ضرورت توجه به ممنوع بودن به کارگیری اسامی غیر ایرانی در اصناف

رئیس اداره نظارت بر اماکن استان قزوین گفت: مراجع صدور مجوز به قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی و عناوین غیرایرانی در زمان اعطای مجوز توجه داشته باشند.

رضا اسماعیل پور رئیس اداره نظارت بر اماکن استان قزوین گفت: مسئولین اتحادیه ها، سازمان‌ها و نهاد‌های صدور مجوز باید بررسی و ارزیابی دقیقی در ورودی اعطای مجوز داشته باشند تا مانع از انتخاب اسامی و عناوین غیرایرانی شود.

 اسماعیل پور بیان کرد: زبان فارسی از پایه‌های اصلی وحدت آفرین نظام جمهوری اسلامی ایران است و پاسداشت و گسترش آن قدم بزرگی در بحث فرهنگی جامعه می‌باشد.  

وی افزود: معتقدم هر اسم غیرایرانی که وارد جامعه ما می‌شود به همراه آن فرهنگی دیگر هم وارد جامعه ما می‌شود بنابراین دقت در این حوزه، در واقع تلاش در جهت ارتقای سطح فرهنگ اصیل ایرانی است.

رئیس اداره نظارت بر اماکن استان قزوین تصریح کرد: مقام رهبری بار‌ها در بیانات خود به پاسداشت زبان فارسی تاکید داشتند و ما مکلف هستیم در این مسیر قدم برداریم و به وظایف قانونی خود عمل کنیم.  

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مراجع صدور مجوز ۲۴ ساعت فرصت دارند که هر درخواستی را پاسخ دهند بنابراین اتحادیه باید ظرف ۲۴ ساعت نظریه خود را اعلام کند لذا اولین قدم در مراجع صدور مجوز باید برداشته شود و به قانون ممنوعیت استفاده از اسامی بیگانه توجه کنند.

اسماعیل پور عنوان کرد: مسئولین اتحادیه ها، سازمان‌ها و نهاد‌های صدور مجوز همچون میراث فرهنگی، فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش باید بررسی و ارزیابی دقیقی در ورودی اعطای مجوز ایجاد کنند تا مبنا و ملاک ارزیابی‌ها قرار بگیرد و مانع از انتخاب اسامی غیرایرانی شود.

وی اظهار کرد: اتاق اصناف در بحث اجرای این قانون طرح‌هایی برگزار می‌کند از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی حین و بدو صدور مجوز که یک بخش از مباحث آموزشی آن، موضوع انتخاب اسامی واحد‌های صنفی است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بعضا تابلو‌هایی داریم که جدای استفاده از اسامی بیگانه از تصاویر نامتعارف استفاده شده، لذا از مراجع صدور مجوز درخواست داریم تا در بازدید‌های انجام شده به این تصاویر هم نگاه کنند تا خارج از عرف و شرع جامعه نباشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار