۸۲ درصد مرگ‌و‌میر‌ها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از اول آذر سال جاری ۱۸۲ شهر تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار گرفته‌اند.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش قند خون خطر بروز بیماری های مختلف از جمله عارضه قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

به گفته وی از اول آذر سال جاری ۱۸۲ شهر که مجموعا جمعیت بیش از ۲۰ میلیون نفر دارند تحت پوشش طرح سلامت خانواده قرار گرفته‌اند.

فرشیدی بیان کرد: هدف اصلی پویش، ارتقای سلامت خانواده هاست. برنامه غربالگری دیابت با هدف بالا رفتن سطح سلامت مردم است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه به ازای سه هزار نفر جمعیت یک تیم بهداشتی تعیین شده است، تاکید کرد: بیش از ۸۲ درصد از مرگ‌و‌میرها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که حدود ۴۲ درصد از این فوتی ها برای عارضه های قلبی و عروقی است. دیابت و پرفشاری خون سبب بروز مشکلات قلبی و عروقی خواهد شد.

فرشیدی افزود: در مراحل اولیه تشخیص، بیماری های دیابت و پرفشاری خون با دارو یا فعالیت های فیزیکی برطرف می شوند. در مناطق شهری ۴۰ میلیون نفر بالای ۱۸ سال هستند که باید حداقل یکبار فشار خون شان گرفته شود. در طرح سلامت خانواده میزان دسترسی مردم به خدمات بهداشتی افزایش پیدا خواهد کرد. بر اساس برنامه تا پایان سال ۲۰ میلیون نفر در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر تحت پوشش طرح سلامت خانواده قرار خواهند گرفت. اگر افراد از طریق سلامت خانواده و نظام ارجاع مراجعه کنند پرداختی از جیب کاهش پیدا می کند و در سه استان تمام خدمات رایگان خواهد بود. 

وی با بیان اینکه افزایش خودمراقبتی موضوع مهمی است، ادامه داد: برای پیشگیری از خدمات القایی و تحمیل هزینه ها بر مردم پرونده الکترونیک سلامت باید به طور دقیق و کامل اجرا شود. با کنترل دیابت و میزان قند خون، بروز سکته قلبی تا ده سال آینده به میزان ده درصد کاهش پیدا می کند. کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی سبب شده هزینه های درمانی کاهش جدی یابد و سن از کارافتادگی عقب تر رود. تا پایان سال ۴۰۰۰ مراقب سلامت و ۴۰۰۰ بهورز برای انجام سلامت خانواده باید اضافه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
سکته نتیجه فشار روحی و روانی سنگین و شکنجه روحی روانی مردم توسط مداحاست
آخرین اخبار