وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

پیشنهاد برگزاری ۴۰۰ رویداد محصول محور به وزارت میراث ارائه شد

ضرغامی گفت: گردشگری رویداد محور یکی از اولویت‌های این وزارتخانه است و تاکنون برگزاری ۴۰۰ جشنواره محصول محور پیشنهاد شده است.

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جشنواره ملی انار ساوه، اظهار کرد: گردشگری رویدادمحور یکی از راهبردهای مورد تاکید این وزارتخانه است و برای ثبت این رویدادها در تقویم، سامانه‌ای ویژه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد شده است.

وی، با اشاره به اینکه هر کدام از این رویدادها بهانه‌ای برای تقویت مزیت‌های نسبی و رونق گردشگری مناطق مختلف کشور است افزود: از سراسر کشور تاکنون پیشنهاد ثبت ۴۰۰ جشنواره در این سامانه ارایه و تعدادی از آنها همانند جشنواره ملی انار ساوه به ثبت رسیده است. وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: این رویدادها بر اساس تقویم و جغرافیای برداشت محصولات کشاورزی با هدف معرفی منطقه و جذب گردشگری در شورای تخصصی بررسی و به ثبت می‌رسد.

اعتبارات دولت کفاف مرمت آثار باستانی را نمی‌دهد ضرغامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هم‌اکنون در کشور بیش از ۳۶ هزار اثر باستانی ثبت شده وجود دارد و هرچند دولت برای مرمت و نگهداری از این ابنیه‌ها اعتباراتی را تخصیص می‌دهد و در دولت سیزدهم ۵۰ درصد افزایش دارد، اما کفاف نمی‌دهد.

وی عنوان کرد: میراث فرهنگی برای جبران کمبود اعتبارات ۲ راهکار، شامل استفاده از توان خیران مرمت آثار تاریخی و واگذاری آثار تاریخی غیرنفیس به عنوان اجاره بلند مدت به شرط مرمت و نگهداری را در دستور کار خود قرار داده است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: هم‌اکنون مجوز انجمن خیران مرمت میراث فرهنگی از وزارت کشور اخذ و برخی خیران نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

ضرغامی همچنین گفت: مسجد جامع تاریخی ساوه یکی از آثار شاخص این شهرستان است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای تسریع مرمت این اثر اعتبارات ویژه‌ای با ردیف اعتباری ملی به این اثر تخصیص می‌دهد. دومین جشنواره ملی انار با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مرکز تحقیقات آموزش و تحقیق وزارت جهاد کشاورزی در مسجد تاریخی جامع ساوه برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.