۴۶ درصد پرونده‌ها با صلح و سازش مختومه شده است

رییس مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری استان اردبیل گفت: در هشت ماهه امسال ۴۶ درصد پرونده‌های ورودی به شورا‌های حل اختلاف با صلح و سازش مختومه شده است.

حجت‌الاسلام سید حسین علوی در آئین گرامیداشت روز شورا‌های حل اختلاف در اردبیل اظهار کرد: شورا‌های حل اختلاف در سال‌های اخیر نقش مهمی را در توسعه و گسترش فرهنگ ارزشمدار صلح و سازش داشتند تا ورودی پرونده‌ها به مراجع قضائی کمتر شود.

او تصریح کرد: بیش از ۱۳۰ هزار پرونده در یک سال گذشته به شورا‌های حل اختلاف وارد شده که از این بین عمده پرونده‌های ورودی با صلح و سازش مختومه شده است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری استان اردبیل گفت: در هشت ماهه امسال از مجموع پرونده‌های ورودی و ارجاعی به شورا‌های حل اختلاف ۴۶ درصد با صلح و سازش مختومه شده و کمترین ارجاع را به مراجع قضائی شاهد بودیم.

حجت‌الاسلام علوی افزود: از سال ۸۱ فعالیت شورا‌های حل اختلاف استان اردبیل آغاز شده که در ابتدا با شعبه محدود و در قالب مصالحه فعالیت‌ها آغاز شده و هم اکنون بیش از ۱۱۴ شعبه مصالحه و رفع اختلاف در حوزه‌های مختلف فعالیت خود را انجام می‌دهند.

او در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در شورا‌های حل اختلاف شعبات تخصصی در حوزه‌های مختلف از اموال منقول گرفته تا رسیدگی به پرونده بدهی بانکی و پرونده‌های مربوط به قتل در حال رصد است که سال گذشته ۱۳ فقره و امسال نیز هفت فقره پرونده قتل با جلب رضایت شاکیان و اولیای دم به صلح و سازش منجر و متهمان از قصاص نجات پیدا کردند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری استان اردبیل اضافه کرد: به صورت میانگین ماهانه ۱۶۰ تا ۱۷۰ پرونده به شعبات تخصصی حل اختلاف ارجاع داده می‌شود که تا ۹۰ درصد این پرونده‌ها منجر به صلح و سازش می‌شود.

حجت‌الاسلام علوی بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا در حوزه‌های مختلف پرونده‌های ارجاعی را به سمت حل و گره‌گشایی با آرامش و صلح پیش ببریم تا کمترین ورودی پرونده‌ها را به محاکم قضائی و صدور آرا شاهد باشیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.