۵۲ درصد از اراضی چغندرقند آذربایجان‌غربی مجهز به آبیاری نوین است

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان‌غربی گفت: سطح زیر کشت چغندر قند استان ۳۰ هزار هکتار بوده که ۵۲ درصد از این میزان به آبیاری نوین از جمله بارانی و نوار تیپ مجهز است.

علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان‌غربی گفت: در راستای تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب، اجرای پروژه کشت متراکم (۵۰ در ۲۵) در سطح ۳۹۵ هکتار و اجرای روش کشت (۶۰ در۴۰) در سطح ۶۱۰ هکتار در مجموع با بیش از هزار هکتار در دست اجرا است.

وی با اشاره به کشت نشایی در سطح ۱۰ هکتار افزود: از مجموع ۳۰ هزار هکتار اراضی تحت کشت نیز آبیاری تیپ در مزارع چغندرقند در سطح ۹۸۰ هکتار اجرا می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان‌غربی در خصوص مسائل ومشکلات این حوزه اضافه کرد: محدودیت منابع آبی به ویژه در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بالارفتن قیمت تمام نهاده‌ها و کارگر و ماشین آلات از جمله این مشکلات است.

دیانتی اضافه کرد: وجود محصولات رقیب و اقتصادی مانند کدو و آفتابگردان آجیلی در شمال استان و گسترش کشت یونجه و پیاز در جنوب استان از مشکلات دیگری است که در این زمینه می‌توان نام برد.

وی درباره اهداف و برنامه‌های تعیین شده در حوزه کشت چغندرقند در آذربایجان‌غربی گفت: توسعه کشت در شمال استان، تغییر سیستم آبیاری از روش بارانی به تیپ با ارائه تسهیلات و یا پرداخت یارانه به کشاورزان برای توسعه روش آبیاری، اصلاح و مدرن کردن ماشین آلات به ویژه ماشین آلات برداشت در دستور کار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.