معرفی کتاب؛

«دختر شینا»؛ روایتگر زنی که تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد

کتابِ «دختر شینا» از همسر سردار شهید ستار ابراهیمی به فراز و فرود‌های زندگی قدم‌خیر محمدی کنعان و همسر شهیدش می‌پردازد.

کتابِ «دختر شینا» از بهناز ضرابی‌زاده از زبانِ قدم‌خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید ستار ابراهیمی فراز و فرود‌ها و عشق و فراق‌های این زوج را بیان می‌کند.

این کتاب از تولد قدم‌خیر محمدی کنعان روایت خود را آغاز می‌کند. روایت آنجا شنیدنی می‌شود سردار ستار ابراهیمی در عملیات کربلای ۵ به شهادت می‌رسد و همسرش با ۲۴ سال سن ۵ فرزندش را به تنهایی بزرگ می‌کند.

نویسنده کتاب علت نگارش «دختر شینا» را خاطرات قابل تامل قدم‌خیر محمدی کنعان می‌داند و گفت: این موضوع برای من بسیار تامل برانگیز بود. زنی که در روستا زندگی می‌کرد به فضای شهر آمد و به تنهایی در اوج جوانی، تمام هم و غمش بزرگ کردن فرزندانش شده بود. من تصمیم گرفتم درباره فراز و نشیب‌های زندگی این زن با او مصاحبه کنم.

در بخشی از کتاب آمده: [...] داشتم از پله‌های بلند و بسیاری که از ایوان آغاز می‌شد و به حیاط ختم می‌شد، پایین می‌آمدم که یک‌دفعه پسر جوانی روبه‌رویم ظاهر شد. جا خوردم. زبانم بند آمد. برای چند لحظه کوتاه نگاهمان به هم گره خورد. پسر سرش را پایین انداخت و سلام داد. صدای قلبم را می‌شنیدم که داشت از سینه‌ام خارج می‌شد. آن‌قدر هول شده بودم که نتوانستم جواب سلامش را بدهم. بدون سلام و خداحافظی دویدم توی حیاط و از آن‌جا هم یک‌نفس تا حیاط خانه خودمان دویدم. زن برادرم، خدیجه داشت از چاه آب می‌کشید. من را که دید، دلو آب از دستش رها شد و به ته چاه افتاد. ترسیده بودم، گفت: «قدم! چی شده. چرا رنگت پریده؟!» کمی ایستادم تا نفسم آرام شد. با او بسیار راحت و خودمانی بودم. او از همه زن برادرهایم به من نزدیک‌تر بود، ماجرا را برایش تعریف کردم. خندید و گفت: «فکر کردم عقرب تو را زده. پسر ندیده!».

کتابِ «دختر شینا» از انتشارات سوره مهر در زیر مجموعه کتاب‌های دفاع مقدس منتشر شده و رهبر انقلاب در شهریور سال ۱۳۹۱ در تجلیل از این کتاب نوشتند: رحمت خدا بر این بانوی صبور و باایمان و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنج‌های توان‌فرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه جهاد دشوارش بازدارد. جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود.

بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده کتاب «دختر شینا»، با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب درباره این کتاب که با موضوع خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان، همسر شهید ستار ابراهیمی، نوشته شده است، گفت: در ۱۳ آذر سال ۹۲ به همراه خانواده شهید حاج ستار ابراهیمی، صمد ابراهیمی و چندتن از خانواده‌های شهدا به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتیم. ایشان در این دیدار با اعضای خانواده‌های شهدا صحبت می‌‌کردند و آنها را مورد تفقد قرار می‌دادند.

وی ادامه داد: من به عنوان نویسنده «دختر شینا» که با محوریت خاطرات همسر شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر، زنده‌یاد قدم‌خیر محمدی کنعان، نوشته شده در این جلسه حضور داشتم. دیداری که احساس می‌کردم تولدی دیگر است، در فضایی نفس می‌کشیدم که مملو از نور و معنویت بود، به همین خاطر تمام وجودم سرشار از عشق و شور و شعف بود.

ضرابی‌زاده یادآور شد: مقام معظم رهبری در این دیدار پس از صحبت با پسر شهید حاج ستار ابراهیمی و جویا شدن از حال وی، فرمودند که کتابی هم از خاطرات مادر مرحومتان به چاپ رسیده، خدا رحمتشان کند. کتاب خوبی بود. و پرسیدند که آیا نویسنده نیز در این جلسه حاضر است؟ که در این زمان من از جا بلند شدم و خدمت ایشان عرض ادب کردم. مقام معظم رهبری درباره کتاب فرمودند: کتاب خوبی بود. هم داستان خوبی داشت و هم خوب به جزئیات توجه کردید. واقعاً همسران شهدا اجر فراوانی دارند و نصف اجر شهدا متعلق به همسر و خانواده آنها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار