آغاز واکسیناسیون لمپی اسکین در گاوداری‌های شهربابک

رئیس اداره دامپزشکی از آغاز واکسیناسیون لمپی اسکین در گاوداری‌های شهرستان شهربابک خبر داد.

مجید اسدی ضمن گرامیداشت هفته بسیج، از آغاز طرح واکسیناسیون رایگان لمپی اسکین خبر داد و گفت: در این طرح ۳ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین (گاو و گوساله) علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه می‌شوند. 

او گفت: بیماری لمپی اسکین، نوعی بیماری نوپدید ویروسی در گاو‌ها است که ضرر‌های اقتصادی بالایی نظیر سقط جنین، ناباروری، کاهش تولید شیر، کاهش کیفیت پوست و هزینه درمان بالایی را به دامداران تحمیل می‌کند. 

اسدی افزود: بیماری پوستی لمپی اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و تنها جمعیت دام سنگین دارای حساسیت زیاد نسبت به آن هستند. 

 به گفته این مقام مسئول، بیماری لمپی اسکین در گاو‌ها با علائمی، چون تب ۴۱ درجه ای، تاول‌های پوستی، بی اشتهایی، التهاب و تورم پا‌ها و لنگش، ریزش بیش از حد اشک، افزایش ترشحات بینی و بزاق، تورم غدد لنفاوی، عفونت ریه و مشکلات تنفسی و سرفه بروز می‌کند. 

اسدی عامل اصلی انتقال بیماری را گزش حشرات ناقل به ویژه پشه عنوان کرد و گفت: ضروری است که ایجاد ایمنی قبل از فصل فعالیت حشرات و بندپایان که در فصول بهار و تابستان است، انجام پذیرد. 

او تصریح کرد: مهمترین راه‌های پیشگیری از بیماری شامل واکسیناسیون به موقع دام‌های حساس، سم پاشی بدن و جایگاه به منظور جلوگیری از گزیدن توسط حشرات است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار