بیماری های غیر واگیر عامل ۶۴ درصد مرگ و میرها در البرز

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: طبق بررسی علمی، ۶۴ درصد مرگ و میرها در این استان ناشی از بیماری های غیر واگیر مانند قلبی و عروقی است.

زهرا فشی در حاشیه آیین آغازین طرح ملی سنجش دیابت و فشار خون گفت: از مجموع ۶۴ درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیر واگیر، ۴۲ درصد آنها به بیماری های قلبی و عروقی بر می گردد.

او افزود: بر این اساس اجرای طرح سنجش دیابت و فشار خون به عنوان یک امر مهم مورد توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی البرز قرار گرفته است .

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان البرز  گفت : میزان ابتلا به دیابت در کشور ۱۴ درصد و در استان البرز ۱۳.۱ درصد است ضمن آنکه میزان ابتلا به فشار خون در البرز ۲۹.۴ درصد و در کشور ۳۲ درصد ثبت شده است.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: در طرح غربالگری دیابت و فشار خون تمام افراد بالای ۱۸ سال در روستاها و ۲ شهرستان نظرآباد و ساوجبلاغ استان البرز هدفگذاری شده و در سایر شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر استان تا ۷۰ درصد جمعیت تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

تمام امکانات بهداشتی البرز پای کار غربالگری دیابت و فشار خون

مدیر گروه مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز در این آیین اعلام کرد: تمام مراکز بهداشتی درمانی این استان برای اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون افراد بالای ۱۸ سال استان پای کار آمده است.

فریبا زمان خانی گفت: در این طرح افراد بالای ۱۸ سال استان می بایست با در دست داشتن کد ملی به مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق شهری و روستایی استان مراجعه کنند و وضعیت سلامتی خود را در این بخش بررسی کنند.

وی عواملی مانند کم تحرکی ، تغذیه ناسالم ، افزایش وزن و چاقی را در ابتلا به دیابت و فشارخون موثر دانست و افزود: طبق بررسی ها ۶۲ درصد جمعیت استان البرز کم تحرک هستند.

زمان خانی افزود: ۴۰ درصد جمعیت البرز دارای اضافه وزن و ۲۳ درصد از چاقی مفرط رنج می برند که باید نسبت به سلامت خود حساس باشند.

وی با بیان اینکه از تمام مجموعه های استان برای اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون مردم استفاده شده است،گفت : در این طرح افراد مورد سنجش در سطوح مختلف تقسیم بندی می شوند و هر گروه به تناسب وضعیت سلامتی خود خدمات آموزشی یا درمانی دریافت خواهند کرد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: در اجرای این طرح ضمن شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون ، اطلاعات سلامتی مردم در این بخش جمع آوری و داده ها در سامانه ملی وزارت بهداشت و درمان گردآوری و تجمیع خواهد شد.

زمان خانی گفت : افراد در معرض خطر نیز تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار می گیرند و تمام گروه ها متناسب با وضعیت جسمی خود از خدمات آموزشی بهره خواهند برد.

وی اظهار کرد: برای سنجش قند خون افراد آزمایشگاه های همکار تعریف شده و افرادی که بیش از ۶ ماه از آزمایش قند خون آنها نگذشته باشد مدارک آزمایشگاهی آنها در زمینه دیابت ملاک عمل قرار می گیرد.

زمان خانی با بیان اینکه طرح غربالگری قندخون و فشار خون از ۲۰ آبان تا ۱۵ دیماه سال جاری ادامه دارد ، تاکید کرد: تمام افراد بالای ۱۸ سال و بانوان باردار در رده های مختلف سنی از خدمات این طرح بهره مند می شوند.

وی افزود: افزون بر خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان، مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به سایر دستگاه ها و مراکز خدمات سلامت شهرداری های استان در این زمینه با دانشگاه علوم پزشکی البرز همکاری دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.