگران ارائه خواهد شد و ان‌شاءالله انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه از جمله خروجی‌های رویداد «تستا» در حاشیه نمایشگاه و بعد از آن خواهد بود. همچنین طی همکاری‌هایی که با انجمن شرکت‌های دانش بنیان داشتیم، نمایشگاه جشنواره سلامتی نیز همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود.

اخلاقی با دعوت از خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان برای حضور و بازدید از این دستاوردها، ادامه داد: در کنار فضای نخبگانی حاکم بر نمایشگاه، مردمی‌سازی را اولویت خودمان می‌دانیم و معتقدیم وقتی دستاورد‌های فناوری و پژوهش در معرض دید مردم و نسل جوان قرار گیرد، امید آن‌ها به آینده کشور مضاعف خواهد بود؛ بنابراین عرصه فناوری‌ها تأثیر بسیار بیشتری نسبت به سایر فعالیت‌های فرهنگی برای امیدآفرینی دارد.

وی اظهار کرد: محصولات شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در سطح شهر به صورت دوره‌ای اکران خواهد شد. در معرض دید قرار گرفتن این توانمندی‌ها، حس امید و خودباوری را در میان مردم به ویژه نسل جوان مشهد افزایش خواهد داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.