مصرف ویتامین C شاه کلید پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: مصرف میوه‌ها و مرکبات دارای ویتامین C نقش موثری در افزایش سطح ایمنی و کاهش ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی دارد.

نقیایی مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از بیماری‌های شایع این روز‌ها آنفولانزا و سرماخوردگی هستند که جزء بیماری‌های ویروسی محسوب می‌شوند و شخص را چند روز درگیر می‌کنند همچنین با توجه به شدت این بیماری‌ها می‌توانند عوارضی را برای مدت طولانی برای بیمار به همراه داشته باشند.

او بیان کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در پیشگیری از این گونه بیماری‌های ویروسی افزایش سطح ایمنی بدن افراد است که ابتلا به این بیماری‌ها کاهش یابد.

متخصص تغذیه تصریح کرد: از عوامل موثر در ارتقاء سطح ایمنی افراد استفاده از فاکتور‌های تغذیه‌ای موثر و مفید است همچنین مصرف ویتامین C در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار تاثیر دارد و از اهمیت فراوانی برخوردار است.
 
نقیایی اظهار داشت: ویتامین C در میوه‌ها و مرکبات به فراوانی یافت می‌شود و این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود به همین دلیل باید روزانه مصرف شود و سایر گزینه‌ها که منبع این ویتامین هستند شامل شلغم، توت فرنگی و گوجه فرنگی است.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بیان کرد: در کنار ویتامین C ویتامین D نیز امروزه برای افزایش سطح ایمنی بدن مطرح است که از تابیدن مستقیم نور خورشید به بدن و با استفاده از مکمل آن برای انسان تامین می‌شود.

 او گفت: همه افراد بزرگسال باید ویتامین D مصرف کنند به خصوص در این فصل که بروز این گونه بیماری‌ها افزایش می‌یابد و افراد از این ویتامین به صورت دوز ماهیانه هر ماه ۵۰ هزار واحد بین المللی استفاده کنند.

متخصص تغذیه تصریح کرد: ویتامین D در کبد ذخیره می‌شود و به تدریج مورد استفاده بدن قرار می‌گیرد که در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا نیز موثر است.

نقیایی با اشاره به نقش دمنوش‌ها در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا ادامه داد: بعضی ترکیبات مانند مصرف دمنوش‌های گیاهی نیز در کنترل و پیشگیری این بیماری‌ها موثر هستند.

متخصص تغذیه تصریح کرد: مصرف مداوم آویشن در این بیماری‌ها در دفع ویروس‌ها از بدن موثر است، زیرا دمنوش‌ها به صورت مایع مصرف می‌شوند و باید در بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا مایعات بیشتری استفاده کرد که ترکیبات سمی از بدن خارج شود.

او با تاکید بر خواص ضد التهاب زنجبیل بیان کرد: دمنوش زنجبیل به عنوان یک فاکتور موثر دیگر که دارای خواص ضدالتهاب است منجر به کاهش گلو درد و سرفه می‌شود.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطرنشان کرد: دمنوش نعنا نیز دارای خواص ضد التهاب، ضد میکروب و حاوی آنتی اکسیدان است که سبب کاهش علائم بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.

او اظهار داشت: مصرف شلغم نیز یک گزینه مناسب برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌های ویروسی است همچنین دارای خواص نرم کنندگی سینه، کاهش علائم و بهبود سرفه است و ترکیب آن با عسل بسیار موثر است.

متخصص تغذیه ادامه داد: ترکیب آبلیمو و عسل نیز برای جلوگیری از ابتلا به بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است که با توجه به اینکه این موارد منبع خوب ویتامین C هستند، ترکیب آن‌ها ضد سرفه نیز است.

 او بیان کرد: ترکیب آبلیمو و عسل در بهبود علائم گلو درد، کاهش التهاب گلو و بهبود زخم‌های ایجاد شده ناشی از این بیماری‌های ویروسی موثر است همچنین سبب تسریع بهبودی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.