در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نیازی به تحلیل تمام سهام یک صنعت در صندوق‌های بخشی نیست

کارشناس بازار سرمایه گفت: عدم نیاز به تحلیل تمام سهام یک صنعت از ویژگی‌های صندوق‌های بخشی محسوب می‌شود.

رباب وفایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در راستای تنوع بخشیدن و تخصصی‌تر شدن سرمایه‌گذاری در بازار، سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز تاسیس صندوق ها‌ی بخشی در آذر ماه ۱۴۰۱ را صادر کرد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: صندوق سرمایه گذاری بخشی (Sector Funds) یکی از انواع صندوق‌های مشترک یا قابل معامله (ETF) است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی به‌ جای صنایع مختلف روی یک صنعت خاص (فلزات، پتروشیمی، خودرو و..) تمرکز داشته و حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی‌هایی خود را در آن صنعت و حداکثر ۱۰ درصد از کل دارایی‌های خود را در سهام سایر صنایع سرمایه‌گذاری می‌کنند.

او افزود: این صندوق‌ها باعث تنوع بیشتر سبد دارایی سرمایه‌گذاران شده و برای سرمایه‌گذارانی که علاقه ویژه‌ای به یک یا چند صنعت خاص دارند و به دنبال فرصت‌های رشد آن بخش هستند، گزینه بسیار جذابی محسوب می‌شوند. در شرایط خاص اقتصادی، تقاضا در برخی از صنایع افزایش پیدا کرده و در نتیجه، این صنایع با بازدهی بالاتری نسبت به سایر صنایع رو‌به‌رو می‌شوند. بنابراین، از صندوق‌های بخشی می‌توان به عنوان ابزاری جهت محافظت از سرمایه در شرایط مختلف بازار (رونق و رکود) استفاده کرد.

وفایی در ادامه عنوان کرد: افزایش تنوع در پرتفو و کاهش تمرکز پرتفو در کنار عدم نیاز به تحلیل تمام سهام یک صنعت از دیگر ویژگی‌های این صندوق‌هاست. البته حتماً باید یک استراتژی مناسب برای مدیریت ریسک و تعیین نقطه خروج برای آنها در نظر گرفت چرا که به دلیل سرمایه‌گذاری در صنعتی خاص، بیشتر در معرض نوسان‌ها و ریسک‌های صنعت ناشی از چسبندگی بالا با صنعت و نبود تنوع بالا در سرمایه گذاری هستند و ریسک بالاتری نسبت به صندوق‌های سهامی و مختلط دارند.

لازم به ذکر است که این مطلب سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود.

برچسب ها: بورس ایران ، صندوقETF
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار