۶.۲۵ درصد جمعیت هدف زنجان در طرح غربالگری فشار خون و دیابت شرکت کردند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: تاکنون ۴۹ هزار و ۸۰۵ نفر معادل ۶.۲۵ صدم درصد از جمعیت هدف استان در طرح غربالگری فشار خون و دیابت شرکت کردند که رقم بسیار پایینی است.

 مشهود تقلیو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان روز یکشنبه در نشست خبری گفت: شایعترین علت مرگ و میر در استان به میزان ۳۹.۵۸ درصد، بیماری های قلبی و عروقی است و بعد از آن سرطان ها و تومورها به میزان ۷۳. ۱۵ درصد و بیماریهای تنفسی به میزان ۱۰.۶۲ درصد قرار دارند.

این مسوول ادامه داد: در مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی چند عامل اساسی از جمله دیابت و فشار خون بالا دخالت دارد.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی انجام گرفته ۷۹۶ هزار و ۳۳۳ نفر از جمعیت هدف استان تحت پوشش طرح ملی غربالگری فشار خون و دیابت قرار می‌گیرند، اضافه کرد: این طرح در استان همزمان با سراسر کشور در حال اجراست و گروه هدف این پویش، شهروندان ۱۸ سال به بالا و زنان باردار هستند.

تقیلو اظهار داشت:در این طرح خدمات فشار خون، دیابت، سنجش قد و وزن و حتی آزمایش های تجویزی گروه های هدف به صورت رایگان انجام می شود.

این مسوول با بیان اینکه در این طرح حتی بیماران دیابتی و مبتلایان به فشار خون نیز غربالگری می شوند، ادامه داد: طبق برنامه در مرحله بعدی برای غربالگری آن گروه از بیمارانی که بنا به دلایلی امکان حضور فیزیکی ندارند تیم های سیار اعزام خواهد شد.

وی اظهار داشت: چنین طرحی قبلا به صورت مقطعی در کشور انجام شده بود که با شیوع بیماری کرونا ناتمام ماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: تمامی شهروندان می‌توانند برای اندازه‌گیری قند خون و فشار خون خود به مراکز خدمات بهداشتی و درمانی در سطح شهرها و روستاها مراجعه کنند.

وی یادآور شد: مراکز خدمات بهداشتی و درمانی در ساعات اداری فعال خواهد بود که در صورت استقبال گروه های هدف شیفت عصر نیز فعال می شود.

این مسوول با بیان اینکه زمان اجرای این طرح از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی‌ سال جاری تعیین شده است، گفت: تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشار خون اهمیت زیادی دارد.

وی اضافه کرد: تاکنون جمعیت هدف کمتری برای غربالگری مراجعه کرده اند و طبق جدول زمانبندی از برنامه عقب هستیم و به مشارکت مردم برای اجرای موفق این برنامه نیاز داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه مهمترین هدف این برنامه، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است، افزود: شهروندان هنگام مراجعه حتما کارت ملی یا شماره ملی خود را به همراه داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در ادامه با بیان اینکه هم اکنون متوسط سن امید به زندگی در استان ۷۸.۹۵ سال است،‌افزود: این میزان در زنان ۸۱.۳ و در مردان ۷۶.۶۶ سال اعلام شده است.

به گفته وی این شاخص قبل از انقلاب در جامعه ایرانی، حدود ۵۵ سال بوده است.

وی در ادامه در خصوص سلامت محصولات کشاورزی برداشت شده در اطراف زنجانرود، گفت: نمونه برداری های از این محصولات انجام گرفته است و نتایج آن طی هفته های آینده اعلام خواهد شد تا نسبت به تفکیک یا اطمینان بخشی در این زمینه اقدام شود.

تقیلو درباره طرح جمع آوری پسماندهای مراکز درمانی و پزشکی استان،‌ گفت: در زمان حاضر نظارت های جدی بر نحوه جمع آوری پسماندهای مطب ها انجام و برای بی خطرسازی آنها اقدام می شود.

برچسب ها: فشار خون ، دیابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.