معاون حقوقی رئیس جمهور:

تنها راه ما برای حل مشکلات کشور بازگشت به قانون اساسی است

دهقان گفت: بیش از نیمی از مردم اعلام کردند که برای حل مشکلات، تنها راه ما بازگشت به قانون اساسی است و مردم امیدوارند که با اتکا به قانون اساسی مشکلات حل شود.

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول اظهار کرد: ما در کل تا به امروز ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار آمریکایی‌ها را محکوم کردیم و آن‌ها هم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ما را محکوم کردند. چند پرونده دیگری هم با آن‌ها داریم و البته آن‌ها نیز پرونده‌ای را بر علیه ما نیز دارند که مهم است و اما مهم‌ترین پرونده ما بر علیه آن‌ها پرونده «ب یک» است که به زودی همه چیز درباره آن مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ اکنون ۴۳ میلیون دلار در حساب ما در هلند است که توسط دولت نحوه مصرف آن مشخص می‌شود. این مبلغ برای پرونده‌ای است که در سال ۹۸ برنده شدیم که آمریکایی‌ها تازه مجبور شدند پول را پرداخت کنند.

دهقان گفت: در پرونده «ب یک» اختلاف ما برای پول‌هایی است که قبل از انقلاب جهت تجهیزات نظامی به آن‌ها داده بودیم و در این دولت این پرونده را به راه انداختیم و امیدواریم در سال آینده رای این پرونده صادر شود و حدود ۱۱۰۰ مورد ما مسئله داشتیم که در مورد ۱۷ مورد رای صادر خواهد شد و رای درخصوص سایر موارد هم با تفاهم‌های احتمالی ما با آن‌ها صادر می‌شود.

وی درباره بازگشت اموال کشورمان که توسط پهلوی‌ها از کشور خارج شده است اظهار کرد: در آن جا تعهد آمریکایی‌ها بوده که کمک کنند که اموال آن‌ها به ایران بازگردانده شوند. متاسفانه آمریکایی‌ها در این زمنیه همکاری نکردند و ما به دیوان شکایت کردیم که بخشی از رای دیوان به نفع ما است و بخشی نیز به ضرر ما است.

وی ادامه داد:‌ طبق رای دیوان آمریکایی‌ها باید اموال پهلوی را مصادره می‌کردند و در این مورد بر علیه  آمریکایی‌ها رای صادر شده است.

وی درباره لایحه برای حمایت از تحریم شدگان اظهار کرد: ما کشوری هستیم که بیشترین آسیب را از تحریم دیدیم. متاسفانه قانون مناسبی در داخل در این زمینه نداشتیم و از ابتدای دولت سیزدهم کارشناسان متنی را تهیه کردند و در کمیسیون دولت هم روی آن کار و در دولت تصویب شد و اکنون در دستور کار مجلس است.

وی ادامه داد:‌ این لایحه چند محور دارد که کسانی که تحریم می‌شوند باید از آن‌ها حمایت شود. باید برای حمایت از آن‌ها اقدامات قضایی و حقوقی و حمایت مادی و معنوی و سیاسی داشته باشیم.

وی گفت: افرادی به نا حق تحریم می‌شوند و کسی به آن‌ها کمک نمی‌کند که این غلط است و ما در این لایحه صندوقی برای حمایت از این افراد در نظر گرفته  و کارگروهی را پیش بینی کردیم که وضعیت تحریم‌ها را رصد کنند که باید چه اقداماتی انجام دهیم. مهمترین موضوع حمایت از اتباع خودمان است و البته ما باید از سایر اتباع و کشور‌ها که برای ما تحریم می‌شوند هم حمایت کنیم.

وی اظهار کرد: ما در این سال‌ها با این همه تحریم‌ها حتما قانون جامعی نیاز داشتیم. تقاضای ما از عزیزان مجلس آن است که در همین دوره این لایحه را به نتیجه برسانند.

دهقان گفت: اکنون بیش از نصفی از مردم اعلام کردند که برای حل مشکلات تنها راه ما بازگشت به قانون اساسی است و مردم امیدوارند با اتکا به قانون اساسی مشکلات حل شود.

وی درباره پول‌های بلوکه شده کشور گفت:‌ مطابق اصل ۱۳۹ قانون اساسی سازش با بیگانگان حتما باید به تایید مجلس برسد. حتی در خصوص مسائل مهم اگر بخواهیم با صلح و سازش و داوری مسائل را حل کنیم مجلس باید نظر دهد؛ لذا از ابتدا مصمم شدیم که از مجلس برای تمامی کار‌ها مجوز بگیریم، اما مجلس در این مدت سابقه صدور مجوز برای اصل ۱۳۹ را نداشته است.

وی ادامه داد:‌ از سال ۱۴۰۱ تدوین لایحه در این زمینه‌ها ا انجام دادیم  و از نمایندگان در مجلس درخواست داشتیم که هر چه سریعتر مجوز‌ها را به ما دهند. ما ملزم هستیم که در داوری‌های بین المللی و برای پس گرفتن اموال خود از مجلس مجوز بگیریم.

وی درباره پیگیری حقوقی حق آبه هیرمند گفت: در این باره جلساتی را گذاشتیم و امور توافقات بین المللی ما به میدان آمد و بررسی‌های خود را انجام داد و کامل آماده بودیم و با توجه به موافقت نامه با برادران افغانستانی می‌توانستیم مسئله را آغاز کنیم، اما تصمیم بر آن شد که وزارت خارجه و وزارت نیرو با مذاکرات موضوع را حل کنند و طبیعتا ما آخرین راه حل هستیم و کاملا آمادگی دعوا برای این موضو ع را داریم. البته در این موضوع هنوز به دعوا نرسیدیم و همه بستر‌ها آماده است و ترجیح می‌دهیم که این مدل موضوعات راحت‌تر حل شود.

وی اظهار کرد: ما قوه قضاییه کوچکی در درون دولت هستیم و اختلافات باید حتما بر اساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی حل شود. در سال گذشته ۴۸۰ مورد اختلاف را میان دستگاه‌های دولت حل کردیم و کار دقیقی در این زمینه صورت می‌گیرد.

وی درباره کار حقوقی ایران برای حمایت از مردم فلسطین گفت:‌ در این مدت اقدامات زیادی داشتیم و همین امروز هم جلسه‌ای در این زمینه برگزار شد و مجموعه‌ای از اقدامات را به وزارت خارجه پیشنهاد دادیم.

وی گفت: و موضوع آن است که از جنگ جهانی دوم تعداد زیادی قانون و سند ایجاد شد برای ٖآنکه جلوی جنگ گرفته شود. کنوانسیون‌های مختلفی برای حمایت‌های مختلف تصویب شد، اما اکنون خانه‌های فلسطینی‌ها با جنایات صهیونیست‌ها با خاک یکسان شده است. صهیونیست‌ها و غربی‌ها  این کنوانسیون‌ها را که برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین بود خاکستر کردند.

وی در پایان گفت: با وجود همه ناراحتی‌هایی که برای فلسطینی‌ها داریم، اما پس از ۴۰ سال اکنون جهانیان به حرف ما رسیدند و جنایات صهیونیست‌ها را دیدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار