در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تمامی معاملات بخش خصوصی باید برای تحریم کالا‌های صهیونیستی واکاوی شود

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جنبش تحریم رژیم صهیونیستی نه صرفا در منطقه بلکه در کل دنیا به راه افتاده است و شاهد پدیده صهیونیست‌ستیزی هستیم.

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تاثیر تحریم رژیم صهیونیستی بیان کرد: متعاقب جنگ غزه و نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه کودکان غزه و سایر جنایاتی که برای همه مشخص است؛ جنبش تحریم رژیم صهیونیستی نه صرفا در منطقه بلکه در کل دنیا به راه افتاده است و ما شاهد یک پدیده به نام صهیونیست ستیزی هستیم که در ابعاد اقتصادی قطعا موضوع تحریم کالا‌هایی است که یا رژیم صهیونیستی مستقیما آن‌ها را صادر می‌کند و یا در روند صدور آن‌ها نقش دارد و به هر نحوی از آن‌ها نفع می‌برد.

وی ادامه داد: همین مساله باعث شده تا در دو مرحله موضوع تحریم رژیم صهیونیستی را در پیش بگیریم؛ ابتدا در موضوع رصد اینکه این تحریم‌ها دقیقا چه خدماتی را شامل می‌شوند. زیرا همانطور که گفتم برخی از این کالا‌ها در سایر کشور‌ها تولید می‌شوند و یا شرکت‌های چند ملیتی و بین المللی آن‌ها را تولید می‌کنند، اما در هرحال بخشی یا کل نفع آن ممکن است از نظر اقتصادی به رژیم صهیونیستی برسد؛ بنابراین این موارد باید به طور صحیح شناسایی شود و در قبال آن یک اقدام فوری و به هنگام را صورت داد.

غفاری افزود: در این مورد بخشی از اقدام مربوط به جنگ می‌شود و اینکه این تصمیم باید به یک تصمیم اسلامی بدل شود و کشور‌های اسلامی را هم تا حد امکان در آن شریک کرد. در حالت کلان نیز حتی اگر جنگ هم نباشد هرگونه انتفاعی که به رژیم صهیونیستی از منظر مستقیم و غیر مستقیم برسد ممنوع است و هرگز نباید تبدیل به جزئی از ساختار‌های واردات و صادراتی تبدیل شود.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: اساسا جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌های خود بر این موضوع حساس است، اما تمامی ابعاد و معاملاتی که در بخش خصوصی صورت می‌گیرد و همچنین معاملاتی که در آن خریداران نمی‌دانند نفع این معامله به رژیم صهیونیستی میرسد را نیز باید مد نظر قرار داد و با یک حساسیت بیشتری معاملات را واکاوی کرد.

وی درباره تاثیرات این اقدام نیز بیان کرد: ما سر موضوع شهرک سازی رژیم اشغالگر قدس در کرانه باختری شاهد بودیم که وقتی تحریم کالا‌های رژیم صهیونیستی تبدیل به یک موج جهانی شد این باعث شد که حتی افراطی‌ترین کابینه این رژیم یعنی نتانیاهو مجبور شود که با سرعت کمتر و احتیاط بیشتر گام بردارد بنابراین تحریم‌ها دارای اثر مستقیم هستند.

غفاری در پایان گفت: الان همانطور که در اعتراضات اراضی اشغالی هم مشهود است یکی از عواملی که منجر به نگرانی ساکنان شده است موضوع اقتصادی ماجرا و تاثیر آن بر تراز اقتصاد است؛ بنابراین اگر این مساله شکل بگیرد و تبدیل به موج منطقه‌ای و جهانی شود ما شاهد هستیم که تلاویو یک سری از بایسته‌ها را رعایت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
خدایی این چه ایده ای هست . کل واردات ما 50 میلیارد دلاره . فردا به همین بهانه ها میریزن پدر بخش خصوصی رو در میارن ، شرکتا رو تعطیل و جریمه میکنن . آقای به ظاهر کارشناس خواهشا شما اگه زرنگی ناکارامدی و ریشه تورم و فساد رو واکاوی کن که مردمو بدبخت کرده . فراریان مالیاتی رو واکاوی کن .بقیه 80 درصد اقتصادمون که دولتی هست رو واکاوووووی کن . نه بخش خصوصی که همین الان هم نیمسوز کار میکنه و سر و ته 20 درصد اقتصاد دستشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
کوکاکولا رو که زیرمجموعه خوشگوار و اسرائیلی هست و نفعش به اسرائیل میرسه رو تحریم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
وقتی محصولات ایرانی زیادی داریم بتونه جاشو بگیره واردات تمام کالاهای خارجی باید قطع بشه
آخرین اخبار