در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان:

بر حقوق بین الملل مدت هاست سیاست دوگانه اعمال می شود

ذاکرحسین گفت: در اجرای قوانین حقوق بین الملل سیاست های مختلفی دخیل بوده و غالبا این سیاست برای هر کشور متفاوت است.

محمدهادی ذاکرحسین عضو هیت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: حقوق بشر و آموزه‌های حقوق بین‌الملل در برابر وقایع جاری در غزه ساکت نیستند. نظام حقوق بشر به دنبال پاسخگو کردن ناقضین خودش است. مسئله این است که کشور‌هایی که در زمینه بین الملل تعهد دارند در برابر نقض‌ها باید بایستند یعنی هم اقدامات پیشگیرانه بکنند هم اقدام پسینی کنند. افرادی که ناقض این حقوق هستند را تحت تعقیب قرار بدهند.

او گفت: حقوق بین‌الملل شرایط کنونی نیست بلکه آن را محکوم می‌کند. اما مجریان آن که دولت‌ها و سازمان‌ها هستند، به وظایف عمل نمی‌کنند.


ذاکر حسین تصریح کرد: سایر دولت‌ها و همچنین در واقع نهاد‌های مدنی باید مطالبه‌گری را داشته باشند و سایرین را دعوت کنند که به تکالیف خودشان عمل کنند. ظرفیت‌هایی وجود داره که بتوان این ترک فعل و این عدم اقدام دولت‌ها و ترک فعل مراجع بین المللی را دنبال کرد. مثل کنوانسیون نفتکشی که همه دولت‌ها رو موظف می کند اقدامات پیشگیرانه اتخاذ بکنند.

او گفت: این روز‌ها که خطر وقوع نسل کشی در نوار غزه زیاد شده و محسوس و مشهود است دولت‌های غربی یعنی هم پیمان رژیم صهیونیستی می‌توانند این رژیم را با فشار‌های سیاسی تحت تاثیر قرار دهند و اگر همچنان ترک فعل کرد، می‌توان آن را در دادگاه بین المللی بازخواست کنند.

 نگاه حقوق بشر شخصی  شده است؟ 

ذاکرحسین تصریح کرد: حقوق بین‌الملل در مقام اجرا متاثر از سیاست خواهد بود و در همه این سال‌ها با معیار‌های دوگانه مواجه شده است. مسئله اصلی موضوعی است که این روز‌ها در غزه اتفاقات می‌افتد و تاریخ بین‌الملل نیز کم از این موارد به خود کم ندیده است.

او با اشاره از ماندن یا نماندن ایران در کمیسیون مقام زن اظهار کرد: در مواجهه با این موضوع دو رویکرد وجود دارد یا اینکه به طور کامل پرونده حقوق بین‌الملل بسته شود یا بگوییم وجود حقوق بین الملل از نبودش بهتر است و تلاش بیشتر بکنیم که این سیاست زدگی کاهش پیدا کند و به نظر من کنشگری بیشتر برای متعهد کردن بیشتر دولت‌ها برای کنار گذاشتن این سیاست دوگانه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار