در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

کانون‌های مساجد یاریگر مدافعان سلامت در کنترل دیابت

مدیر روابط عمومی ستاد کانون‌های مساجد ایران درمورد اقدامات مفید مساجد و کانون‌های آن در بخش سلامت از جمله کنترل دیابت توضیحاتی داد.

مساجد یکی از مکان‌های امنی هستند که به عنوان خانه خدا می‌توانند پناه انسان‌ها و بستر مهمی برای شکل دهی هویت آن‌ها و رشد و تکاملشان باشند.

اهمیت مساجد به حدی است که روی سبک زندگی افراد و سلامت روح و جسم آن‌ها تأثیر بسزایی می‌گذارند و از طریق تعامل خوب و اقدامات ارزنده کانون‌های مساجد و فعالان آن می‌توان به این موضوع پی برد چراکه در این سال ها، کانون‌ها اقدامات شایسته‌ای در حوزه‌های مختلف فرهنگی، دینی، اجتماعی و حتی بهداشت و سلامت و... انجام داده اند که این بیانگر تعاملات سازنده شان با دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف در سطح کشور است.

هر قدر فعالیت مطلوب کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و اقدامات داوطلبانه فعالان آن‌ها بیشتر شود موجب تربیت هر چه بیشتر نیرو‌های متعهد و کارآمد و استفاده از استعداد آن‌ها در حوزه‌های مختلف می‌شود و همین امر، تا حد زیادی بار را از روی دوش متولیان کم می‌کند و از نقش تأثیرگذار مساجد در حمایت از بخش سلامت جامعه به ویژه در زمان کرونا می‌توان به این موضوع پی برد.

مرتضی علی اکبری، مدیر روابط عمومی ستاد کانون های مساجد درمورد فعالیت های مساجد بیان کرد: مسجد طراز اسلامی، همان مسجدی است که زمان رسول گرامی اسلام (ص) شکل گرفت؛ مسجدی که به صورت توأمان همه امور عبادی، فرهنگی، اجتماعی، قضایی، اقتصادی، سیاسی و به طور کلی به همه امور انسان ساز و خداپسندانه که سعادت دنیوی و اخروی را در بر دارد، توجه داشت.

او گفت: مسجد طراز اسلامی مسجدی است که آحاد مسلمانان در وجوه مختلف، با آن مکان مقدس در ارتباط هستند. هر جنبش و حرکت مصلحانه و آزادی‌خواهانه‌ای که در طول تاریخ صورت گرفته، پایگاه اصلی آن مسجد بوده است؛ چنانچه در طول تاریخ اسلام، مساجد، مرکز بسیج نیرو به جبهه‌ها و پایگاه تعلیم و تربیت بوده است. به گواهی تاریخ، مسجد نخستین مکانی است که پیامبراکرم (ص) در آن به قضاوت و دادخواهی و حل و فصل اختلافات، منازعات و صدور احکام قضایی پرداختند. امر قضاوت بعد از پیامبر (ص) همچنان در مسجد انجام می‌شد و این امر به قدری رایج بود که جایگاه قضاوت امام علی (ع) در مسجد کوفه به «دکهّ القضاء» شهرت یافته و همچنان باقی است.

علی اکبری تصریح کرد: در طی بیش از چهارده قرن از ظهور اسلام نیز تربیت نسل جوان جوامع اسلامی غالبا در مساجد شکل گرفته است. امام راحل (ره) هم همواره در طول مبارزه با نظام ستم شاهی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به این مهم توجه داشتند و در همین خصوص جمله‌ای فرمودند که «مساجد باید مرکز تربیت صحیح باشد» بدین ترتیب مسجد به عنوان مهم‌ترین پایگاه‌های فرهنگی، دینی و تبلیغی محسوب می‌شود که همواره می‌تواند مورد استفاده بهینه در جهات گوناگون قرار گیرد و هسته مرکزی همه امور فرهنگی و متعالی جامعه باشد. باید به این نکته اشاره کرد که بحث مسجد طراز اسلامی موضوعی است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همواره بدان تاکید داشته و دارند؛ در نتیجه باید با جدّ و جهد در راستای تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم و برای رسیدن به این قله نورانی با برنامه ریزی صحیح، هدفمند و منسجم گام برداریم. بحمدالله بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، توجه ویژه‌ای به عمران و آبادانی مساجد چه از نظر معنوی و چه از نظر فیزیکی صورت گرفته است؛ ساخت هزاران مسجد در نقاط مختلف کشور از جمله شهر‌ها و روستا‌های مختلف نشان از این توجه ویژه به مسجد می‌باشد. در بعد معنوی و فرهنگی نیز کار‌های بسیار خوبی در حوزه فرهنگ مسجدی انجام پذیرفته که ایجاد هزاران پایگاه بسیج و راه اندازی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در بیش از ۲۶ هزار مسجد از اوایل دهه هفتاد تاکنون و توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به کانون ها، از جمله این فعالیت‌ها است. قدر مسلم نا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

مدیر روابط عمومی ستاد کانون های مساجد ادامه داد: کانون‎های فرهنگی و هنری مساجد کشور با هدف احیای کارکرد‌های واقعی فرهنگی- تبلیغی مسجد و به خصوص مقابله با تهاجم فرهنگی استکبار جهانی، با مصوبه ۳۰۲ شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی تأسیس گردید. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با محوریت جوانان مومن، متعهد و انقلابی درصدد آن است تا با محوریت مسجد برنامه ریزی و فعالیت نماید و در راستای احیای مسجد طراز اسلامی از طریق حضور فعال و عمران معنوی مسجد، گام مفید و مؤثری در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی که همانا برپایی تمدن نوین اسلامی است، بردارد.

او افزود: با بررسی منظومه فکری رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) می‌توان دریافت که همه راهبرد‌ها و طرح‌های کلان مورد نظر ایشان در راستای شکل گیری تمدن نوین اسلامی است و محور این تمدن الهی خانه خدا است و برای آبادانی این مکان مقدس همه آحاد جامعه به ویژه اهالی مساجد نقش دارند و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از این قاعده مستثنی نیستند. قدر مسلم یکی از کار‌هایی که مجاورین و خادمان مسجد از اول انقلاب تا کنون بدان اهتمام ویژه داشته و دارند، مسئله سلامت جامعه است.

علی اکبری گفت: در دوران دفاع مقدس مساجد در خط مقدم درمان رزمندگان در مناطق عملیاتی بود. در دوران پس از دفاع مقدس نیز مساجد همواره نقش بارزی در جهت بهبود شرایط سلامت مردم داشتند و این امر در شهر‌ها و روستا‌های کمتر برخوردار نمود بیشتری داشت. بحث واکسیناسیون اطفال یکی از این کارهاست.

مدیر روابط عمومی ستاد کانون های مساجد یادآور شد: در سال‌های اخیر نیز با همه گیری ویروس منحوس کرونا شاهد بودیم که اهالی مسجد و اعضای کانون‌ها پای کار بودند و به یاری مردم آمدند و در خط مقدم مبارزه با این بیماری و یاری‌گر مدافعان سلامت بودند. به عبارت بهتر کانون‌های فرهنگی هنری همواره در جهت سلامت جسمی و روحی مردم تلاش ویژه‌ای داشته است. در کانونها، مشاوره خانواده و بهداشت روانی نیز به صورت ویژه در دستور کار بوده و برخی کانون‌ها نیز به صورت تخصصی این امر را دنبال می‌کنند. همچنین اعضای کانون‌ها به صورت خودجوش با مراکز درمانی همکاری داشته و هم از فضای مسجد و هم اعضای و نیرو‌های مسجدی و کانونی به صورت داوطلب با بخش بهداشت و درمان همراهی داشتند. بسیاری از مساجد و کانون‌ها از جمله در بحث کنترل قند خون و دیابت با مشاوره تخصصی به عموم مردم و تست قند رایگان، یاریگر بخش درمان و مدافعان سلامت هستند، ضمن اینکه همکاری نزدیکی با مراکز بهداشتی و متخخصین بهداشت دارند تا ایشان با حضور در مساجد مشکلات مردم در حوزه سلامت را رصد و درمان کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار