فرماندار بانه:

بانه به پایتخت هه‌لپه‌رکی کرد‌های ایران تبدیل شده است

خدری گفت: شهرستان بانه با توجه به ظرفیت‌های که در زمینه هه‌لپه‌رکی دارد به پایتخت هه‌لپه‌رکی کرد‌های ایران تبدیل شده است.

 فرماندار بانه امشب در مراسم آغاز پنجمین جشنواره سراسری هه‌لپه‌رکی بانه اظهار داشت: باید آیین‌ها و رسومات هر قوم و ملتی حفاظت شود تا به دست آیندگان برسد و فراموش نشود.

کمال خدری هه‌لپه‌رکی را یکی از آیین‌های مهم کرد‌ها عنوان کرد و افزود: هنرمندان بانه در زمینه هنر هه‌لپه‌رکی پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند که لازم است بانه به پایتخت این آیین فرهنگی و هنری تبدیل شود.

وی یادآور شد: در ۲ سال اخیر تحولات بسیار خوبی در مدیریت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاصل شده که این تحول در شهرستان بانه نیز نمود پیدا کرده و اکنون شاهد برگزاری جشنواره‌های خوبی هستیم.

 فرماندار بانه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره ایجاد شور و نشاط در جامعه است که امیدوارم چنین برنامه‌هایی تداوم داشته باشد.

باید از هنر هه‌لپه‌رکی حفاظت شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این مراسم گفت: هه‌لپه‌رکی هنری تلفیقی است به عبارتی ترکیبی از رقص و حرکات تلفیقی است که ریشه در آداب و رسوم گذشته دارد و باید آن را حفظ کرد.

علی‌اصغر دریایی با بیان اینکه هنر هه‌لپه‌رکی قدمتی چند هزار ساله دارد و باید برای تقویت این هنر سنتی آیینی تلاش کنیم، افزود: هه‌لپه‌رکی در گذشته در مراسمات شادی، غم و پیروزی اجرا شده و در هر مراسمی نوعی هه‌لپه‌رکی اجرا می‌شد.

وی با اشاره به اینکه هر شهرستان یک رویداد هنری خاص دارد بیان کرد: رویداد‌های هنری به شناسنامه هنری شهر‌ها تبدیل شده و به عنوان مثال تئاتر خیابانی مریوان و تئاتر کردی سقز به شناسنامه این شهر‌ها تبدیل شده است.

هه‌لپه‌رکی نوعی رقص کردی است که در مراسمات مختلف و در زمان شادی و عزا به شیوه‌های مختلف اجرا می‌شود و هر نوع هه‌لپه‌رکی پیامی را به مخاطب می‌رساند.

هه‌لپه‌رکی یا همان حرکات آیینی و حماسی موزون کُردی با زیبایی خاص خود بخشی از همان میراث ناملموس فرهنگی این مردم و آئینه‌ای تمام‌نما از زندگی گذشته آنهاست که به صورت زنده در زمان حال در وجود آنان در حرکت و جریان است و تاریخچه آن به هزاره‌های دوم تا سوم قبل از میلاد بر می‌گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.