«حماس تنها نیست»/ تشکیلات نظامی که در کنار القسام می‌جنگند، کدامند؟

علاوه بر جنبش حماس به عنوان تشکل نظامی قدرتمند در نوار غزه، گروه‌های مقاومت دیگری هم به طور مشترک در حال جنگ با نظامیان صهیونیست هستند.

پایگاه عربی ۲۱ در مطلبی با عنوان «حماس تنها نیست؛ چه کسی با اشغالگران در غزه می‌جنگد؟»، آورده است: اشغالگران و نیز حامیان آن‌ها در جنگ علیه غزه، روی جنبش مقاومت اسلامی حماس زوم کرده و نابودی آن به ویژه گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی این جنبش را در اولویت خود قرار داده‌اند.

این رسانه می‌نویسد: در واقع اشغالگران اهتمام خود را روی حماس گذاشته‌اند تا ناظران و افرادی که اوضاع را دنبال می‌کنند، به این باور برسند که در صورت نابودی حماس در غزه، مقاومت تمام خواهد شد، اما واقعیت میدانی کاملا متفاوت است.

عربی ۲۱ آورده است: در کنار القسام، گروه‌های مقاومت دیگری هم هستند و این سئوال اساسی را ایجاد می‌کنند که آیا مقاومت در غزه فقط محدود به حماس است؟ تفکر مقاومت نزد ملت فلسطین ریشه دوانیده و خانواده فلسطینی در کرانه باختری یا غزه سراغ نداری که مبارز یا شهید و اسیری نداشته باشد. این گواهی و تحلیلی منطقی برای شکست تحرکات اشغالگران برای نابودی مقاومت با وجود جنگ افروزی آن است. به طور مثال اردوگاه جنین همچنان با وجود حملات متوالی اشغالگران، دژی محکم ضد اشغالگران است.

این رسانه می‌افزاید: «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن هشتم ماه جاری این موضوع را به وضوح اعلام و تاکید کرد که جنبش حماس تفکری پایان ناپذیر است و هر آنکه خلاف آن را می‌خواهد، باید حقوق ملت فلسطین را با صلح فراگیر محقق سازد.

عربی ۲۱ به نقل از الصفدی ادامه می‌دهد: اگر جامعه جهانی به سمت تحقق صلح تشکیل کشور فلسطین و برآورده کردن حقوق ملت فلسطین حرکت نکند، هر ۵ یا ۶ سال شاهد جنگ خواهیم بود و ثبات و امنیتی که دنیا خواهان آن است، محقق نخواهد شد.

این رسانه می‌نویسد: در غزه گروه‌های مقاومت که نماینده ملت فلسطین هستند، با وجود دیدگاه‌های مختلف، روی مقاومت علیه اشغالگران اتفاق نظر دارند و به آن به عنوان گزینه غیرقابل کوتاه آمدن می‌نگرند.

این رسانه در ادامه به معرفی مختصری از گروه‌های مقاومت در غزه به شرح زیر پرداخته است.

گردان‌های القسام

شاخه نظامی حماس است که در سال ۱۹۸۷ تاسیس شده و از قوی‌ترین گروه‌های مسلح فلسطینی از حیث تعداد و تسلیحات است. توان نظامی آن بالاست. موشک‌های دوربردی مانند «عیاش» با برد ۲۵۰ کیلومتر و نیز پهپاد و موشک‌های ضدزره ویرانگر دارد.

سرایا القدس

شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین است که در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد و دومین گروه از حیث توان و تسلیحات نظامی پس از القسام است. در ماه آوریل سال جاری بخشی از توان خود را در غزه شامل موشک «بدر۳» با کلاهک جنگی ۴۰۰ کیلوگرم، پهپاد‌های بومی از نوع «سحاب» شناسایی و هجومی و پهپاد «صیاد» هجومی و نیز «هدهد» شناسایی را به نمایش گذاشت.

سرایا القدس در عملیات طوفان الاقصی از روز اول مشارکت دارد و دوشادوش قسام علیه اشغالگران در همه محور‌های غزه می‌جنگد.

تیپ‌های ناصر صلاح الدین

شاخه نظامی کمیته مقاومت مردمی فلسطین است که در سال ۲۰۰۰ تشکیل شد. این تیپ‌ها در آغاز جنگ آمادگی رزمندگان خود را برای مقابله با دشمن به نمایش گذاشت.

گردان‌های شهداء الاقصی

شاخه نظامی جنبش فتح است که همزمان با انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰ تاسیس شد و نقش محوری نظامی دارد و شهیدان و اسیرانی هم داده است. گردان‌های شهدای الاقصی در مقابله با اشغالگران در غزه مشارکت کرده و شماری از نیرو‌های آن شهید شده اند. این گردان‌ها در حملات به اشغالگران در جنوب غزه هم مشارکت دارد.

گردان‌های ابوعلی مصطفی

نیرو‌های مقاومت مردمی هم نامیده می‌شود و شاخه نظامی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین است که در سال ۲۰۰۰ تشکیل شده و نام آن نیرو‌های مقاومت مردمی بود و سپس به گردان‌های شهید «ابوعلی مصطفی» پس از اینکه اشغالگران دبیر کل جبهه را در رام الله در سال ۲۰۰۱ ترور کردند، تغییر نام داد.

گردان‌های ابوعلی مصطفی از روز اول جنگ به جنگ با اشغالگران پرداخته و رزمندگان آن نبرد سنگینی با نظامیان اشغالگر دوشادوش دیگر گروه‌های مقاومت داشته‌اند.

نیرو‌های شهید القاسم

شاخه نظامی جبهه دموکراتیک فلسطین است که نام شهید «القاسم» که یکی از مبارزان مشهور علیه اشغالگران بود و در زندان در سال ۱۹۸۹ درگذشت را بر خود دارد، در نبرد طوفان الاقصی از روز اول شرکت دارد. همچنین در کنار گروه‌های مقاومت فلسطین در محور‌های مختلف با ارتش اشغالگر می‌جنگند. «ابوخالد» سخنگوی این نیرو‌ها روز جمعه گفت که دشمن اسرائیلی را عقب رانده و اینکه رزمندگانش نبرد سختی با تانک‌های دشمن داشتند.

اتاق عملیات مشترک در غزه

گروه‌های مقاومت در غزه بر ساماندهی عملیات مقاومت و عدم تصمیمات انفرادی تمایل دارند، به ویژه که نبرد با اشغالگران طولانی و سخت است و از این رو اتاق مشترک گروه‌ها در غزه را ایجاد کردند.

اتاق عملیات مشترک مقاومت در غزه موفق شده که اختلافات دیدگاه را کنار زده و یکپارجه علیه اشغالگران عمل کند. شکل گیری اولیه آن در سال ۲۰۰۶ با القسام و سرایا القدس بود و در ماه جولای ۲۰۱۸ به طور رسمی همزمان با راهپیمایی بازگشت در مرز‌های غزه اعلام موجودیت کرد.

در داخل این اتاق عملیات ۱۲ شاخه نظامی شامل القسام، سرایاالقدس، کتائب شهدای الاقصی، تیپ العامودی، گردان‌های عبدالقادر الحسینی، تیپ‌های ناصر صلاح الدین، کتائب مقاومت ملی فلسطین، کتائب ابوعلی مصطفی، کتائب شهید جهاد جبریل، کتائب الانصار، المجاهدین و گرو‌های شهید ایمن جوده و سپاه العاصفه حضور دارند.

حضور قابل توجه اتاق عملیات مشترک در جریان رزمایش «الرکن الشدید» در اواخر سال ۲۰۲۰ نمایان شد که تمرینات نظامی و دریایی و با مهمات جنگی تحت پوشش پهپاد‌هایی که در آسمان غزه به پرواز درآمد، انجام شد و طی آن موشک‌هایی به سمت دریا آزمایش شد.

اتاق عملیات مشترک در مناسبت‌های سیاسی یا نظامی بیانیه‌های مشترک صادر کرده و به هسته ارتش کامل در غزه تبدیل شده که هدفش مقاومت در برابر اشغالگران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
قاضی ها و استادان دانشگاه باید قابل نقد و قابل درخواست بررسی عملکرد باشند . باید شفافیت نظر سنجی های دولتی رسمی درباره ی قاضی ها و استادان دانشگاه وجود داشته باشد . باید هر دو طرف شکایت نظرشان درباره ی قاضی در سامانه ای ثبت شود . باید نظر دانشجویان درباره استاد در سامانه ای شفاف و مرکزی ثبت شود . باید تا آخرین روز کاری و تا بالاترین درجه قاضی و استاد دانشگاه عمکرد قابل نقد و بررسی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
طرف!
با خودت چند چندی ؟
ظاهرآ نظرت مربوط به مطلب دیگه ای هست !!!!
Iran (Islamic Republic of)
محسن شیری
۱۱:۱۲ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
معلوم نیست چرا پس ابران کاری نمیکنه این همه آدم بی گناه کشته شده...باید از تو همین ایران اسرائیل و موشک بارون کنن.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
حزب الله کاشتیم اونجا که موشکای مارو بگیره بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
ایران بجز شعار مگه کار دیگه ای هم از دستش یرمیاد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
انشالله تا نابودی ظلم و اسراییل.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
بیچاره مردم مظلوم ایران که باید بهای این همه گردان و گروه تروریستی رو باید بدن اون وقت خودشون در سختی اقتصادی و فقر زندگی کنند .اونوقت مسوللین این مردم میگن اقتصاد رو آمریکا خراب کرده
Iran (Islamic Republic of)
نویان جان
۱۱:۴۵ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
تمام تحریم هایی که علیه ایران انجام میشه، کار آمریکا و رژیم صهیونسیتی هست. اینا به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نیستن.
همین آمریکای ظالم و مستکبر چقد هوای اسرائیل جنایتکار رو داره؟؟؟
بعد ما که مسلمون هستیم، طرفدار مظلوم نباشیم؟؟ واقعاً فکر می‌کنی اقتصاد ایران بخاطر کمک به غزه اینجوریه؟؟
اگر دین ندارید لااقل آزادمرد باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
صهیونیست کم زر بزن این گروه ها دارند از حقشون حمایت می کنند این تقصیر رژیم صهیونیستی که کشور اونا را اشغال کرده
آخرین اخبار